Web Analytics Made Easy - Statcounter

در طول تاریخ خودروسازی دنیا، سیستم‌های ایمنی به مرور و با نمایش توانایی‌های خود، توسط شرکت‌های خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته و بعد از مدتی با ثابت شدن کارایی‌های آنها، دولت‌ها استفاده از آن‌ها را بر روی همه خودرو‌ها ضروری دانستند و قوانینی برای آن‌ها وضع شد.

یک راننده‌ی هوشیار، همیشه در کنار رعایتِ کامل قوانین رانندگی و بستن کمربند ایمنی در هنگام حرکت، در کنار رسیدگی و سرویس‌کاری به‌موقع، توجه ویژه‌ای هم به وضعیت ایمنی فعال و غیرفعال خودرویش مبذول می‌دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ترمز‌ها

مجموعه‌ی ترمز و لاستیک هر دو مکمل هستند و هر دو به یک میزان دارای اهمیت هستند. ترمز قوی با لاستیک‌های ضعیف و ترمز‌های ضعیف با لاستیک‌های دارای چسبندگی بالا، هیچ‌کدام مناسب نیستند. بعد از تعویض تایر‌ها با نمونه‌های مطلوب به سراغ ترمز‌ها بروید. اگر تغییری در قوای محرکه نداده‌اید، ترمز‌های استاندارد احتمالا پاسخگوی شرایط خودرو است، اگر خودروی شما از مدل‌های قدیمی‌تر است، ممکن است سیستم ترمز در مدل‌های جدید‌تر آپگرید شده باشد، پس چه بهتر که شما هم خودروی خود را با بهترین‌ها آپگرید کنید. لطفا هیچ‌وقت در هنگام تعویض لنت‌ها خساست به خرج ندهید، البته همیشه گران‌ترین به معنای بهترین نیست پس شاید نیاز به کمی جستجو داشته باشید. اگر ماشین‌تان ارتقا پیدا کرده است، به تفاخر افزایش قدرت باید به سراغ افزایش قابلیت ترمزگیری بروید. استفاده از دیسک‌های بزرگتر و هوا‌خنک، تعویض کالیبر ترمز و افزایش تعداد پیستون‌های آن، تعویض بوستر ترمز با نمونه‌ی بهتر، استفاده از لنت‌های سرامیکی و مواردی از این دست برای نمونه‌های تقویت شده مناسب هستند.

شاسی و سیستم تعلیق

راندن یک اتومبیلِ با استعداد در پیچ‌های متعدد همیشه ایمنی و آسایش بیشتری را نسبت به یک خودروی عقب مانده در این زمینه نثار شما می‌کند. اگر خودروی شما هندلینگ مناسبی ندارد جای نگرانی نیست. کاهش ارتفاع به میزان ۱ تا ۳ سانتی‌متر برای کاهش مرکز ثقل برای هر خودرویی پیشنهاد شده است. البته برای رسیدن به این هدف حتما از کیت‌های کمک و کمک‌فنر کوتاه‌تر استفاده کنید، چرا که بریدن و کوتاه‌کردنفنر‌ها به کلی مردود است. برای خوش‌فرمانی علاوه بر این مورد و استفاده از فنر و کمک‌فنر سفت‌تر، می‌توانید به افزایش استقامت شاسی هم فکر کنید. کیت‌های متعددی در این زمینه برای خودرو‌های مختلف به بازار فرستاده شده‌اند، مرسوم‌ترین آن‌ها در کشور ما استرات‌بار است که در صورت خوش‌ساخت بودن تاثیر محسوسی بر افزایش فرمان‌پذیری خواهد گذاشت.

سیستم روشنایی

طبق تحقیقات صورت گرفته خودرو‌های تیره، گاه تا ۴۷ درصد بیش از خودرو‌های رنگ روشن ریسکِ تصادف را در پی دارند. در صورتی که شما مالک یکی از آن خودرو‌های تیره رنگ هستید، مشخصاً تغییر رنگ پروسه‌ای است پیچیده، ولی جای نگرانی نیست، چرا که استفاده از چراغ‌های Day Light، ریسک رانندگی را به خصوص در هوای روشن به طور محسوسی کاهش می‌دهند. اگر خودروی شما از داشتن چراغ‌های Day Light محروم است به راحتی یکی از آن‌ها را در لوکس‌فروشی‌ها تهیه و نصب کنید. در خودرو‌های پابه‌سن گذاشته توجه ویژه‌ای به شفافیت چراغ‌ها داشته باشید، اگر چراغ‌ها دارای کدر شدگی یا خط و خش زیادی هستند نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید، علاوه بر این‌ها تمیز کردن چراغ‌ها و بدنه‌ی خودرو را از یاد نبرید.

لاستیک‌ها

تایر اتومبیل‌ها هم مانند پای ما به عنوان قلب دوم مطرح هستند. بعد از خرید خودرو‌های ارزان قیمت، حتما نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. متاسفانه جایگاه تایر‌ها در کاهش ریسک ابتلا به تصادفات در کشور ما چندان جدی گرفته نمی‌شود. دیده شده که در مواردی حتی نسبت به خرید و جابه‌جایی با لاستیک کارکرده اقدام شده است. اهمیت داشتن ۴ حلقه لاستیک با چسبندگی بالا را از کسی بپرسید که به خاطر دیر متوقف شدن خودرویش دچار سانحه و مشمول خسارت مالی یا بدتر از آن جانی شده است. حتما از لاستیک‌های تاریخ جدید، دست‌اول و اصلی استفاده کنید. متاسفانه چسبندگی تایر‌ها برای رانندگان عادی قابل تشخیص نیست مگر در شرایط اضطراری. برای خرید لاستیک به TreadWear درج شده بر روی دیواره آن دقت کنید. این عدد که در لاستیک‌های ایرانی برای مزاح و سرگرمی درج شده، ولی در لاستیک‌های اصلی عیار سنجش چسبندگی تایر است. دقت کنید که عدد کوچکتر برابر است با چسبندگی بیشتر، حالا کی از چسبندگی بدش میاد؟!

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خودرو ایمنی خودرو رانندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۱۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی

ایسنا/قم روشن با بیان این‌که ایمنی جاده‌ها، کیفیت خودروها و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان از علل تصادفات است، عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۵ درصد علت تصادفات مربوط به عوامل انسانی است؛ لذا باید بر این مهم کار شود تا با فرهنگ‌سازی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات کاهش پیدا کند.

علی روشن در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت ۷ اردیبهشت روز ایمنی و حمل‌ونقل بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی در حوزه ایمنی و حمل‌ونقل باید به این روز به‌عنوان یک رویداد نگاه کنیم.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قم، ادامه داد: هدف از ایجاد این رویداد جلب توجه همه افراد اعم از حقیقی و حقوقی به حوزه حمل‌ونقل و لزوم رعایت قوانین و مقررات با هدف افزایش ایمنی و کاهش خطرات جانی و مالی برای شهروندان است.

روشن با بیان این‌که ایمنی جاده‌ها، کیفیت خودروها و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان از علل تصادفات است، عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۵ درصد علت تصادفات مربوط به عوامل انسانی است؛ لذا باید بر این مهم کار شود تا با فرهنگ‌سازی نقش عامل انسانی در بروز تصادفات کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش به عنوان راهکاری موثر در افزایش ایمنی راه‌ها، اظهار کرد: آموزش به دانش آموزان مدارس روستایی، موتور سواران، رانندگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافربری، کادر اجرایی و فنی اداره راهداری، برگزاری حدود ۸ دروه آموزشی برای کارکنان دستگاه اجرایی، آموزش بین دستگاهی، تهیه پوستر، تهیه کیف، جامدادی، دفتر با موضوع ایمنی برای دانش‌آموزان از جمله اقدامات ما در راستای فرهنگ سازی و تشویق به قانون مداری است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری استان قم، ادامه داد: همکاری با پلیس راه برای کنترل نامحسوس جاده‌ای به ویژه در اعیاد و مناسبت‌های خاص، کنترل تجهیزات ایمنی اتوبوس‌ها و کامیون‌های عبوری از جمله عاج لاستیک، جعبه کمک‌های اولیه از اقدامات راهداری در حوزه کنترل و نظارت است.

روشن تهیه و نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در محورهای مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت: در حوزه نصب دوربین‌های ثبت تخلفات وضعیت مطلوبی داریم؛ در حال توسعه نصب دوربین ثبت تخلفات هستیم و محورهای اندکی که فاقد دوربین هستند را پوشش خواهیم داد.

وی یادآور شد: تهیه تجهیزات ایمنی برای پلیس راه همچون چراغ پلیس مجازی، برگزاری کمیسیون ایمنی با حضور دستگاه‌های اجرایی به منظور بررسی مشکلات ایمنی و ارائه راهکار از دیگر اقدامات اداره راهداری است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک راهداری استان قم با اشاره به لزوم همکاری مردم و دستگاه‌های اجرایی در خصوص افزایش ایمنی، گفت: رعایت قوانین و مقررات در سطح جامعه باید پر رنگ شود،لذا همه شهروندان در برابر رعایت نکات ایمنی وظیفه‌مند هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • لزوم جلوگیری از احداث ابنیه در مجاورت جاده‌های گیلان
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • پلیس برای دستگیری این دو نفر مجبور به شلیک گلوله شد
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
  • برنامه‌های روز ملی ایمنی حمل و نقل در البرز اعلام شد
  • فرهنگ‌سازی و آموزش، راهبرد موثر در کاهش حوادث رانندگی