Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@13:08:55 GMT

معصومیت کاغذی

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۱۸۰۱

معصومیت کاغذی

به آقای مستور گفتم در دوره‌ای که نویسندگان هم‌نسل شما همه به نوشتن خاطرات شخصی افتاده‌اند و شهامت ساخت داستان حتی با کاراکترهای پیر و ساکن را هم از دست داده‌اند جسارت‌تان در انتخاب فضای جوانانه برای نوشتن حسادت‌برانگیز است. نفیسه مرشدزاده داستان نویس

 بیشتر از خود «معسومیت»، از اینکه شوق نوشتن داستانی و خلق متن خیالی هنوز در مصطفی مستور زنده است  لذت بردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان بلند «معسومیت» با مضمونی خیلی شبیه به باقی آثار این نویسنده حول فلسفیدن‌ پراکنده درباره زندگی و خرده‌اندیشه‌ و بعد جمع‌و‌جور کردن فکرهای واگرا و پریشان با معصومیت راوی و سادگی ذهنی یک کاراکتر شکل می‌گیرد. با وجود تکرار تم در این آثار ولی شاید بشود گفت در ساخت لحن و تصویر معصومیت در زمانه نو، مستور هر بار تلاش‌های تازه‌ای می‌کند. فضا و لحن سلینجری «ناتور دشت» موقع خواندن این اثر زیاد یاد آدم می‌افتد. راوی کوشش زیادی می‌کند که به طنز ظریف و نگاه خاص «هولدن کالفیلد» را در راوی ایرانی‌اش بازآفرینی کند ولی دشواری‌های خلق درونیات ناپایدار قهرمان جوان بالاخره نویسنده را در جاهایی به گرفتاری هم کشانده است.

«من همیشه نظرم این بوده که هر فیلم فقط برای یه نفر ساخته می‌شه، هر رمان فقط برای یه نفر نوشته می‌شه، هر آهنگ فقط واسه یه نفر خونده میشه. همیشه یه نفر هست که بیشتر از بقیه از دیدن یه تئاتر یا خوندن یه شعر یا دیدن یه فیلم کیف می‌کنه.» این جمله که راوی داستان «معسومیت» در کتاب می‌گوید حال و روز خود کتاب هم هست. داستان «معسومیت» همین نسبت را با خواننده‌‌‌هایش دارد. انگار برای همان یک نفر نوشته شده است. عاشقانه‌ای است که می‌توانی دختر یا پسری که دوستش‌ داری را با آن غافلگیر کنی. کلمات و ساختار جمله‌ها و لحن‌ متن با ظرافتی که یک هدیه عاشقانه ممکن است آماده شود، کنار هم چیده شده‌اند. شور عاشقان قدیمی در کتاب جاری است. عاشقانی که بلد بودند از کلمه و جمله لذت ببرند، حرف‌های استعاری و ادبی رد و بدل کنند و در قرارهایشان از فلسفه هستی و معناهای زندگی حرف بزنند. اما از آن عاشقان آیا کسی باقی مانده است؟ شاید نسل این راوی و هم‌کافه‌ای‌هایش الان پیرتر از آن هستند که به هم کتابی هدیه بدهند که همه حرف‌هایشان را زده. قهرمان‌های این کتاب حتی اگر کلمات را با اشتباه دیکته‌ای بنویسند و در همه موقعیت‌های مکانی جوانانه ظاهر شوند و لباس پوشیدن و اطوارشان جوان به نظر برسد ولی روش فکر کردن‌شان به پیرامون، روایتی که از جهان و اتفاقاتش دارند و حتی جزئیاتی که در هر صحنه می‌بینند مال عاشقان قدیمی است. همه اسم‌ها و مکان‌های واقعی و اتفاقات و خبرهای آشنا و نزدیک نتوانسته‌اند این عاشقان قدیمی جوان‌نما را از کاغذی بودن نجات دهند و به باورپذیری نزدیک کنند. همچنان بی‌ بعد و دور و بی‌گوشت و خون مانده‌اند. وقتی کتاب «معسومیت» را می‌بندید دلتان می‌خواهد به کسی که به این شیوه عاشق است هدیه‌اش بدهید ولی شاید آن یک نفر را راحت پیدا نکنید.‌‌‌‌/ایران جمعه

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۱۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

طبق اعلام مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار، تعداد مجوز‌های کاغذی که تا روز چهارم اردیبهشت ماه به شناسه یکتا تبدیل شده است به ۴۲۷ هزار و ۶۳۸ مجوز رسید که از این تعداد سهم اصناف ۴۰۱ هزار و ۵۰۱ مجوز است.

همچنین، استان‌های لرستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین میزان تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا را انجام داده‌اند. در استان لرستان ۲۱ هزار و ۹۵۷ مجوز، گیلان ۳۱ هزار و ۳۹۰ مجوز، چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۷۷۶ مجوز و خراسان جنوبی ۶ هزار و ۵۰۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده است.

با این حال، در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان کمترین میزان تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا انجام شده است.

کدام دستگاه‌ها صدر نشین هستند؟

گفتنی است؛ بررسی آمار تبدیل مجوز‌های کاغذی در دستگاه‌ها، نشان می‌دهد چهار دستگاه برتر در این رتبه بندی به ترتیب سازمان ملی استاندارد، اصناف، وزارت ورزش و سازمان نظام پزشکی هستند. در هر یک از این دستگاه‌ها به ترتیب ۲۳.۹ درصد، ۱۴.۴ درصد، ۸.۳ درصد و ۲.۸ درصد از مجموع مجوز‌های کاغذی صادره به مجوز الکترونیکی تبدیل شده است.

لازم به ذکر است؛ از تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ مجوز‌های کاغذی بی اعتبار هستند و سامانه‌های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمات دولتی ارائه نمی‌دهند. بنابراین، آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نام شان در سامانه درگاه ملی مجوز‌ها به نشانی qr.mojavez.ir ثبت نشده است، می‌توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوز‌ها (mojavez.ir)، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) خود را دریافت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • تبدیل ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا (فیلم)
  • ۲۵ اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا
  • تبدیل بیش از ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا
  • تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا ۲۵ اردیبهشت ماه
  • کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست