Web Analytics Made Easy - Statcounter

پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان با حضور جوانانی که دغدغه حذف یار مهربان از سبد زندگی خانوار را داشتند شروع و با استقبال ۵۰ هزار نفری اقشار مختلف مردم استان به روز پایانی خود رسیده است.

خبرگزاری شبستان ، رشت- حمیدرضا علیپور؛ اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه و نقش آن در توسعه فرهنگ عمومی غیر قابل انکار است و آگاهی و ارتقای سطح اجتماعی جامعه به مطالعه و کتابخوانی وابسته است و باید سعی کنیم فرهنگ مطالعه را از دوران کودکی برای فرزندان‌مان نهادینه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

موضوع کتابخوانی در کشورمان و اهمیت فرهنگ‌سازی برای مطالعه، رنگ و بوی ویژه‌ای دارد و بسیاری از فعالان عرصه ادبیات معتقدند که عامل تاثیرگذار در ارتقای فرهنگ جامعه و ترویج آداب و رسوم فرهنگی، کتاب است.

 

آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که سرانه مطالعه کتاب بین مردم ایران اوضاع خوبی ندارد و دقایق مطالعه کتاب در کشورمان پایین است.

 

یکی از راه‌های افزایش سرانه مطالعه و آشنایی مردم با کتاب، برگزاری نمایشگاه های کشوری و استانی کتاب است که از سال ۱۳۹۲ تاکنون به‌صورت سالانه در گیلان برگزار می‌شود.

 

نباید فراموش کرد که رمز کتابخوان کردن مردم تامین آسان کتاب خوب، به روز بودن و استفاده از تکنولوژی و تبلیغات مناسب در این حوزه است.

 

پانزدهمین نمایشگاه کتاب استانی گیلان در رشت از 26 آبان سال جاری با حضور 400 ناشر از سراسر کشور و با ارائه بیش از ۶۵ هزار عنوان کتاب در یک سالن و در ۲۰۳ غرفه در محل دائمی نمایشگاه رشت درحال برگزاری است.

 

 

* نمایشگاه کتاب نیاز فرهنگی یکساله مردم را رفع می‌کند

«فاطمه توانافر» در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب گیلان به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، گفت: همه ساله در نمایشگاه کتاب گیلان حاضر و از جدیدترین عناوین کتاب کشور دیدن می‌کنم.

 

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ادبیات فارسی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب گیلان نیازهای یکساله فرهنگی مردم را برطرف می‌کند، تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور انتشارات برجسته کشوری و استانی باعث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه می‌شود.

 

وی گیلان را از استان‌های پیش‌رو در عرصه نشر و سرانه مطالعه دانست و گفت: خوشبخاته اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان در برگزاری نمایشگاه کتاب اهتمام ویژه دارد و تخفیف‌های خوبی را برای این منظور در نظر گرفته است.

 

توانافر تصریح کرد: گیلان از دیرباز مهد فرهنگ ایران بوده است و خانواده‌ها برای تربیت فرزندان خود به مسئله کتابخوانی نیز توجه ویژه دارند.

* قیمت کتاب‌ها با وضعیت اقتصادی مردم همخوانی ندارد

«رضا قوامی پور» در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، گفت: متاسفانه در این دوره از برگزاری نمایشگاه شاهد افت کیفیت حضور ناشران کشوری هستیم و بیشتر غرفه‌ها را ناشران استانی در اختیار دارند.

 

مدیر تلویزیون اینترنتی «گیلان مدیا» با بیان اینکه برای خرید یک کتاب خیلی جستجو کرده اما پیدا نکردیم، تصریح کرد: باید سامانه‌ای برای جستجو در عناوین کتاب‌های موجود در نمایشگاه‌ها وجود داشته باشد تا بتوان به راحتی از وجود یا عدم وجود آن مطلع شد.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب باید اطلاع‌رسانی بیشتر انجام شود، تصریح کرد: یکی از ابعاد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تبلیغات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

قوامی‌پور در ادامه به افزایش قیمت کتاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته اشاره و تاکید کرد: البته این گرانی به دلیل افزایش قیمت کاغذ و چاپ است به حدی که بیشتر کتاب‌های نمایشگاه بیش از 50 هزار تومان قیمت دارند.

 

این فعال رسانه‌ای به محدودیت خرید بن‌کارت کتاب اشاره و تصریح کرد: برای افراد بالای 18سال مبلغ 100 هزار تومان بن کارت در نظر گرفته شده که با این رقم نمی‌توان بیشتر از دو کتاب تهیه کرد.

 

وی به عصر دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی وتاثیر آن به کتابخوانی اشاره کرد و گفت: با وجود همه پیشرفت‌ها ولی لذت ورق زدن کتاب از بین نمی‌رود.

 

قوامی‌پور افزود: دسترسی به کتاب‌های الکترونیک راحت است و نمونه آن در اپلیکیشن‌های فیدیبو و تاقچه مهیا شده ولی قطعا نمی‌توانند جای کتاب‌های کاغذی را بگیرند.

 

وی به برنامه رسانه «گیلان مدیا» در امر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه هفتگی معرفی کتاب‌ با موضوع استان گیلان و همچنین معرفی نویسندگان گیلانی در تلویزیون اینترنتی «گیلان مدیا» پخش می‌شود و همچنین از مخاطبان می‌خواهیم در این موضوع افراد و کتاب‌های مورد نظر خود را به ما معرفی کنند.

 

مدیر تلویزیون اینترنتی گیلان مدیا با اشاره به اینکه قیمت کتاب‌ها با وضعیت اقتصادی مردم همخوانی ندارد، تصریح کرد: باید توجه داشت، در روزگاری که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است، اولین چیزی که از سبد زندگی خانوار حذف می‌شود محصولات فرهنگی مانند کتاب است.

 

قوامی‌پور اظهار کرد: مسئولان حوزه فرهنگ کشور باید یارانه بیشتری به حوزه کتاب اختصاص دهند تا مسئله مهم کتاب‌خوانی در کشور بیش از این مورد غفلت قرار نگیرد.

* غیبت ناشران مطرح کشوری در نمایشگاه کتاب گیلان

«مسعود حسن‌بیگی» نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به وضعیت حضور ناشران در نمایشگاه کتاب، گفت: غیبت ناشران بزرگ کشوری از جمله نشر "چشمه"، نشر "هرمس" و نشر "نی" در کیفیت نمایشگاه کتاب گیلان تاثیرگذاشته است.

 

یک فعال استارت‌آپی گیلان با اشاره به اینکه در غرفه‌های نمایشگاه کتاب گیلان، تخفیف یکسانی را شاهد نیستیم، تاکید کرد: برخی غرفه‌ها 10 درصد و برخی بیشتر تا 30درصد تخفیف دارند.

 

وی با بیان اینکه اگر تخفیف‌ کتب در غرفه‌ها به صورت یکپارچه و یکسان بود، بازخورد بهتری داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در اینترنت کشور وجود داشت، بحث اطلاع‌رسانی نمایشگاه تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

* برگزاری 17 برنامه جنبی در نمایشگاه کتاب گیلان

«سجاد کوچکی نژاد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اظهار کرد: پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان دارای برنامه‌های جنبی با موضوعات مختلفی است که رونمایی کتاب، نشست تخصصی با موضوع ارتباط نشر دانشگاهی با صنعت چاپ و نمایشنامه‌خوانی با محوریت جوانان از جمله این برنامه‌هاست.

 

مسئول برنامه‌های جنبی پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان به برگزاری 17 برنامه جنبی در طول برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان اشاره و تصریح کرد: برنامه‌های جنبی امسال نسبت به سال گذشته رشد مضاعف داشته است.

 

وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی خانه پویانمایی جبهه انقلاب اسلامی در حوزه تصویرسازی اشاره و تصریح کرد: برگزاری عصرشعر "کوچه شهید" با حضور محمدجواد شرافت شاعر برجسته از قم از دیگر برنامه‌های جنبی شاخص این دوره از نمایشگاه‌ کتاب گیلان است.

 

کوچکی‌نژاد به برگزاری طرح «اهدای دانایی» در نمایشگاه کتاب گیلان اشاره و بیان کرد: این طرح با هدف اهدای کتاب به مناطق محروم توسط گروه نیکوکاری پردیس برگزار شد.

 

وی نقد و بررسی کتاب توسط اداره کل اسناد و کتابخانه های ملی، بزرگداشت دهسرا و رونمایی از کتاب توسط کانون جوانان رضوی را از دیگر برنامه‌های جنبی پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان عنوان کرد.

* استقبال 50 هزار نفری مردم از نمایشگاه کتاب گیلان

«قاسم مصفا» نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با اشاره به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه کتاب از ۲۶ آبان تا اول آذر سال جاری، اظهار کرد: این نمایشگاه با حصور ۴۰۰ ناشر و ۲۰۳ غرفه در محل دائمی نمایشگاه‌های گیلان در حال برگزاری است.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به عرضه ۵۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه امسال کتاب گیلان، تصریح کرد: این عناوین کتاب برای روز نخست مجموعا در تیراژ ۲۰۰ هزار نسخه عرضه شد و در طول نمایشگاه نیز بر تعداد آن اضافه شد.

 

وی اظهار کرد: برای پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان، مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب در نظر گرفته‌ شده که توزیع آن بین بازدیدکنندگان توسط بانک عامل مستقر در نمایشگاه صورت می‌گیرد.

 

مصفا با اشاره به اینکه استان گیلان از معدود استان‌هایی است که نمایشگاه در شفیت صبح نیز فعال است، گفت: از ابتدای نمایشگاه تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان بن‌کارت به فروش رسیده است.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان از نمایشگاه کتاب گیلان اشاره و تصریح کرد: غرفه‌های بخش دانشجویی نیز از اقبال خوبی برخوردار بوده است.

 

وی اظهار کرد: خوشبختانه با وجود افزایش قیمت کاغذ و هزینه چاپ، استقبال از نمایشگاه بسیار خوب بوده است.

 

مصفا به هماهنگی ایاب و ذهاب علاقه‌مندان به نمایشگاه کتاب اشاره و تصریح کرد: همانند سال‌های گذشته با همکاری شهرداری، اتوبوس‌هایی به صورت مستمر از میدان فرهنگ به سمت محل نمایشگاه رفت و آمد می‌کنند.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به طرح «همراه» اشاره و اذعان کرد: ۱۶ کتاب‌فروشی از استان گیلان در قالب طرح «همراه» در این رویداد فرهنگی با ستاد برگزاری نمایشگاه تعامل و همکاری دارند.

پایان پیام/164

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد راهپیمایی نماز جمعه هفته بسیج کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان مساجد شیراز اغتشاشات اردبیل پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان نمایشگاه کتاب گیلان کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۹۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

به گزارش خبرنگار مهر، سید کمال سادات شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران، در خصوص نشست فوق العاده کمیته امنیتی برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعضای کمیته امنیتی و متولیان برگزاری نمایشگاه برگزار شد، از اتخاذ تدابیر و تمهیدات امنیتی لازم پیرامون برگزاری این نمایشگاه خبر داد.

سادات با اشاره به اینکه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ اردیبهشت ماه در محل مصلای امام خمینی (ره) و با حضور مقامات مختلف از ۴۰ کشور دنیا آغاز و تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد داشت، گفت: میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور هند است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم بین مجموعه فرهنگی مصلا، کمیته اجرایی نمایشگاه و نمایندگان دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ صبح تا ۲۰ است و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود، افزود: تاریخ این رویداد فرهنگی با دهه کرامت و برگزاری دور دوم انتخابات همزمان و بر این اساس تمهیدات لازم امنیتی در خصوص برنامه‌های جشن کتاب و آئین‌های مذهبی و فرهنگی تدارک دیده شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری تهران با تاکید بر ضرورت اتخاذ تمهیدات ترافیکی، انتظامی و استقرار خودروها گفت: مقرر شد که طرح ترافیکی پیرامون محل برگزاری نمایشگاه توسط مجموعه «فاتب» به مرحله اجرا گذاشته شود.

کد خبر 6087109

دیگر خبرها

  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • قدرتنمایی بزرگترین عضو خانواده تیگو در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ /عکس
  • اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها