دیپلماسی ایران و آمریکا در آمستردام
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۵۸۵۶۲
علاوه بر حضور پررنگ سینماگران ایرانی در ایدفا، این رویداد مهم جهانی در عرصه فیلم مستند، شاهد نمایش فیلمی آمریکایی است که به موضوع دیپلماسی ایران و آمریکا و گرههایی که در سالهای اولیه انقلاب بر آن خورد، میپردازد.
به گزارش ایسنا، سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا)، پس از آنکه در یک اتفاق مهم و بیسابقه برای سینمای ایران، با فیلم جدید مهرداد اسکویی «سایههای بیخورشید» به عنوان فیلم منتخب برگزارکنندگان برای افتتاحیه جشنواره آغاز شد، عصر روز گذشته شاهد نمایش مستندی از «باربارا کاپل» ـ فیلمساز آمریکایی ـ بود که با نام «Desert One» بود به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ایران و ماجرای حمله طبس میپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این فیلم ابتدا به پیشینه روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا در سالهای پیش از انقلاب پرداخته میشود. در صحنههای آرشیوی که در این فیلم استفاده شده، پلانهایی از دیدار و سخنرانی محمدرضا شاه پهلوی در آمریکا نیز دیده میشود و اینکه چگونه حمله پلیس به تجمعکنندگان، باعث شد که محمدرضا پهلوی و رییس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز از تاثیر مخرب گاز اشکآور به دردسر بیافتند.
در این فیلم که بسیار مصاحبهمحور است، فیلمساز پای صحبت دیپلماتهای سابق آمریکا در تهران و نیز برخی از دانشجویان حملهکننده به لانه جاسوسی نشسته است. علاوه بر صحنههای آرشیوی که بعضا کیفیت بسیار نامناسب و نامتناسبی دارند، سازندگان فیلم برخی مصاحبههایشان را در سفر به ایران ضبط کردهاند.
فیلم، علاوه بر روایت تاریخی، سعی دارد به برخی کنش و واکنشهای موثر یا مسبوق در عرصه سیاست داخلی دو کشور نیز اشاره داشته باشد؛ برای نمونه، در صحنههای تظاهرات انقلاب ایران، تصویر دکتر مصدق نیز نمایش داده میشود و نیز اشاره هایی به اینکه، اتفاق ۱۳ آبان و در پی آن شکست در عملیات نظامی آمریکا در طبس که با هدف آزادی گروگانها طراحی شده بود، چگونه باعث شد جیمی کارتر در تداوم ریاست جمهوری خود بازنده شود.
مصاحبه با کماندوهای بازمانده و خانوادههای کماندوهای کشته شده در ماجرای طبس، موسوم به عملیات دلتا، بخش دوم و سرنوشتساز این فیلم را تشکیل میدهد؛ سرنوشتی که از آمریکا، تصویر یک بازنده را در اذهان جهانی ساخته است.
در این بخش، که با برخی فریمهای انیمیشنی نیز همراه است، برخی اطلاعات بکر نیز برای مخاطب گنجانده شده است؛ از جمله اینکه در شب حمله، نظامیان آمریکایی چگونه یک اتوبوس حامل خانوادههای ایرانی، شامل مرد، زن و کودک را که راهی سفر زیارتی مشهد بودند دستگیر کردند و برای ساعتهای متمادی به گروگان گرفتند.
مصاحبه با مردی یزدی که در آن زمان کودک ۱۱ سالهای در آن اتوبوس بوده، از بخشهای جذاب این مستند است.
در این فیلم مستند، علاوه بر جیمی کارتر و دونالد ریگان، تصویر و سخنانی از امام خمینی، مقام معظم رهبری، صادق خلخالی، معصومه ابتکار و ... به زبان فارسی پخش میشود.
مصاحبه با سه مصاحبه شونده ایرانی نیز به کرات، به زبان فارسی وجود دارد؛ فیلمی که در نهایت، موضع خصمانهای بین دو کشور برقرار نمیکند.
در روزهای آغازین سی و دومین دوره ایدفا، سهم ایران در نمایش فیلمهای ایرانی و نیز فیلمهای ساخته شده با حضور عوامل ایرانی به همینها ختم نمیشود.
مستند «سایههای بیخورشید» ساخته مهرداد اسکویی در اولین نمایش جهانی خود پس از افتتاحیه سی و دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) دست کم پنج نمایش دیگر نیز خواهد داشت. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره، توسط رسانهها و منتقدان بسیاری مورد توجه قرار گرفته و از شانسهای اصلی موفقیت، معرفی شده است.
این فیلم مستند روایتگر داستان پنج زن در کانون و اصلاح و تربیت است که به جرم همدستی در قتل پدر، همسر و یا عضو مذکر خانواده دوران محکومیت خود را سپری میکنند. مهرداد اسکویی تعاملی قابل ملاحظه با آنها ایجاد کرده و در مستند شاهد مونولوگهای نفسگیری از هر یک از این زنان هستیم که شرایط ارتکاب به قتل و در برخی مواقع انگیزه اعمال خود را توضیح میدهند.
مستند «خلاف جهت عقربههای ساعت» به کارگردانی جلال وفایی نیز دیگر نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستندهای نیمه بلند ایدفا ۲۰۱۹ است. این مستند درباره یک ساعت ساز در شهر همدان است که دیدگاه سیاسی او نسبت به دوران جوانی تفاوت زیادی پیدا کرده است.
در بخش غیررقابتی «Luminous» جشنواره هم سه مستند ایرانی «فقدان» به کارگردانی فاطمه ذوالفقاری، «تارهای ممنوعه» ساخته حسن نوری (محصول مشترک ایران و افغانستان) و «کاغذپارهها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی حضور دارند و در بخش رقابتی مستند کودک و نوجوان نیز «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی به نمایندگی از سینمای ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.
محسن مخملباف، سینماگر ایرانی که یکی از داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره مستند آمستردام است نیز با مستند «یک لحظه معصومیت» محصول مشترک ایران و فرانسه در بخش «Focus» جشنواره حاضر است.
و «Nerd- Funk» نیز عنوان مستندی ساخته علی اسلامی و مملی شفاهی است که به عنوان محصول مشترک هلند، فرانسه و ایران در بخش رقابتی «Doc Lab» حضور دارد.
مستند «برای آنها که میخواهند، راه ها باز است» به کارگردانی «پائولین اولتیتن» نیز محصول مشترک ایران، روسیه و هلند است که در بخش "آخر هفته هنر آمستردام" نمایش خواهد داشت.
سی و دومین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در پایتخت کشور هلند برگزار میشود.
ایسنا ـ علیرضا بهرامی
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جشنواره ایدفا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۸۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر کمک دهها میلیارددلاری این کشور به کییف، تلآویو و تایپه نشان داد که واشنگتن و لندن درصدد ایجاد و تشدید بحرانهای راهبردی در نقاط کلیدی و ژئواستراتژیک نظام بینالملل هستند. با این حال به نظر میرسد آمریکا متوجه عواقب و تبعات بازی خطرناک خود نیست یا درکی از مدیریت بحرانهای خودساخته در عرصه جهانی ندارد.
به گزارش ایسنا، حنیف غفاری در یادداشتی در جام جم نوشت: مناقشه آتلانتیکیها و مسکو به نقطه اوج خود رسیده ومتعاقب وقوع جنگ اوکراین، شاهد تصاعد بحران میان طرفین هستیم. گرچه برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی درصدد مهار مناقشه و تحدید دامنه آن هستند اما در مقابل برخی اعضا مانند آمریکا، انگلیس ولهستان نیز درصددحفظ این گره کوروتبدیل آن به مناقشهای دائمی بامسکو برآمدهاند.
از یکسو شرایط میدانی جاری در جنگ اوکراین (بهخصوص پس از تصرف باخموت و آودیوکا توسط روسها) بهگونهای است که قدرت مانور میدانی کییف را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و احتمال شکست نهایی آن در جنگ را دوچندان ساخته است.
از سوی دیگر، تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر کمک دهها میلیارددلاری این کشور به کییف، تلآویو و تایپه نشان داد که واشنگتن و لندن درصدد ایجاد و تشدید بحرانهای راهبردی در نقاط کلیدی و ژئواستراتژیک نظام بینالملل هستند. با این حال به نظر میرسد آمریکا متوجه عواقب و تبعات بازی خطرناک خود نیست یا درکی از مدیریت بحرانهای خودساخته در عرصه جهانی ندارد.
اخیرا آندژی دودا، رئیسجمهور لهستان با اشاره به تقویت سیستم تسلیحاتی روسیه در بلاروس و کالینینگراد، گفت که کشورش برای استقرار سلاحهای هستهای ناتو آماده است. این مواضع رئیسجمهور لهستان میتواند نقطه آغاز یک مناقشه بسیار خطرناک و غیرقابل مهار در نظام بینالملل باشد. ورود منازعه آتلانتیکیها و کاخ کرملین به حوزه هستهای به معنای رسیدن به بالاترین سطح منازعه است که قواعد موجود در حوزه بازدارندگی هستهای نیزتوان کنترل آن راندارد.لهستان یکی از اعضای ناتو وازحامیان سرسخت اوکراین است. این کشوربا بلاروس وروسیه مرز مشترک دارد. با این حال جناح شرقی ناتو ازجمله کشورهای مجارستان واسلواکی، خواستار تشدید دامنه نبرد با روسیه یا قرارگیری در چارچوب یک جنگ سرد جدید نیستند!
همین مسأله، دستان لهستانی را بیشتر خواهد بست. روسیه در واکنش به این اظهارنظر، هشدارداد که درصورت این اتفاق، اقداماتی برای «تامین امنیت خود» انجام خواهد داد. نکته قابلتامل اینکه مواضع اخیر ورشو متاثر از همپیمانی مطلق آن با واشنگتن و لندن در ناتو است. به عبارت بهتر، اظهارات آندژی دودا نقطه آشکارساز یک منازعه جدی است!
رئیسجمهور لهستان این اظهارات را پس از بازگشت از سفر نیویورک مطرح کرد. او در جریان این سفر، جلساتی را در سازمان ملل برگزار و با دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا درباره جنگ اوکراین گفتوگو کرد. او همچنین در ماه مارس به واشنگتن دیسی سفر و در آنجا با جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا دیدار کرد. از اینرو مواضع رئیسجمهور لهستان، مخرج مشترک نگاه راهبردی خطرناک هردو حزب سنتی آمریکا(دموکراتها و جمهوریخواهان)نسبت به تحولات جاری در نظام بینالملل محسوب میشود. آیا غرب قادر به کنترل عواقب و تبعات مناقشهای که بهصورت خودخواسته و براساس توهمات خود مشغول خلق و ساماندهی آن است، خواهد بود؟ پاسخ این سؤال قطعا مثبت نیست.
انتهای پیام