Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@22:09:15 GMT

قاچاق بنزین ارزان برای تولید کوکایین در کلمبیا

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۶۵۰۶

قاچاق بنزین ارزان برای تولید کوکایین در کلمبیا

روزانه بنزین به ارزش سه میلیون دلار از کشورهای همسایه به کلمبیا قاچاق شده و برای فعالیت‌های صنعت کوکایین قدرتمند این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، سوخت هرچه که باشد دیزل، کروسن، سوخت جت یا بنزین، برای تولید کوکایین ضروری است. تقاضا برای سوخت در کلمبیا مشکلاتی را برای کشورهای آمریکای لاتین به خصوص اکوادور که از قاچاق سوخت ارزان خود به شدت لطمه دیده، ایجاد کرده و در عوض به فعالیت‌های کارتل‌های مواد مخدر که از بنزین ارزان برای تولید کوکایین استفاده می‌کنند، رونق بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد اولیه شیمیایی از جمله سوخت، هزینه شماره یک در تولید کوکایین است و به معنای آن است که کارتل‌های موادمخدر انگیزه بالایی برای یافتن ارزان‌ترین منابع ممکن بنزین دارند و اغلب کمبود این مواد شیمیایی اولیه است که باعث تعطیلی لابراتورهای کوکایین می‌شود.

به همین دلیل کلمبیا بنزین، کروسن و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید این ماده مخدر را سهمیه‌بندی کرده است اما اقدامات این کشور به دلیل بنزین ارزان فراوانی که در کشورهای همسایه یافت می‌شود، کافی نبوده است. حدود ۳۸ لیتر یا ۱۰ گالن بنزین برای تولید تنها یک کیلوگرم کوکایین لازم است یعنی فرآیند تولید کوکایین هر سال ۹.۲۱ میلیون گالن بنزین مصرف می‌کند.

بنزین قاچاق، بحرانی را برای کشورهای آمریکای لاتین مانند اکوادور ایجاد کرده که بنزین در آنجا به دلیل یارانه‌های دولتی فوق العاده ارزان است. اکوادور برآورد کرده که حدود ۴۳۱ میلیون لیتر سوخت سالانه به کلمبیا قاچاق می‌شود که هر سال ۲۱۲ میلیون دلار زیان به همراه دارد.

همچنین قاچاق بنزین از ونزوئلا هم که می‌تواند کمتر از یک پنی به ازای هر لیتر خریداری شود، برای تجارت موادمخدر بسیار سودآورتر است اما تولید بنزین در ونزوئلای بحران زده دشوار است و بنابراین تهیه سوخت ونزوئلا ممکن است دشوارتر باشد. اما همین اواخر مقامات ونزوئلایی ۷۷۲ هزار لیتر نفت به ارزش میلیون‌ها دلار را متوقف کردند که در مسیر قاچاق به کلمبیا بود.

پس از این که شرکت نفتی دولتی PDVSA هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، برخی از مسیرهایی که پیش از این برای قاچاق بنزین از ونزوئلا به کلمبیا مورد استفاده قرار می‌گرفتند اکنون خلوت شده‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قاچاق بنزین در آمریکای لاتین کسب و کار پرورونقی است که عمدتا به نیروی انسانی متکی است و یک فرآیند بدون نیاز به اطلاعات فنی بالا بوده که با استفاده از وسایل حمل و نقل متعدد انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قاچاق بنزین کوکائین کلمبیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۶۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گازوئیل قاچاق زیر بار آهک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، غلامرضا سالاری مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس گفت: پرونده قاچاق ۱۸ هزار و ۶۰۰ لیتر نفت و گاز جاساز شده در زیر بار آهک به ارزش پنج میلیارد و ۸۶۵ میلیون ریال در شعبه اول ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی شهرستان آباده رسیدگی شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس افزود: با بررسی پرونده ، تخلف قاچاق محرز شد و علاوه بر ضبط سوخت‌های کشف شده، متهم  به پرداخت ۱۷ میلیارد و ۵۹۵ میلیون ریال جزای نقدی معادل سه برابر ارزش سوخت محکوم شد.
سالاری گفت: شعبه همچنین با توجه به بیشتر بودن ارزش خودرو از سوخت کشف شده، پنج میلیارد و ۸۶۵ میلیون ریال برابر ارزش سوخت برای خودرو حامل و همچنین ۵۰۰ میلیون ریال بابت جاساز کردن به جریمه اضافه و متهم را به اصلاح وسیله نقلیه و ضبط جاساز ملزم کرد که در مجموع حکم به پرداخت ۲۳ میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی صادر شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس افزود: ماموران نیروی انتظامی بوانات هنگام بازرسی خودرو‌های عبوری از یک دستگاه تریلی، این محموله سوخت قاچاق را کشف و پرونده این تخلف را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

دیگر خبرها

  • گازوئیل قاچاق زیر بار آهک
  • اوجی: افزایش ۴۶ درصدی استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین
  • جریمه ۳ میلیارد تومانی قاچاق سوخت، برای مدیرعامل واحد تولید فرآورده‌های نفتی
  • کشف ۲۷ میلیون لیتر بنزین قاچاق
  • بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت
  • کشف بیش از ۱۲۱ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • کشف ۲۷ میلیون لیتر بنزین قاچاق و توقیف ۴۰۰۰ خودروی شوتی در یک سال
  • کشف ۹ میلیاردی سوخت قاچاق از یک شرکت در کاشان
  • کشف ۳۵ هزار لیتر سوخت قاچاق از یک شرکت در کاشان
  • کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!