Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: وقایع روزهای اخیر توجه ما را جلب کرده است. معاونت حقوقی مصر شده مصوبه تجمع امن را در تعاملی با دیوان عدالت به انجام برساند.

لعیا جنیدی در نشست مشترک شورای هماهنگی امور حقوقی و دستیاران حقوق شهروندی با اشاره به موضوع  مسئولیت اجرای قانون اساسی توسط رئیس جمهور گفت: تنظیم منشور حقوق شهروندی هیچ چیزی نیز جز تکلیف حقوقی رئیس جمهور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به موجب اصل ۱۱۳ رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون اساسی را دارد.  و باید برای اجرای مسئولیت خودش که در فصل سوم آمده‌است باید کاری کند. مصداق این عمل می تواند متفاوت باشد. مصداقی که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد ارائه ، تدوین و اجرای منشور حقوق شهروندی بوده است. تمام دستگاه‌ها مکلف هستند برای تحقق این منشور جدیت کنند. در نامه رئیس جمهور تکالیف به دستگاه ها ارائه شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و مهر بخوانید؛

*{ با اشاره به انتظارات عمومی از دستگاه اجرایی}: وقایع روزهای اخیر توجه ما را جلب کرده است. معاونت حقوقی مصر شده مصوبه تجمع امن را در تعاملی با دیوان عدالت به انجام برساند. در این حوادث متوجه شدیم چه قدر بودن شرایط برای ایجاد اعتراضات مسالمت آمیز  و جلوگیری از ایجاد بخش خشونت آمیزش  مهم است.

*{خطاب به مسئولیت کشوری}: دستگاه های متفاوت می توانند نظراتشان را در باره این موضوع برای بررسی ارائه کنند.

*گاهی وقتی صحبت از اجرای قانون اساسی می شود، برخی منتقد، معترض یا نگران هستند اما واقعیت این است که این مسأله باید قدری ما را نگران کند و در جواب به افراد در داخل و بیرون که این را قبول ندارند، باید گفت چه معیاری غیر از این داریم؟

* { با اشاره به چهلمین سالگرد تصویب قانون اساسی}: آذرماه، ماه قانون اساسی و رونمایی از منشور حقوق شهروندی است. در شورای علمی معاونت حقوقی مصوب شده است تا امسال به اجرای قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی تمرکز شود. اعتقاد دارم برای اداره کشور، باید قانون اساسی را مهمترین میثاق دانست و اگر هر اختلاف نظری حتی در خصوص اصول قانون اساسی وجود دارد، بازهم قانون اساسی اصل است.

* ممکن است روزی گفته شود که برخی اصول قانون اساسی نقص هایی دارد و نخبگان، اندیشمندان و ارکان نظام به این نتیجه برسند که این اصول نیازمند بازنگری است؛ همانطور که در سال ١٣۶٨ این اتفاق افتاد، ممکن است دوباره هم این اتفاق بیفتد و در آن روز تغییراتی در قانون رخ دهد.

* {کارآمد بودن نظام نباید از یاد ما برود}: اگر ما علیت را برای عنوان تنظیم روابط قوای سه گانه بدانیم و معتقد باشیم دومین مقام مسئول در کشور رئیس جمهور است اگر حذف شود باید نص هم از بین برود در صورتی که همچنان نص قبلی به صورت مطلق حفظ شده است معنایش این است که دو عنوان با هم رابطه علیت ندارند.

* وقتی قانون اساسی انتخابات و آن نوع از سوگند را حفظ می کند طبیعی است که مسئولیت اجرا را هم حفظ کند و چنین شخصی باید پاسخگوی مجموع مطالباتی باشد که در انتخابات مطرح شده است. وقتی در مقابل مردم از مسئولیت اجرای قانون اساسی صحبت می شود، از منظر مردم مسئولیت اجرا واقعا به همه اصول بر می گردد اما آنچه مردم پیگیر آن هستند فصل سوم این قانون است. عدول از هر اصلی موجب می شود که رئیس جمهور حساس شود و رئیس جمهور باید پیگیری کند. شورای نگهبان نیز در مواردی در گذشته تاکید کرده است که تذکر و اخطار از سوی رئیس جمهور منافاتی با اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی ندارد.

* به عقیده من تنظیم منشور حقوق شهروندی تکلیف حقوقی رئیس جمهور است، رئیس جمهور برای اجرای مسئولیت خود که فصل سوم در قلب آن است، مکلف بود از لحاظ حقوقی کاری انجام دهد. ارائه، تدوین و اجرای منشور حقوق شهروندی حداقل کاری است که رئیس جمهور به موجب تکلیف قانون اساسی باید اجرا کند.

رایزنی‌های سنگینی انجام شده تا منشور حقوق شهروندی اجرایی شود

حسام الدین آشنا در نشست مشترک شورای هماهنگی امور حقوقی و دستیاران حقوق شهروندی به تشکیل یک نهاد مستقل جدید در حوزه حقوق شهروندی و حقوق بشر اشاره کرد و گفت: تشکیل «نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» حلقه مکمل حقوق شهروندی است.

اهم اظهارات وی را به نقل از ایسنا بخوانید؛

*بدون این نهاد ملی منشور حقوق بشر  ناقض است. چرا که خیلی نمی توان از کسانی که حقوق شهروندی را نقض می کنند، انتظار داشت گزارش دهنده نقض حقوق مردم باشند. پس باید یک نهاد به صورت قانونی  تشکیل شده باشد؛ اما تحت نظارت ضابطین و نهادهای دولتی و قوه قضاییه نباشد تا هم به شکایات رسیدگی کند و هم  شفاف گزارش‌ها را اعلام کنند.

* گزارشات هم از نظر ملی و هم از لحاظ بین المللی باید قابل استناد باشد. در سطح ملی نهادی باید باشد که به دولت و قوه قضاییه بگوید که چه مواردی را در این حوزه نقض کرده است. از همه مهم‌تر  این است که این نهاد بتواند نتایج بررسی هایش را صریحا بیان کند. چنین نهاد ناظری می تواند منشور حقوق شهروندی را از یک متن صامت به یک متن پویا تبدیل کند.

* رایزنی های سنگینی انجام شده که منشور حقوق شهروندی اجرایی شود. برای رفع سوء برداشت هایی که از حقوق شهروندی باید شود،  معاون حقوقی تلاش های متنوعی انجام داده، از جمله رایزنی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه. ان شاءالله امیدواریم در سال جاری این دستاورد به دستاوردهای حقوق شهروندی دولت و جامعه افزوده شود و با افتخار نهاد مستقل ملی  حقوق بشر و شهروندی آغاز به کار کند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۵۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر

معاون اجرایی رئیس جمهور از پتروشیمی در دست ساخت دهدشت بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این طرح بزرگ اقتصادی قرار گرفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور عصر امروز به همراه برخی از مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد از پتروشیمی در دست ساخت دهدشت بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این طرح بزرگ اقتصادی قرار گرفت.

محسن منصوری در این بازدید که معاون هلدینگ خلیج فارس حضور داشت بر تسریع در روند اجرایی این طرح تاکید کرد و گفت: دولت نسبت به تکمیل و بهره برداری از طرح‌های بزرگ اقتصادی با پیشرفت فیزیکی بالا اهتمام جدی دارد و این مهم به عنوان یک اولویت در دستور کار دولت است.

عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت سال 1386 در دشت کلاچوی کهگیلویه با حضور محمدرضا باهنر نایب رئیس اول وقت مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد اما روند احداث این طرح به صورت لاک پشتی پیش رفت تا اینکه در دولت سیزدهم روح تازه‌ای در کالبد نیمه جان این پروژه افتاد.

روند ساخت پتروشیمی دهدشت به عنوان یکی از طرح های کلان صنعتی کهگیلویه وبویراحمد در دولت سیزدهم متحول شد به طوری که در طول کمتر از 2 سال پیشرفت فیزیکی آن به 42 درصد رسیده است.

به گزارش تسنیم، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین از پروژه در دست اجرای آبرسانی به شهرستان بهمئی از طریق سد کوثر بازید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • اجرای ۹۶ درصد از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به ایلام
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان