Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر، ستاره‌شناسان به چرخاندن سریع تلسکوپ‌ها به سمت این انفجارها فقط ۵۰ ثانیه پس از شناسایی آن بوسیله ماهواره‌های ناسا این نور فوق‌العاده پرانرژی را ثبت کردند.

این نور فوق‌العاده پرانرژی نه در انفجار اولیه بلکه در پس‌تاب فوران پرتوهای گاما ظاهر شد- یافته‌ای شواهد بیشتری درباره چگونگی تولید نور فوق‌العاده پرانرژی بوسیله فوران‌های پرتو گاما در اختیار دانشمندان می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو انفجار شدید که در کهکشان‌هایی با فاصله میلیاردها سال نوری از کره زمین اخیرا درخشان‌ترین نور را در جهان را ایجاد کرده بودند. دانشمندان برای نخستین بار توانسته‌اند این نور در هنگام بروز آن ثبت کنند.

این انفجارها که فوران‌های پرتوهای گاما نامیده می‌شوند، فوران‌های کوتاه‌مدتی پرانرژی‌ترین شکل نور در جهان هستند.

تلسکوپ‌ها در ژوئیه ۲۰۱۸ نخستین انفجار را ثبت کردند. دومین انفجار که در ماه ژانویه امسال ثبت شد، نوری ایجاد کرد انرژی آن ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از نوری است که برای چشمان قابل دیدن است.

به نظر می‌رسد فوران‌های پرتوهای گاما بدون نشانه‌ای هشدار دهنده رخ می‌دهند و فقط برای چند ثانیه به طول می‌انجامند، بنابراین ستاره‌شناسان باید برای ثبت آنها به سرعت عمل کنند. درست ۵۰ ثانیه پس از آنکه ماهواره انفجار ژانویه را کشف کردند، تلسکوپ‌ها در روی کره زمین به سمت آن چرخیدند تا هزاران ذره نور فوق‌العاده پرانرژی را ثبت کنند.

الیزا برناردینی، دانشمند پرتوهای گاما در این باره می‌گوید: «این فوران پرتوهای گامای کشف‌شده بیشترین میزان انرژی فوتون‌های نور تا به حال را داشتند.»

بیش از ۳۰۰ دانشمند که در بررسی این نتایج شرکت داشتند، نتایج کارشان را این هفته در ژورنال نیچر منتشر کردند.

درخشان‌ترین انفجار کیهانی رصد شد تصویری جدید از یک انفجار کیهانی ۱۰۰ ساله کد خبر 464944 برچسب‌ها نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای انفجار مهیب در بابل چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی رجبعلی نژاد مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی بابل گفت: انفجار یک منزل مسکونی در بخش بندپی شرقی بابل بر اثر نشت گاز، علت صدای مهیب در بخش جنوبی بابل بود.

دیگر خبرها

  • روزتان را با غذاهای پرانرژی آغاز کنید
  • سرمربی پرسپولیس: شجاع، جوان، پرانرژی!
  • تصاویر لحظه فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی | ویدئو
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • تصاویر آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا
  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی + فیلم
  • نخستین پلتفرم هیبریدی الکتریکی در جهان توسط چری ساخته شد
  • رصدخانه مراغه؛ نگینی درخشان در تاریخ نجوم ایران
  • فیلم | فوران چشمه آب در دل سنگ های ایلام
  • ماجرای انفجار مهیب در بابل چه بود؟