Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی همایونفر با مشکوک دانستن شرایط سینما و وجود بودجه‌های مسموم در آن، قرار گرفتن سینما در مسیری سالم را تنها راه منطقی شدن دستمزدها دانست.

مهدی همایونفر تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: وقتی قرار است درباره میزان دستمزد و درآمد یک قشر از جامعه صحبت شود باید همه جوانب را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر شغل شرایط شرایط خاص خود را دارد و ما باید آن را با شرایط خاص خودش مدنظر قرار دهیم. به عنوان مثال در شغلی مثل کارگری در معدن سختی‌هایی وجود دارد که نمی‌شود بدون در نظر گرفتن آنها درباره دستمزد این افراد نظر بدهیم.

همایونفر خاطرنشان کرد: در این بین مشاغل سینمایی را نیز باید با شرایط خودشان در نظر داشته باشیم. به عنوان مثال بازیگران معمولاً در سن 25 یا 26 سالگی مطرح می‌شوند و در دوره کوتاهی مطرح هستند. بازیگران به طور معمول در دوره کوتاهی می‌توانند بدرخشند و به قولی از لحاظ مالی درآمد خوبی داشته باشند. طبیعتاً از سنی به بعد هر بازیگری دچار افت می‌شود و نمی‌تواند مثل روزهای اوجش باشد و در نتیجه درآمد بالایی روزهای اول را هم ندارد. پشت دوربین نیز همینطور است و معمولاً افراد در سنی مشخص می‌توانند فعال باشند و بدون اینکه امنیت شغلی چندانی داشته باشند با دستمزدهای ساده‌ای که می‌گیرند پس از مدتی بیکار شده و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: بازیگران دستمزد بیشتری نسبت به دیگر اقشار سینما دریافت می‌کنند، دیگر عوامل سینما نیز شاید برای حضور در یک فیلم دستمزد نسبتاً خوبی بگیرند اما معمولاً پس از انجام یک کار مدتی طولانی بیکار هستند و در زمان کار نیز به صورت 24 ساعت در خدمت پروژه هستند. شرایط در سینما به شکلی است که مردم فکر می‌کنند هر کس در این حوزه فردی پولدار و ثروتمند است اما در حقیقت مشکلات بسیاری وجود دارد و اگر بیکاری را حساب کنیم دستمزد عوامل پشت صحنه هیچ فرقی با یک کارمند یا کارگر ندارد و حتی در برخی مواقع دستمزدهای کمتری هم می‌گیرند.

او افزود: بازیگرانی که دستمزدهای غیرمعقول می‌گیرند بسیار اندک و انگشت‌شمار هستند و این وضعیت خوب تنها شامل حال بازیگران است و حتی کارگردان‌ها هم وضعیت معیشتی مناسبی ندارند. برخی بازیگران توقعات نامعقولی دارند و بدون هیچ درجه‌بندی مشخص انتظار دارند دستمزدهای میلیاردی به آنها تعلق بگیرد. بازیگران چنین توقعاتی را با توجه به موفقیت فیلم قبلی‌شان در گیشه و یا میزان محبوبیتشان در بین مردم از سازندگان فیلم‌ها دارند و این بهانه که به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست امروز به یک عامل ظهور دستمزدهای بالا تبدیل شده است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اتوبوس شب» در ادامه اظهار داشت: سینمای ما امروز بیمار است و مسیر سالمی را طی نمی‌کند. دستمزدها باید بر اساس گیشه منطقی شود و این وضعیت در دستمزدها که امروز شاهد هستیم به هیچ‌عنوان منطقی نیست. ما در سال بالای 100 فیلم تولید می‌کنیم اما از این 100 فیلم حتی 40 فیلم هم در شرایط مناسب و خوب اکران نمی‌شوند و نود درصد آثار پول خود را برنمی‌گردانند و می‌بینیم که باز هم فیلم‌های بیشتری هر سال ساخته می‌شود. این شرایط بسیار مشکوک است و نشان از وجود بودجه‌های مسموم است.

همایونفر در پایان تصریح کرد: بخشی از این بودجه‌های نجومی برای ساخت فیلم‌های سینمایی از سوی دولت و حکومت به سینما تزریق می‌شود و بخشی متعلق به افرادی است که با قصد و نیت پولشویی وارد سینما شده‌اند. این وضعیت باعث شده تا سینمای امروز ما به شدت در فضایی مسموم قرار بگیرد. افراد بسیاری در سینما هستند که نزدیک به یک سال از آخرین کاری که در آن حضور داشتند می‌گذرد و ما می‌بینیم تنها برخی افراد در سر کار هستند و مدام دستمزدهای بالا می‌گیرند و این تصور در بین مردم شکل می‌گیرد که همه اهالی سینما در وضعیت خوبی به سر می‌برند و دستمزدهای بسیار بالایی می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: ایجاد شکاف عظیم طبقاتی در بین عوامل سینما قرار بود به جای افسر اسدی در «روسری آبی» بازی کنم / لابی‌‌گری در سینما و تلویزیون بیداد می‌کند

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پشت صحنه دوربین سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۲۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

جمعی از بزرگان فرهنگ و ادب کشور به تماشای «مست عشق» حسن فتحی نشستند؛ فیلمی که کارگردانش آن را در زمانه خشونت و نفرت‌پراکنی حاوی پیامی از بارقه امید می‌داند برای تأمل و نواندیشی.

به گزارش ایسنا، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد در حالی به تماشای فیلم نشست که در تیتراژ فیلم نامش به عنوان مشاور ذکر شده است.

از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟  به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره  مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.  

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه  روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود. این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.  

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در این زمینه بخوانید:

تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»

ژاله آموزگار

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • (ویدئو) فراموش نکنیم که نمی‌توانیم هم اشغالگر باشیم و هم اخلاق مدار
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • لِه شدن بازیگران زن و مرد زیر دست و پا طرفداران و بادیگاردها در مشهد! | فیلم
  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • بازیگران جدید سریال «سلمان فارسی» مشخص شدند
  • گفتگو با تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «نون خ ۵»
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "