Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران روزهای ششم، هفتم و هشتم آذر ماه سال جاری به رهبری مهمان لوریس چکناواریان در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. نشست رسانه‌ای این رویداد در تالار وحدت تهران در حالی برگزار شد که این آهنگساز به این مساله اشاره کرد که اگر قرار باشد رهبری ارکستر انجام دهد،‌ ترجیح می‌دهد آثارِ خودش را به اجرا درآورد؛ چرا که بیش از 90 اثر اجرا نشده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لوریس چکناواریان که بعد از سال‌ها بارِ دیگر با ارکستر سمفونیک تهران همکاری دارد، قطعاً رهبری ارکستر را دوست دارم و امیدوارم روزی، دوباره فرا برسد که بتوانم حضور مستمری در این عرصه داشته باشم. اما شما بدانید از این پس اگر بخواهم دوباره در عرصه رهبری ارکستر حضور داشته باشم قطعاً متمرکز بر اجرای آثار خودم خواهد شد. من حدود 90 اثر اجرا نشده دارم که چندی پیش آن‌ها را به موزه موسیقی اهدا کردم و دوست دارم روزی شرایط اجرای همه آن‌ها برایم فراهم شود.در ابتدای این نشست به این مساله اشاره کرد که در این برنامه قطعه «صلح و دوستی» و قطعه‌ای مربوط به دوران دفاع مقدس اجرا می‌شود و امیدوارم اجرای موفقی باشد: «این اجرا برای یک کنسرت، پرمسئولیت است چراکه هم به لحاظ آهنگسازی و هم به لحاظ اجرا می‌تواند دربرگیرنده شرایط ویژه‌ای برای من باشد.»
او با بیان این مطلب که طی روزهای گذشته تمرین‌ها به صورت مستمر برگزار شده از آمادگی ارکستر خبر داد: «در این کنسرت همان گونه که گفتم، آنچه برای من اهمیت داشت، اجرای یک قطعه هفت قسمتی با موضوع شهدای جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بود که با زبان موسیقی حوادث مختلف دوران جنگ را ارائه می‌دهد. این اثر اصلاً تبلیغاتی نیست و تلاش شده با یادبودی از شهدای دوران دفاع مقدس، شرایط جدید موسیقایی را به ارمغان بیاورد.»
این آهنگ‌ساز ادامه داد: «زمانی که جنگ شروع شد من یک جوان چهل ساله بودم و تحت‌تأثیر قرار گرفتم و از آن موقع می‌خواستم اثری بنویسم که مانند «رستم و سهراب» یک اثر ارزشمند برای ارکستر باشد. این اثر هم برای من بیش از 15 سال طول کشید که بتوانیم روح اثر را انتقال دهم. من می‌گویم این اثر تبلیغاتی نیست، چون عده‌ای برای میهن خود جان خود را داده‌اند پس چه طور می‌تواند این شرایط تبلیغاتی باشد. من برای این اثر خیلی زحمت کشیده‌ام کما اینکه سال گذشته مفتخر به پایان آن شدم. امیدوارم اثری که نوشته‌ام بتواند مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد و من در این پروژه شکست نخورم.»
به گفته‌ی این رهبر پیشکسوت قطعه «صلح و دوستی» در برگیرنده 10 موومان است که پیش از این به سفارش وزارت و شهرسازی تولید شده بود و دربرگیرنده موضوعاتی در حوزه شهری است که می‌تواند برای شهروندان شکل و شمایل جالبی داشته باشد: «تصمیم گرفتم این قطعه را نیز در کنار قطعه مربوط به دوران دفاع مقدس بگنجانم که فکر می‌کنم ترکیب جالب توجهی خواهد بود.»
«چکناواریان» درباره شرایط این سال‌های ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: «شهرداد روحانی همچنان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران است و بنده همچنان به‌عنوان عضوی از خانواده بنیاد رودکی به عنوان رهبر ارکستر حضور دارم. به هرحال هر ارکستری در همه کشورها دارای فراز و نشیب‌هایی است که بسته به سلیقه افراد این فرازونشیب‌ها تغییر می‌کند. پس وقتی در این میان بحث سلیقه به میان می‌آید، قطعاً نمی‌توان درباره شرایط کیفی ارکستر نظر قطعی داد. به اعتقاد من این موضوع را باید از تماشاگری که به صورت انفرادی این کنسرت‌ها را می‌بیند سئوال بپرسید که این مجموعه با کیفیت است یا خیر؟»
چکناواریان در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای ضمن قدردانی از مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی اظهار کرد: «من مدتی بود که رهبری ارکستر نمی کردم اما با حضور مهدی افضلی و دعوت مجدد او تصمیم گرفتم به عنوان رهبر و آهنگساز حضور داشته باشم البته من همان گونه که اشاره کردم پیش از این به‌عنوان مشاور در بنیاد حضور داشتم اما فعالیت هنری نداشتم و این اولین برنامه‌ای است که به عنوان آهنگساز و رهبر فعالیت دارم.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۸۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، ترویج تئاتر دینی و مذهبی، تکریم پیر غلامان، صیانت از نمایش‌های بومی و ملی، تأثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی، ترویج روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام حسینی، تأثیر عاشورا بر سایر ملل و ادیان، تکریم حجاب و عفاف عاشورایی از ️اهداف است.

این سوگواره در بخش‌های صحنه‌ای، میدانی و تعزیه، نقالی و پرده خوانی (کودکان و بزرگسالان) برگزار می‌شود.

سوگواره در بخش‌های نویسندگی، کارگردانی یا معین البکاء، بازیگری و تعزیه خوانی و نقالی، طراحی صحنه و فضا، لباس و موسیقی با اهدای تندیس و لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات اول و اهدای لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات دوم و سوم، تقدیر به عمل خواهد آورد.

آثار تا ۱۵ خرداد ماه جمع آوری و تا ۲۵ خرداد ماه بازبینی خواهد شد که شروع اجراهای عموم از ۱۷ تیر تا ۳ مرداد و اجراهای داوری سوگواره هفته سوم محرم خواهد بود.

هنرمندان آثار خود را به نشانی دبیرخانه این سوگواره واقع در تبریز بلوار ۲۹ بهمن، مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن، طبقه دوم، سازمان بسیج هنرمندان آذربایجانشرقی ارسال و یا با شماره ۰۴۱۳۳۳۰۵۷۹۴ تماس

و با پیام رسان ایتا به شماره ۰۹۹۰۴۸۲۴۹۱۰ ارتباط حاصل کنند.

مقررات جشنواره به شرح زیر است؛

-هرکارگردان می‌تواند در هر بخش یک اثر به دبیر خانه ارسال کند.

- اولویت پذیرش آثار توسط هیأت انتخاب جشنواره با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و اعتقادات شیعیان و نمایش‌های بومی منطقه و استان تولید شده و از هرگونه نگاه سطحی و شعاری به دور باشد.

- آثار شرکت کننده صرفاً اختصاص به نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های ایرانی و نسخه‌ها و طومارهای قدیم و جدید دارد.

- طرح و ایده و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر (به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود) خواهد بود و هنرمندان می‌توانند با رعایت این مهم در جشنواره حضور داشته باشند و در غیر اینصورت دبیرخانه می‌تواند در هر مرحله اثر مربوطه را حذف کند.

- آثار انتخابی توسط هیأت بازبینی می‌بایست قبل از حضور در روزهای داوری سه نوبت اجرا به تشخیص دبیر جشنواره در سطح شهر تبریز و یا شهرستان‌های تابعه داشته باشد.

-ستاد برگزاری سوگواره هیچگونه تعهدی نسبت به تأمین دکور، لباس و ابزار صحنه نخواهد داشت.

- بخش تعزیه و آئین‌های نمایشی این سوگواره مربوط به اجرای مجالس مربوط به سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین و یاران با وفای ایشان خواهد بود.

- کلیه متقاضیان حضور در سوگواره باید سه نسخه لوح فشرده تصویری اثر را به همراه مشخصات کامل و درخواست کتبی سرپرست یا کارگردان به دبیر خانه ارسال کنند

-ارائه مدارک لازم جهت حضور در سوگواره به منزله پذیرش تمامی شرایط حضور می‌باشد.

- چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای ذکرشده در این فراخوان مشاهده گردد، دبیر خانه نسبت به اخذ هرگونه تصمیمی مختار خواهد بود.

- آثار ارائه شده نباید در هیچ جشنواره یا سوگواره دیگری شرکت کرده باشد.

کد خبر 6097181

دیگر خبرها

  • کنسرت موسیقی آذربایجانی آلنام برگزار می‌شود
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • پیام سپاه لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • ۴۵۰ ویژه برنامه دهه کرامت در سطح استان بوشهر اجرا می‌شود
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران