Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:41:05 GMT

هنر دفاع مقدس، هنر شعر و شعور است

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۰۸۸۰

هنر دفاع مقدس، هنر شعر و شعور است

دومین مراسم تجلیل از هنرمندان ارکستر سمفونیک در دوران دفاع مقدس  شامگاه چهارشنبه ۲۹ آبان  با حضور مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران در تالار وحدت برگزار شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید  و اجرای سرود ملی کشورمان توسط تعدادی از نوازندگان و اعضای پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر این مجموعه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس این هنرمندان قطعه «بانگ آزادی» و «خجسته باد این پیروزی» را با همراهی محمد گلریز اجرا کردند.

در ادامه کلیپی از هنرمندان پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران به نمایش درآمد که در آن هنرمندانی چون محمد گلریز، محمد جعفری بهنام صدابردار پیشکسوت موسیقی کشورمان به بیان خاطرات خود از حضور ارکستر سمفونیک تهران در جبهه‌ها به منظور تقویت روحیه رزمندگان سخن گفتند.

هرجا زندگی هست هنر هم هست

در بخش بعدی این مراسم محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه گفت: بضاعت من در سخن گفتن  در باب حماسه و موسیقی و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کم است. اما باید بگویم موسیقی، ادبیات، شعر و تصنیف همزاد انسان بوده و در غم و شادی، سختی‌ها و آسانی‌ها و هرآنجا که زندگی حضور دارد موسیقی و هنر هم وجود داشته است.

وی افزود:‌ هیچ دوره‌ای در تاریخ را نخواهیم یافت که در آن هنر و موسیقی وجود نداشته باشد. حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم هنرمندان در تمامی عرصه‌ها با ایمان به مردم و عشقی که در دل داشتند، صادقانه حضور پیدا کردند. و با آغاز دوران دفاع مقدس و تحمیل جنگ به ما باز این هنرمندان بودند که با ادبیات مقاومت و پایداری در شعر و شعور آثار ماندگار و بسیار ارزشمندی را خلق کردند.

تاکید بر حضور هنرمندان در جنگ اقتصادی

وی افزود: امروز در جنگ اقتصادی نیز ما نیازمند نقش و هنرآفرینی هنرمندان عزیزمان در کنار مردم هستیم. ما هم اکنون در عصر نو یعنی در گام دوم انقلاب اسلامی ضمن احترام به پیشکسوتان و پیشگامان هنر و ارج نهادن به هنرشان نیازمند بازتولید اثار ارزشمند با زبان نسل جدید هستیم و باید اطمینان داشت که هنر چون ابزار خلق فرهنگ است قطعا با خلاقیت خویش این مسیر را ادامه می‌دهد.

محمد رضا سوقندی افزود: مهم ترین عنصر از عناصر ادبیات انقلاب اسلامی جاری بودن این هنردر بستر حقایق است. انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس نه تنها  یک رویا نبود بلکه  بیان واقعیت‌ها و فداکاری‌ها بود.

وی ادامه داد: ما امروز هنرمندان عزیز را ارج می‌نهیم و امیدواریم جوانان خلاق این عرصه به پیروی از هنرمندان پیشکسوت وارد عرصه شوند و در اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش کنند.

ما خودمان مقصریم

وی افزود:‌ برای این نسل تشنه که دل در گروه فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند، آب گوارا تهیه نشده و آنها نیز به سراغ آب‌های آلوده رفتند. در این میان آنها مقصر نیستند بلکه ما مقصریم که نیاز های این نسل را ندیدیم و درپی رفع آن با تولید محصولات ارزشمند نبودیم. ما باید خودمان را ملامت کنیم که این نسل را نشناختیم و کاری کردیم که آنها سراغ آب‌های آلوده رفتند. اما معتقدم هنوز دیر نشده و ما می‌توانیم با اتخاذ تصمیم‌های خوب دوران زیبای دیگری را در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی رقم بزنیم.

در ادامه این مراسم محمدرضا جعفری بهنام صدابردار پیشکسوت و مدیر اجرایی ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با قرائت متنی از برگزارکنندگان دومین دوره آیین «سازهای خاکی» قدردانی کرد و بعد سپس فیلم مستند حضور هنرمندان در جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس با حضور هنرمندانی چون بیژن کامکار و محمد گلریز و تعدادی دیگر از هنرمندان ان دوران به نمایش درآمد.

در ادامه این مراسم هنرمندان پیشکسوت ارکستر سمفونیک به همراهی محمد گلریز قطعاتی را از جمله قطعه «ای ساربان» که در دوران دفاع مقدس با صدای مهرداد کاظمی اجرا شده بود و امروز یکی از زیباترین اثار موسیقی در آرشیو شنیداری مردم ایران است اجرا شد و گلریز از حاضرین در تالار وحدت خواست تا  وی را تشویق کنند.

قدردانی از هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس در حضور مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران بخش انتهایی این برنامه بود که این بخش از احمد عزیز، جهانگیر زمانی، شاهرخ شیردوست، بهروز اسلامی، هوشنگ گنج بر، محمدرضا جعفری بهنام، مهرداد کاظمی، زنده یاد کیومرث میردادیان، زنده یاد امیر بهشتی، محمد گلریز، منوچهر پناهی نژاد، سیامک میردادیان، حسن زهری، رضا صنعتی نژاد، محمد علی لقا، مسعود عالمی،   غلامعلی صابری، محمدرضا صفی، بابک میردادیان، علی اکبر فیض، علی حیدری، محمدرضا داور پناه تجلیل شد.

اولین آئین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان 'سازهای خاکی' شامگاه ۲۸ مهر ۹۷ با حضور دکتر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری این وزارتخانه، محمد گلریز، جهانگیر زمانی و رشید وطن دوست خوانندگان ارکستر در زمان دفاع مقدس و تعدادی از آهنگسازان و اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شده بود.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارکستر سمفونیک ایران محمد مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارکستر سمفونیک ایران مدیر عامل بنیاد رودکی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارکستر سمفونیک ایران مدیر عامل بنیاد رودکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۰۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز گفت: پیکر شهیدان دوران دفاع مقدس «محمدرضا غضبان احمدی» و «جهانگیر بیات» شناسایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج دانش کهن  ظهر امروز در جمع خبرنگاران  با گرامی داشت یاد و خاطر شهدا گفت: پیکر دو شهید دوران دفاع مقدس «محمدرضا غضبان احمدی» و «جهانگیر بیات» پس از سال ها دوری از وطن، تفحص، شناسایی و با همکاری امور ایثارگران سپاه و متولیان امر، مراتب شناسایی پیکر مطهر به خانواده معظم شهید اطلاع‌رسانی شد.

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز افزود: پیکر شهید «محمدرضا غضبان احمدی» روز جمعه مورخ 14 اردیبهشت ماه پس از اقامه نماز جمعه مهرشهر از مصلی مهرشهر تشییع و در گلزار شهدای امام زاده طاهر(ع) به خاک سپرده خواهد شد و شهید «جهانگیر بیات» روز شنبه 15 اردیبهشت ماه مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) از ساعت 10 از میدان نماز ماهدشت تشییع و در گلزار شهدای بی بی سکینه به خاک سپرده خواهد شد.

نیاز 290 همتی برای حل مشکلات خانواده ایثارگران انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید استان البرز

گفتنی است شهید «جهانگیر بیات» متولد یکم مهرماه سال 1342، بیست و یکم بهمن ماه سال 1361 در عملیات والفجر مقدماتی در فکه و  شهید «محمدرضا غضبان احمدی» متولد چهارم اردیبهشت ماه سال 1343، یکم مهرماه سال 1359 در عملیات تک دشمن در جاده خرمشهر به درجه رفیع شهادت نائل‌آمدند و سال‌ها پیکر مطهرشان جاویدالاثر بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نسل جوان با رشادت های دفاع مقدس آشنا شوند
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • میزبانی دانشگاه قم از یک لاله‌ گمنام دفاع مقدس
  • گناوه میزبان شهید دوران دفاع مقدس خواهد بود
  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد
  • هویت ۲ شهید دوران دفاع مقدس در البرز شناسایی شد
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من