Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادستان کل بولیوی اعلام کرد، دفترش تحقیقاتی را در خصوص اوو مورالس به اتهام "تروریسم و آشوب" آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، این اتهامات از سوی دولت موقت بولیوی علیه اوو مورالس، رییس جمهور سابق این کشور مطرح شده است. این دولت، مورالس را به ایجاد آشوب و ناآرامی از زمان کناره‌گیری‌اش متهم کرده است.

وزیر کشور بولیوی نیز پیش از این شکایتی کیفری را علیه اوو مورالس ثبت کرد که مورالس این شکایت را با استناد به  "مدارک ساختگی" می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جینین‌ آنی‌یز، رییس جمهور موقت بولیوی که سناتور سابق و یکی از مخالفان مورالس بوده از زمان تصدی ریاست جمهوری این کشور با موجی از اعتراضات حامیان مورالس روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مورالس و معاونش تحت فشار نیروهای امنیتی و معترضان مخالف دولت در روز دهم نوامبر و در میانه گزارش‌های تخلفات در جریان انتخابات ۲۰ اکتبر کناره‌گیری کردند.

مورالس هم‌اکنون به مکزیک گریخته که به او پناهندگی داده است. رییس جمهور سابق بولیوی می‌گوید در یک "کودتا" برکنار شده است. از زمان کناره‌گیری مورالس دست‌کم ۲۹ تن در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

خوان لانچیپا، دادستان کل بولیوی اظهار کرد، وزارت امور خارجه از مکزیک درخواست خواهد کرد که به مورالس اجازه دهد بیانیه‌ خود را به عنوان مظنونی در این پرونده ارائه کند. این تحقیقات برمبنای ویدئویی است که آرتورو موریلو، وزیر کشور بولیوی طی روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر کرد. در این ویدئو یک مرد بولیویایی در حال صحبت با کسی از طریق بلندگوی تلفن است که به نظر می‌رسد در حال صدور دستوری برای مسدود کردن راه‌ها است.

موریلو گفته است، صدایی که از طریق بلندگوی تلفن در این ویدئو پخش می‌شود، صدای مورالس است. او در مقابل دفتر دادستانی در لاپاز به روزنامه‌نگاران گفت: این مدرک گویاست. ما آن را ارائه کرده‌ایم.

مورالس در توییتر نوشته است، مقامات باید به جای تحقیقات علیه او بر مبنای مدارک "ساختگی" درباره مرگ معترضان تحقیقات انجام دهند.

انسداد گسترده راه‌ها از سوی حامیان مورالس تامین سوخت و مواد غذایی برخی شهرها را متوقف کرده است. دولت فعلی بولیوی اعلام کرد، مقامات این کشور حدود ۱۴۰۰ تن موادغذایی را با هواپیما به برخی شهرها رسانده‌اند.

تحقیقات کیفری علیه مورالس اما تلاش‌های قانونگذاران حزب "جنبش برای سوسیالیسم" را برای همکاری با مخالفانشان در کنگره به منظور تصویب طرحی که راه را برای برگزاری انتخاباتی تازه هموار کند، کاهش نداده است.

هنری کابررا، عضو کنگره بولیوی و معاون رییس پارلمان این کشور اظهار کرد، پارلمان برای تصویب طرحی تا بعدازظهر امروز شنبه برنامه‌ریزی کرده است. این اظهار نظر پس از آن صورت گرفت که احزاب پارلمان روز جمعه به توافقی در این زمینه دست یافتند.

کابررا به رویترز گفت: ما قطعا این طرح را تصویب می‌کنیم و در این مسیر مانع تراشی نخواهیم کرد.

با این حال حامیان مورالس همچنان در خیابان‌ها برای برکناری آنی‌یز اعمال فشار می‌کنند.

رییس جمهور موقت بولیوی به طور علنی از معترضان درخواست کرده که به محاصره یک کارخانه گاز طبیعی که گاز لاپاز را تامین می‌کند، پایان دهند.

او اظهار کرد: همه ما بولیویایی هستیم. من از برادرانم که دست به این محاصره غیرضروری زده‌اند می‌خواهم که در این باره تفکر کنند.

وی تاکید کرد که تنها تا زمان برگزاری انتخابات تازه در این جایگاه باقی خواهد ماند اما منتقدان او می‌گویند، کابینه‌اش از محدودیت‌های یک دولت موقت فراتر رفته و در سیاست خارجی تغییراتی را اعمال کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتراضات بولیوی اوو مورالس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۳۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم

حاضران در این تجمع با شعار‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس به جنبش دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی ظلم و کشتار مردم بی دفاع غزه و فلسطین پرداختند.

دانشگاه‌های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و اساتید در اعتراض به سیاست‌های حمایت دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند و در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات علمی بازداشت شده اند.

تظاهرات گسترده دانشجویان علیه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه که از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد، در مدت کوتاهی به چهل دانشگاه دیگر در آمریکا و سایر کشور‌ها از جمله فرانسه، کانادا و استرالیا نیز سرایت کرده است.

اما آنچه این روز‌ها در دانشگاه‌های آمریکایی و کشور‌های غربی می‌گذرد، نشان می‌دهد انقلابی بی‌سابقه برای تبدیل شدن به یکی از درس‌های ضدصهیونیستی تاریخ معاصر شکل گرفت.

این خیزش دانشجویی چنان زلزله‌ای به پا کرده که دولت آمریکا با خشونت هر چه تمام‌تر برای مقابله با این موج عظیم دانشجویی دست به کار شده و حتی اخیرا تهدید به ارسال نیرو‌های گارد ریاست‌جمهوری کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: این اعتراضات دانشجویی نیست، تروریسم است
  • واژگونی پراید در قزوین سه کشته برجای گذاشت
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد
  • اتهام مرتبط با تامین مالی تروریسم به عناوین مجرمانه اضافه شد
  • ترور برای بقا
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم