Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:10:09 GMT

تاجیکستان دومین کشور امن جهان در نظرسنجی گالوپ

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۵۵۴۷

تاجیکستان دومین کشور امن جهان در نظرسنجی گالوپ

مرکز پژوهشی آمریکایی گالوپ (Gallup) با نظرخواهی از حدود 152 هزار نفر از 142 کشور جهان در سال 2018 ، گزارش شاخص نظم و قانون 2019 را منتشر کرده است که تاجیکستان در رده دوم و افغانستان در رده آخر در بین 142 کشور قرار دارند.

شهروندان کشورهای جهان در این نظرسنجی‌ به پرسش‌هایی درباره اعتماد به پلیس محلی،‌ احساس امنیت برای پیاده‌روی تنها در شب و همچنین این پرسش که آیا در 12 ماه گذشته پول یا دارایی آنها مورد سرقت قرار گرفته است ، پاسخ داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پس از نظرخواهی شهروندان از 142 کشور، تاجیکستان با امتیاز 94 در رتبه دوم (پس از سنگاپور با امتیاز 97)‌ قرار گرفته است.

همچنین دو کشور دیگر آسیای میانه ترکمنستان و ازبکستان با امتیاز 92 همراه با کشور سوئیس طبق نظر شهروندان ،‌ در رده پنجم قرار دارند.  در این جدول کشورهای دانمارک و اتریش با امتیاز 90 در رده‌های 11 و 12 قرار دارند.

برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به وضعیت آزادی بیان در کشورهای آسیای میانه ، این مساله ممکن است در پاسخ‌های شهروندان به موسسه گالوپ و قرار گرفتن سه کشور ترکمنستان و ازبکستان و تاجیکستان در بالای جدول تاثیر داشته باشد.

دو کشور دیگر آسیای میانه یعنی قزاقستان و قرقیزستان که از توسعه سیاسی بیشتر و وضعیت بهتری در زمینه رسانه و آزادی بیان برخوردار هستند بر اساس نظر شهروندان در رتبه پایین‌تری قرار دارند. قزاقستان با امتیاز 77 در رتبه 72 و قرقیزستان با امتیاز 76 در رتبه 82 قرار دارد.

بر اساس این گزارش گالوپ ، در مجموع بیش از دو سوم شهروندان جهان معادل 69 درصد گفته‌اند که برای پیاده‌روی تنها در شب احساس امنیت می‌کنند و 68 درصد مردم جهان هم به پلیس محلی ابراز اطمینان کرده‌اند. در کشور افغانستان تنها 13 درصد مردم گفته‌اند که برای پیاده‌روی در شب احساس امنیت می‌کنند و 22 درصد به پلیس این کشور ابزار اطمینان کرده‌اند.


نتایج این پژوهش بر اساس مصاحبه‌های تلفنی و حضوری با حدود یک هزار نفر بالای 15 سال سن در هر کدام از کشورها مشخص شده است. 

برچسب‌ها ترکمنستان افغانستان تاجیکستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکمنستان افغانستان تاجیکستان ترکمنستان افغانستان تاجیکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۵۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود کیانی به رده دوم رنکینگ المپیکی تکواندو

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، سایت رسمی فدراسیون جهانی تکواندو همانند ماه‌های گذشته رنکینگ المپیکی تکواندوکاران در ماه «مه» را منتشر کرد که ثبت امتیازات مسابقات بین‌المللی موجب صعود تکواندوکاران کشورمان شد و در میان المپین‌ها، ناهید کیانی با یک پله صعود جای «جید جونز» قهرمان پرآوازه جهان را در رده دوم گرفت.

در وزن ۵۸- کیلوگرم گروه آقایان، مهدی حاجی موسائی با جمع امتیازات ۳۲۵.۵۲ امتیاز و بدون تغییر در رده ششم رده‌بندی ایستاد. در همین وزن ابوالفضل زندی با کسب ۲۱۵.۳۷ امتیاز و یک پله صعود در جایگاه سیزدهم جهان قرار گرفت. متین رضایی در وزن ۶۸- کیلوگرم، با ۲۰۰.۴۰ امتیاز و یک پله صعود در رده شانزدهم ایستاده است. رضا کلهر با وجود دوری از میادین در جایگاه ۴۸ جهان قرار دارد.

در وزن ۸۰- کیلوگرم، مهران برخورداری مرد المپیکی ایران با ۲۴۸.۷۵ امتیاز و بدون تغییر در رده نهم ایستاد؛ میرهاشم حسینی با کسب ۱۳۱.۲۵ امتیاز و یک پله صعود در رده بیست و یکم جای دارد. آرین سلیمی دیگر المپین ایران با ۱۷۵.۵۶ امتیاز و بدون تغییر در رده بیست و یکم وزن ۸۰+ کیلوگرم، جای دارد.

در گروه بانوان و در وزن ۴۹- کیلوگرم، مبینا نعمت‌زاده دختر المپین ایران با ۲۳۱.۷۵ امتیازدر رده نهم ایستاده است. سوگند شیری قهرمان جهان با کسب ۱۳۱.۱۰ امتیاز در رده سی و دوم قرار دارد؛ غزل سلطانی با کسب ۱۰۱.۴۷ امتیازدر جایگاه ۴۷ قرار گرفت. سعیده نصیری هم با ۵ پله صعود و کسب ۸۴.۶۲ امتیاز در رده ۶۲ قرار دارد.

در وزن ۵۷- کیلوگرم، ناهید کیانی دختر المپیکی ایران با کسب طلای تورنمنت آزاد صربستان و ارتقای امتیازاتش به ۴۲۶.۴۳ امتیاز، با یک پله صعود در جایگاه دوم جای گرفت. در وزن ۶۷- کیلوگرم ساغر مرادی با کسب ۹۶.۱۶ امتیاز در رتبه ۴۶ ایستاد؛ سیده نرگس میرنوراللهی با ۹۳.۸۴ امتیاز در رده ۴۷ و ملیکا میرحسینی با کسب ۹۳.۰۹ یک رده بالاتر از میرنوراللهی در این وزن قرار گرفته است. در وزن ۶۷+ کیلوگرم، زهرا پوراسماعیل نیز با ۶۳.۱۴ امتیاز در رتبه ۵۱ رنکینگ المپیکی قرار دارد.

دیگر خبرها

  • همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان گسترش می‌یابد
  • درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان
  • پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی نصف جهان در صف افتتاح
  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • البرز با ۲۱۴ میلیون تردد دومین استان پرتردد کشور شد
  • کرایه تاکسی در اهواز ۳۵ درصد گرانتر شد
  • پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • وضعیت تجارت سیمان در ایران و جهان
  • صعود کیانی به رده دوم رنکینگ المپیکی تکواندو