Web Analytics Made Easy - Statcounter

دژپسند گفت: یکی از راه‌های شکستن مقاومت دستگاه‌ها و به حداقل رساندن فساد اقتصادی، هوشمند کردن اقتصاد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، فرهاد دژپسند در دومین نشست هم اندیشی با اقتصاددانان جوان تصریح کرد: درخواست من از شما نخبگان جوان اقتصادی، این است که بگویید برای کوچک کردن دولت و واگذاری شرکت‌های دولتی، چگونه عمل کنیم که مفسده، بحران اجتماعی و ناکارآمدی جدیدی شکل نگیرد؟

وزیر اقتصاد اضافه کرد: شما اقتصاددانان جوان به ما بگویید چگونه عمل کنیم که خصوصی سازی، فرصت و باراندازی برای یک عده نشود که بیایند بگویند این مجموعه واگذار شده زمین خوبی دارد بنابراین ماشین آلات آن را می‌فروشیم و زمین را تغییر کاربری خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دژپسند گفت: اقتصاددانان جوان باید طرح‌های بنیان ساز را برای آینده کشور ارایه کنند تا به واسطه آن اقتصاد کشور در ریلی قرار گیرد که همواره با رشد مضاعف همراه و مانا باشد، یعنی اگر نفت به هر دلیلی از بودجه خارج شد دولت برای ارایه خدمات نباید مشکل داشته باشد.

وی افزود: یکی از محور‌هایی که روی آن تمرکز داریم بازار سرمایه است، زیرا شرایط بانکی و بودجه دولت را می‌دانیم بنابراین باید قطب سومی در تامین مالی تعریف شود و بنیان‌ها بر آن قرار گیرد که همان بازار سرمایه است یعنی بنگاه‌های نیازمند تامین مالی باید احساس کنند که بازار سرمایه منجی آن‌ها است، ​این که چگونه می‌توانیم بورسی را در این ساختار بپرورانیم نیازی است که نخبگان جوان اقتصادی می‌توانند در آن ورود و پیشنهاد‌های خود را ارایه کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در شرایطی که دشمن از همه حیله‌های خود استفاده کرده تا راه‌های ورود منابع را به کشور مسدود کند باید ببینیم چگونه می‌توانیم با روش‌های جدید از منابع خارجی استفاده کنیم، البته سرمایه گذاری خارجی در ۷ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته، اما نیاز ما بیش از این است، بنابراین شما نخبگان جوان اقتصادی پیشنهاد بدهید که چگونه می‌توانیم سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم.

وی با بیان این که در دایره هم اندیشی نمی‌خواهیم راهکار‌ها در مقطع زمانی و مکانی بوده و مربوط به موضوع خاص باشد افزود: ایده اگر مطرح شود و به جریان بیفتد سرانجام نتیجه خواهد داد، اما اگر دستگاه‌ها مقاومت می‌کنند شما نخبگان اقتصادی باید راه‌های شکستن مقاومت دستگاه‌ها را ارایه کنید؛ به نظر من یکی از راه‌های شکستن مقاومت دستگاه‌ها و به حداقل رساندن فساد اقتصاد، هوشمند کردن اقتصاد است.

دژپسند درباره حذف مقررات زائد از تولید اقتصاد کشور گفت: هر دو هفته یکبار در هیئت مقررات زدایی وزارت اقتصاد​، ​ مقررات زائد را حذف می‌کنیم که این بخش قابل توجهی از موانع را رفع می‌کند، اما باید توجه کرد اگر مجوز و مقرره زائدی از در بیرون انداخته شد از پنجره ورود نکند.

وزیر اقتصاد همچنین افزود: هدف ما از ایجاد شبکه تعاملی با نخبگان اقتصادی جوان، کادر پروری، کادر سازی و کادریابی برای اداره امور اقتصادی کشور است.
 

استفاده از نظر اقتصاددانان جوان در خزانه داری الکترونیکی

وزیراقتصاد تصریح کرد: ایده اقتصاددانان جوان را درباره اقتصاد هوشمند، خزانه داری الکترونیکی و تامین مالی در این وزارتخانه به جریان انداختیم و در تعریف فرآیند کار، از آن استفاده کردیم.

دژپسند در حاشیه دومین نشست خود با اقتصاددانان جوان در جمع خبرنگاران افزود: برای تعامل بیشتر و بهتر با نخبگان جوان اقتصادی، شبکه تعاملی وزارت اقتصاد با این نخبگان را راه اندازی کردیم و برای اداره این شبکه نیز اقتصاددانان جوان را مشارکت دادیم و در این باره، شش هسته مطالعاتی را در حال فعالیت داریم.

وی اضافه کرد: بنا داریم به استفاده از دیدگاه‌های نخبگان جوان اقتصادی به صورت جدی توجه کنیم و می‌خواهیم نیازمندی‌های خود را از طریق شبکه تعاملی با این نخبگان، تامین کنیم ضمن اینکه یکی از منابع جذب نیرو برای ما نیز همین شبکه تعاملی است که امروز یکی از این اقتصاددانان جوان برای همکاری با معاونت‌های وزارت اقتصاد، دعوت شد.

وزیر اقتصاد درباره لایحه بودجه سال آینده گفت: اهتمام دولت بر این است منابعی که در بودجه پیش بینی می‌شود هم در زمینه نفت و هم در سایر زمینه ها، واقع بینانه باشد و از این فرصت باید به سمت حذف نفت از بودجه حرکت کنیم.

دژپسند افزود: تا جایی که به صورت غیررسمی اطلاع دارم اقدامات خوبی در لایحه بودجه در حال انجام است که از جمله آن افزایش سهم مالیات در بودجه است البته به دنبال آن نیستیم که با افزایش نرخ مالیات، فعالان اقتصادی خوش حساب را جریمه کنیم بلکه برنامه اصلی ما تعریف پایه‌های جدید مالیاتی که مخل تولید نباشد همچنین به دام انداختن فراریان مالیاتی برای افزایش سهم مالیات در بودجه است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته بسیج مسجد راهپیمایی نماز جمعه اردبیل محکومیت آشوبگران اغتشاشات اخیر در کشور بسیج افزایش قیمت بنزین دژپسند فرهاد دژپسند اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد

کتاب " اقتصاد در هیاهوی انتظارات " منتشر شد. برای اولین بار در ایران یک کتاب تخصصی در رابطه با اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران توسط موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز به رشته تحریر درآمد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» با موضوع نگاهی جامع به اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران با الهام از 30 نشست تخصصی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری شده است.

این کتاب شامل 30 فصل بوده و به موضوعاتی مانند: نقش انتظارات تورمی در تورم و نرخ ارز، نظریه‌های تعیین نرخ ارز و نحوه شکل‌گیری انتظارات، رابطه انتظارات تورمی و بازار سرمایه، بازار مسکن و نقش انتظارات در آن، نقش رسانه در انتظارات تورمی پرداخته است.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» دارای 656 صفحه می باشد و مقدمه آن توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده است. در این کتاب از بیش از 260 جدول و نمودار برای فهم بیشتر موضوع انتظارات استفاده شده است.

در بخشی از مقدمه که به قلم محمدرضا فرزین نوشته شده آمده است " امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که علیت در پدیده‌های اقتصادی در بسیاری از موارد ماهیت متقابل دارد؛ یعنی روایت‌ها خود می‌توانند موجب رخدادهای اقتصادی شوند و رخدادهای اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.

جنگ‌های اقتصادی کنونی بین کشورها عموما با تمرکز شکل‌گیری شایعات، ناامید سازی مردم به آینده و ارائه تصویری تاریک از آینده کشور توسط حرفه‌ای ترین رسانه‌ها و خبرگان عملیات روانی صورت می‌پذیرد و بخش عمده‌ای از هزینه جنگ را به خود اختصاص می‌دهد.

اقتصاد ایران دهه‌ هاست که با این پدیده رو‌بروست و متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نتوانسته نهادسازی و برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را انجام دهد.

به قول یکی از اقتصاددانان، آنچه که باید از آن ترسید، خود ترس است و این موضوع محوری عملیات روانی علیه هر کشوری است. اقتصاددان مک کالی، این لحظه را لحظه کایوت می‎‌نامد. کایوت شخصیت کارتونی قهرمانی است که از روی پرتگاه‌های می‌پرد و تا زمانی که به زمین نگاه نکند سقوط نخواهد کرد و طبق قانون کارتون هر وقت به زمین نگاه کند، سقوط خواهد کرد. "

گفتنی است برای تهیه کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» می توانید با شماره تلفن 09196162244 (انتشارت موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز) تماس بگیرید.

انتای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی در نشست کارگروه تسهیل فارس
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند
  • نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد