Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته در حوزه امنیت غذایی رتبه‌های بالای جهانی را کسب کردیم، اظهار کرد: در حوزه تولید آبزیان به خصوص قزل آلا رتبه یک، تولید عسل رتبه چهارم، مرغ رتبه هشتم، تخم مرغ رتبه نهم، پرورش و تولید محصولات مرتبط با شترمرغ رتبه دوم و در حوزه شیر خام رتبه یازدهم در دنیا را کسب کردیم که امیدواریم در گام دوم انقلاب به سمتی برویم که جشن خودکفایی واکسن، دارو و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را بگیریم.

او افزود: طی یک سال و نیم اخیر با وجود شرایط تحریم تولید کنندگان توانستند امنیت غذایی کشور را تأمین کنند ضمن آن که در گام اول انقلاب در حوزه تولید و پشتیبانی با استفاده از تکنولوژی و دانش بومی موفق به توفیق در کمیت و کیفیت شدیم.

رفیعی‌پور با اشاره به دیگر دستاورد‌های دامپزشکی بیان کرد: برای اولین بار ورود به بذر و سید عوامل بیماری‌زا با همکاری معاونت علمی رئیس جمهور، مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی و موسسه رازی صورت گرفت که در آینده نزدیک خبر‌های خوشی از این رونمایی خواهیم داد. همچنین برای اولین بار برای تأمین نهاده‌های دامی به همسایگان رجوع کردیم و ارتباطات و پیمان‌های منطقه‌ای را افزایش دادیم در حالی که در گذشته وابسته به منابع اروپایی برای تأمین مسکن، دارو، مکمل، کیت‌های آزمایشگاهی و مواد بیولوژیک بودیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه برای اولین بار تشکل‌ها برای تأمین نهاده‌های مرتبط با دامپزشکی اعم از خوراک و بهداشتی برای دور زدن تحریم‌ها ورود کرده‌اند، بیان کرد: بر این اساس دیگر خبری از شرکت‌های انحصاری در زمینه واردات نهاده‌های دامی نیست.

او تدوین برنامه ملی کنترل آنفولانزا و عبور از بحران در ایران، کنترل بیماری تب برفکی به روش آماده باش با کمک دامداران، عبور از اضطرار و کمبود واکسن‌های کمی و کیفی، کنترل بیماری مشمشه با انجام روش‌های نوین جهانی و مذاکره برای رفع ممنوعیت خروج ارز از ایران به اروپا را از دیگر دستاورد‌های دامپزشکی برشمرد.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان دامپزشکی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار داده تا از وابستگی به سایر کشور‌ها رها شویم.

رفیعی پور ارائه پیشنهاد ایجاد مرکز نوآوری دامپزشکی در زمان تحریم به معاونت علمی رئیس جمهور و شرکت‌های دانش بنیان گفت: با توجه به آن که در حوزه واکسن‌های دام و طیور ۷۰ درصد و آبزیان ۹۰ درصد به دیگر کشور‌ها وابسته هستیم از این رو به سراغ معاونت علمی رئیس جمهور و شرکت‌های دانش بنیان رفتیم تا با کمک از آن‌ها از وابستگی رها شویم.

بیشتر بخوانید: واکسیناسیون ۴۵ میلیون طیور بومی در برابر بیماری نیوکاسل

او با بیان اینکه در تأمین مکمل‌ها و ریز مغذی‌ها صد در صد وابسته هستیم، گفت: واکسن‌های نسل جدید به هیچ عنوان در کشور تولید نمی‌شود که تولید واکسن‌های نسل جدید و تأمین مکمل‌ها و ریز مغذی‌ها در داخل از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود.

رشد چشمگیر صادرات شیر و فرآورده‌های لبنی در سال ۹۸

رفیعی‌پور درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های دامی بیان کرد: بنابر آمار هشت ماهه در سال ۹۷ سه میلیون و ۵۳۵ هزار کیلوگرم شیر و فرآورده‌های لبنی به بازار‌های هدف صادر شد که امسال علی رغم شرایط تحریم این میزان به ۱۴ میلیون و ۷۱۷ هزار کیلوگرم رسید. همچنین صادرات تخم مرغ نطفه دار و ماکیان از ۵ میلیون و ۷۸۷ هزار قطعه در سال گذشته به ۸ میلیون و ۶۰۷ هزار قطعه در ۸ ماهه امسال رسید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی از تولید تا عرضه گفت: بنابر آمار در ۸ ماهه امسال طی ۱۴ میلیون بازدید که در حوزه مراکز تولید، توزیع، نگهداری و عرضه صورت گرفت ۵ میلیون و ۳۸۷ هزار کیلوگرم فرآورد‌ه خام دامی ضبط شد که ۲ میلیون و ۶۲۸ هزار کیلوگرم از این فرآورده‌ها معدوم و از چرخه انسانی خارج شد.

او ادامه داد: طی بازدید از کشتارگاه‌های طیور از حدود ۴۷۸ میلیون قطعه طیور کشتار شده حدود ۸ میلیون کیلوگرم بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه از مصرف انسانی خارج شد؛ ضمن آن که از ۴ میلیون و ۳۹۲ هزار رأس دام کشتار شده اعم از بز، گوسفند، گوساله، گاو، شترمرغ و... ۹ میلیون و ۳۷۱ هزار کیلوگرم گوشت و اجزای خوراکی غیرقابل مصرف از چرخه خارج شده است.

کاهش ۳۰ درصدی کشتار دام در ماه‌های اخیر

رفیعی‌پور از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کشتار دام طی ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: با توجه به آن که امکان چرای دام به ویژه در مناطق روستایی و عشایری به سبب شرایط مساعد مرتع فراهم است، از این رو دامداران ترجیح دادند دام خود را مدت زمان زیادی در مراتع نگه داری کنند در حالی که سال گذشته دام ماده یا بره ماده با وزن ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم را کشتار می‌کردند از این رو شرایط مساعد مرتع و چرخه جدیدی که در حوزه مولد و تولید به وجود آمده موجب شده کشتار دام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد. اما پیش بینی می‌شود در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال آمار کشتار به سبب بره‌های نر بالای ۴۰ کیلوگرم و گوساله بالای ۲۰۰ کیلوگرم در دامداری‌ها آمار کشتار رشد جهشی داشته باشد.

به گفته وی سال قبل تولید فرآورده‌های خام دامی از مرز ۱۵ میلیارد کیلوگرم معادل ۱۵ میلیون تن گذشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگر اظهارات خود با بیان اینکه موضوع فضولات پرندگان در نهاده‌های دامی را رد نمی‌کنیم، بیان کرد: حدود ۸ میلیون تن واردات نهاده‌های دامی اعم از ذرت و کنجاله سویا به کشور صورت می‌گیرد که این میزان رقم چشمگیری است و با وجود آن که طی یک سال گذشته چابهار به بنادر نهاده‌های دامی اضافه شده است، اما طی بازدید از این بنادر شاهد بودیم که بخشی از ذرت و کنجاله سویا در محیط باز با پوشش لازم به منظور جلوگیری از بارندگی و فضولات پرندگان پوشانده شده که با این وجود می‌توان گفت نهاده‌های تحت نظارت دامپزشکی مشکلی از قبیل فضولات پرندگان و... در آن وجود ندارد، اما به طور کلی این موضوع را رد نمی‌کنیم.

او درباره اخرین وضعیت انباشت دام در واحد‌های دامداری گفت: هم اکنون حدود ۱۴۰ هزار رأس گوساله پروار آماده کشتار در استان تهران وجود دارد که امیدواریم در واقع مراجع ذی صلاح تصمیماتی در ارتباط یا صادرات اتخاذ کنند چرا که موضوع صادرات هیچ ارتباطی به ما ندارد و تنها صادرات دام‌های انباشت شده می‌تواند به سبب کاهش تراکم در دامداری‌ها از شیوع بیماری بکاهد.

تهیه و ابلاغ دستورالعمل مدیریت بهداشتی پرورش الاغ شیری

رفیعی‌پور در بخش پایانی اظهارات خود درباره آخرین وضعیت عرضه و فروش شیر الاغ به بازار تصریح کرد: اگر شیر الاغ عرضه شده در بازار تمامی معیار‌های بهداشتی بر فرایند و محموله را رعایت کنند توزیع و مصرف آن از نظر سازمان دامپزشکی بلامانع است که بدین منظور دستورالعمل مدیریت بهداشتی پرورش الاغ شیری تهیه و ابلاغ شده است. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان دامپزشکی فرآورده دامی صادرات آبزیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۶۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد

عباس میراحمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در حوزه صنعت طیور و مرغداری صورت گرفت و همچنین با همراهی اتحادیه مرغداران و مرغداری‌ها از مجموع حدود ۲۱۴ واحد پرورش مرغ گوشتی که در استان وجود دارد، به جز چند مورد محدود، مابقی فعال هستند.

وی افزود: تولید گوشت مرغ در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به سال قبل حدوداً ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشته است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جوجه‌ریزی در ماه فروردین امسال نسبت به سال قبل حدود ۲۳ درصد افزایش داشت و در مجموع صنعت طیور به حالت عادی خود بازگشته است، این اطمینان وجود دارد که تا دو ماه آینده در حوزه مرغ چالشی نخواهیم داشت.

میراحمدی عنوان کرد: برنامه‌ریزی شده تا بخشی از تولید گوشت مرغ توسط پشتیبانی امور دام در چهارمحال و بختیاری ذخیره‌سازی شود، به طور متوسط هر شب که کشتار مرغ در کشتارگاه‌های استان انجام می‌شود بین ۷ تا ۱۰ تن گوشت مرغ منجمد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مجوز صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور اخذ شده و روند این کار توسط اتحادیه مرغداران چهارمحال و بختیاری در حال بررسی است تا بازار هدف مشخص و تامین شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته حدود ۷۰ تن صادرات در حوزه طیور از استان خواهیم داشت.

میراحمدی درخصوص صنعت دامپروری چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: با توجه به تغییرات نرخ ارزی، همچنین افزایش ۶ برابری قیمت نهاده‌ها و کاهش شدید قیمت گوشت در بازار دچار مشکلاتی شدیم، اما خوشبختانه در سال گذشته با حمایت‌هایی که صورت گرفت و تسهیلات بانکی که پرداخت شد، بخشی از دامپروری‌های چهارمحال و بختیاری احیا شدند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵ واحد دامپروری در چهارمحال و بختیاری احیا شد تاکید کرد: برنامه‌هایی که برای آینده در دستور کار داریم در حوزه مگافارم‌ها است، در همین راستا عملیات اجرایی دامداری ۳ هزار راسی در دشت زرین طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی شده است تا طرح پرورش گوسفند ۵۰ هزار راسی در شهرستان بروجن اجرا شود.

میراحمدی افزود: راه‌اندازی یک واحد گاوداری در سودجان در مرحله برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذار است، این پروژه قرار است در ۳۰ هکتار زمین اجرا شود، همچنین رایزنی با سرمایه‌گذار در حال انجام است که در صورتی که تمایل دارد دام سبک یا سنگین پرورش دهد، اعلام کند.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به دستوری که مبنی بر خروج دام از شهرها صادر شده بود و محدودیت‌هایی که برای نگه‌داری دام در مناطق شهری وجود داشت، پیش‌بینی شد که با مشکلاتی مواجه شویم لذا کمیته مکان‌یاب با حضور معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری تشکیل و ۴۳ مکان خارج از شهر شناسایی شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: چالشی که در بحث عرضه محصولات دامی و طیور در سطح استان وجود داشت، نبود میدان عرضه دام بود، بنابراین حدود ۷.۴ هکتار زمین در محل نانواخانه شناسایی شد که ظرف ماه آینده بعد از اخذ مجوزهای آن کلنگ‌زنی می‌شود.

کد خبر 6093728

دیگر خبرها

  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • کشف ۵۴ تن نهاده دامی و آرد خارج از شبکه توزیع در شهرستان پلدختر
  • جنگ کامران برای رویای بزرگ‌ با یک نمای ویژه(عکس)
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ درصد رشد کرد
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور