Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:22:37 GMT

مسمومیت با قرص برنج، همچنان معضلی جدی

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۴۸۴۶

مسمومیت با قرص برنج، همچنان معضلی جدی

دکتر جلال پوراحمد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: براساس تصمیمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع ذیربط، واردات قانونی این فرآورده به کشور ممنوع است اما به دلیل استقبال زیاد مردم و کسانی که از برنج و غلات نگهداری می‌کنند، این قرص‌ها از راه‌های غیرقانونی وارد کشور می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: مسئله مسمومیت با قرص برنج یکی از مسمومیت‌های شایع است که هنوز برای مقابله با آن تصمیم جدی گرفته نشده است.

پوراحمد بیان داشت: در آمارهای ثبت شده، این نوع مسمومیت از شیوع بالایی به بخصوص در استان‌های شمالی، تهران و خراسان شمالی و لرستان دارد و معمولا از این قرص برای خودکشی و دیگر کشی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از مسمومیت‌ها به خصوص در این فصل به قرص برنج اختصاص دارد، افزود: وجود رطوبت در هوا سبب واکنشی در این قرص شده و این کار موجب آزاد شدن گازی خطرناک به نام فسفین می‌شود که می‌تواند مسمومیت‌های جدی به وجود آورد و در مواردی هم به مرگ مصرف کننده این قرص می‌انجامد.

پور احمد ادامه داد: مسمومیت‌ها در فصول مختلف سال متغیر است، مثلا در فصل تابستان مسمومیت‌های غذایی و در فصل زمستان هم مسمومیت‌های ناشی از آلودگی هوا (آلاینده ها) و گاز منواکسید کربن بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صدر مسمومیت‌ها در زمستان، آلودگی هوا است؛ ادامه داد: این موضوع سلامت تعداد زیادی از شهروندان به خصوص در کلان شهرها را تهدید می‌کند و حتی باعث می‌شود طول عمر آنان در برخی موارد کاهش پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این موضوع در کلان شهرها مانند تهران، اصفهان، اراک و شهرهای صنعتی، در فصل زمستان بیشتر مشاهده می‌شود که مشکلات جدی برای برخی شهروندان به وجود می‌آورد.

وی یکی دیگر از مسمومیت‌های شایع در فصول سرد سال را مسمومیت با گاز منو اکسید کربن اعلام کرد و گفت: یکی از مسمومیت‌های شایع در فصل سرما مسمومیت با گاز منو اکسیدکربن است که این موضوع به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد افزایش پیدا می‌کند.

پور احمد ادامه داد: این مسمومیت هر ساله جان تعدادی از مردم را می‌گیرد که با رعایت اصول ایمنی و استفاده از وسائل استاندارد می‌توان با این نوع مسمومیت مقابله کرد.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مسمومیت با منوکسیدکربن قرص برنج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مسمومیت با منوکسیدکربن قرص برنج دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مسمومیت با منوکسیدکربن قرص برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان

(تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر سنگ کلیه می‌گیرند؟/ شایع‌ ترین بیماری های اورولوژی در کشور
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن