Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، شهر مشهد به جهت دارا بودن  جنبه زیارتی و سیاحتی می‌طلبد فضا‌های گردشگری و طبیعی مناسبی داشته باشد تا زائر، مجاور و گردشگر در کنار بحث زیارت از طبیعت این شهر هم استفاده کند.
گردشگری که برای سفر خود مشهد را انتخاب می کند، قبل از مسافرت به جستجوی مکان‌های زیارتی، تفریحی، خرید و گردشگاه‌های طبیعی می‌پردازد و در کنار مخارج زیاد سفر می خواهد از طبیعت این شهر استفاده کند، اما غافل از اینکه در اطراف مشهد کم کم جایی برای نشستن و استفاده از آب و هوای طبیعی نخواهد بود مگر با پرداخت هزینه‌های زیاد چراکه رفته رفته باغات، رودخانه ها، کوه‌ها و حتی زمین‌های زراعی در انحصار افرادی درمی آیـــد که فقط برای رفاه خود حاضر است حق طبیعی سایر مردم را ضایع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردمی که  خانه‌ای در حاشیه رودخانه می سازند و گاه برای تامین آب از پمپ مکنده استفاده می کنند و رودخانه خواری را ترویج می دهند و دیگران را از بهره مندی این بخش از طبیعت محروم می کنند.  
مردمی که؛ کوه ها را تراشیده و با ساخت بنا‌های ویلایی و نمایی زیبا، به استحکام ستون‌های شهر تجاوز کرده و مسیر ورود سیلاب را به شهر باز می‌کنند، این یعنی خیانتی بزرگ به افرادی که نیاز به هوای پاک دارند چراکه وظیفه تامین هوای پاک شهر به عهده همین کوه هاست.

و اما زمین خواری، مقوله‌ای که پایان ندارد، آفتی که جان زمین‌های زراعی شهر را تهدید می‌کند و علاوه براینکه ویلا‌ها و ساختمان‌های شیک و بزرگ جای زمین‌های سبز و گندمزار‌های طلایی را می گیرد، مانع تامین و کشت محصولات کشاورزی شده و نگرانی بابت تامین غذا را در آینده به همراه دارد.   جایی برای تنفس پاک
زمین خواری، کوه خواری و رودخانه خواری، معضلی که چندسالی است به جان طبیعت سبز و زیبای مشهد افتاده و هر روز نیز رو به گسترش است، معضلی که امروز باعث شده تا برای تفریحات کوچک خانوادگی در آخر هفته جایی را برای نشستن نداشته باشیم.
روستا‌های پرجاذبه اطراف مشهد، تفرجگاه‌هایی مثل طرقبه و شاندیز و ابرده، باغات سرسبز و مراتع خوش آب و هوا برای استفاده از زیبایی‌های آنجا یا باید هزینه پرداخت کرد و یا قید استفاده از طبیعت را زد.   زمینی که آینده نداشت   به سراغ چند مالک رفتم تا بدانم چه عاملی باعث شده که آن‌ها دست به خرید و ساخت در زمین‌های زراعی و یا کوه‌ها بزنند.
محمد ضیایی می‌گوید: من این زمین را زمانی خریدم که سایر مردم منطقه نیز در حال خرید بودند و همه ما از یک مالک خریدیم که صاحب همه این زمین‌ها بود.

امین جعفری می‌گوید: سال‌ها پیش که ما این ملک را خریدیم، ماجرای اعمال قانون در کار نبود و نمی‌دانستیم که ممکن است در آینده به مشکل برخورد کنیم.
جهانگیر خرسندی نیز می‌گوید: در روستای ما هر زمینی که بفروش می‌رسد از روی ناآگاهی کوه و رودخانه متصل به زمین را هم به خریدار می‌دهند و خریدار به اشتباه خود را مالک کوه و آن قسمت از رودخانه می‌داند.   در ادامه ماجرای مالکان این زمین‌ها، باید بگویم که بیشتر خریداران کاملا آگاهانه و بااشراف به قانون اقدام به خرید زمین در مجاورت کوه و رودخانه کرده اند و یا به تصرف زمین‌های کشاورزی پرداخته اند به این امید که بتوانند قانون را دور بزنند.   زمین بخورید، زمین می خورید
در همین خصوص برای بررسی وضعیت روستا‌ها و روستای ویژه عارفی مهدی حقدادی معاون دادستان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می گوید: بافت روستا‌ها مشخص شده و قابل توسعه نیست، حد و حدود طبقات تا ۲ طبقه است، ولی متاسفانه ساخت و ساز‌های غیرقانونی در بستر رودخانه و زمین‌های زراعی به قانون تجاوز کرده که همه آن‌ها شامل اعمال قانون می‌شود.
او با اشاره به وضعیت روستای عارفی ادامه می دهد: عده‌ای در این روستا درحال تصرف هستند و با تراشیدن کوه‌های اطراف روستا برای خود خانه و ویلا می‌سازند و هنوز نمی‌دانند ساخت و ساز در مجاورت کوه، اول از همه برای خودشان خطرناک است و بیشتر از هرکسی در معرض سیل قرار دارند.
حقدادی با بیان اینکه کاربری اراضی کشاورزی و مراتع مشخص است، می‌افزاید: ما نمی‌توانیم از این اراضی برای ساختن باغ و ویلا استفاده کنیم، بعضی از این ویلا‌ها برای تامین آب مسکن و ویلا از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند.
قاضی حقدادی بیان می‌کند: از اراضی که در تملک آستان قدس است و آن‌ها را واگذار می‌کند از نظر دادستانی قابل قبول نیست، زیرا باید پلاک آن‌ها مشخص شود در غیر اینصورت بستر زمین خواری و کوه خواری تشدید می‌شود.
معاون دادستان تصریح می‌کند: در روستای عارفی تخلفات گسترده‌ای درحال وقوع است و چون آستان قدس نظارتی بر املاک خود در این روستا ندارد لذا زمین خواری و کوه خواری درحال گسترش است.   ۸۶ هزار هکتار اراضی در حریم شهر   او با اشاره به ۸۶ هزار هکتار اراضی در حریم شهر مشهد، می‌گوید: این اراضی بالغ بر ۵ برابر اراضی خود شهر است که لازمه حفظ از صیانت آن مستلزم هم افزایی بین دستگاه‌های مربوطه است و به این منظور ماده ۱۰ قانون حفظ باغات و اراضی کشاورزی در بدو امر به متخلفان اخطار می‌دهد و اگر انجام ندهند، دستور قلع و قمع داده می‌شود.  
باستی هیلز مشهد حقدادی به موضوع مجموعه اساطیر معروف به باستی هیلز مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: این مجموعه دارای کاربری غیرمجاز است که پرونده‌های آن باز و بخاطر سازه های مستحکمی که دارد هنوز اعمال قانون نشده است. اگرچه مالکان این مجموعه ممکن است از عواقب خرید زمین آگاه نبوده اند، اما جهل به قانون رافع مسئولیت نیست. آن‌ها اگرچه پایانکار و پروانه ساختمانی، سند مالکیت و کمیسیون ماده ۱۰۰ را دارند، اما کاربری سند مالکیت آن‌ها کشاورزی است و جهاد کشاورزی ملزم است که این کاربری را حفظ کند.

او بیان می کند: با حضور همه دستگاه‌ها کمیته صیانت از حریم کلانشهر مشهد تشکیل شده که با خردجمعی می‌خواهیم کاربری اراضی تصرف شده را اعاده کنیم.   کوه ها، ستون شهرها امید طهماسبی زاده مدیرجهادکشاورزی مشهد درمورد حفظ منابع طبیعی تاکید کرده و می‌گوید: کوه ها در تلطیف هوا، محیط زیست، گونه‌های جانوری و گیاهی اثر بسزایی دارد و کوه خواری و زمین خواری به حقوق عامه و محیط زیست آسیب می‌رساند.  
او می افزاید: مردم توجه داشته باشند که تخریب محیط زیست نه تنها آسیب به خودشان است بلکه حقوق نسل آینده را هم تضییع می کند، اراضی زراعی و باغ‌ها به عنوان منابع تولید غذا باید حفظ شود، این منابع بخصوص منابع آبی متعلق به همه است که این تصرفات لطمه به این حقوق است.
او با اشاره به اهمیت حفظ اراضی تصریح می‌کند: با نابودی این زمین‌ها و از بین رفتن کشاورزی و باغات مسئله بیکاری در روستا‌ها رواج پیدا می‌کند و معضل حاشیه نشینی هم رشد می کند، لذا دستگاه‌های مربوطه در زمینه حفظ کاربری این اراضی تمام سعی خود را می کنند.   در پایان؛

آنچه برای سلامت جسم و روح بشر لازم است استفاده از منابع طبیعی است، این منابع در قالب آب، هوا، زمین، کوه و رودخانه ضامن سلامتی ماست، حفظ این منابع علاوه بر اینکه برای نسل حاضر لازم است برای رشد نسل‌های بعد هم ضروری می‌باشد، اگر امروز نتوانیم جلوی این تصرفات را بگیریم، قطعا فرزندان خودمان در سال‌های آتی ضرر کرده اند.     انتهای پیام//ف.ح
گزارشگر؛ فاطمه حسن زاده

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست جهاد کشاورزی زمین خواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۲۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید! + عکس

بازیکن سابق پرسپولیس یک استوری اعتراضی منتشر کرد.

طرفداری | محمد انصاری با انتشار یک استوری اینستاگرامی به وضع موجود معترض شد.

محمد انصاری بازیکن سابق پرسپولیس که از فوتبال و فضای آن دور است، با انتشار یک استوری اینستاگرامی اعتراض خود به برخی مسائل را نشان داد. محمد انصاری نوشت:

ای کاش برای نبرد با گرانی و فقر و رانت‌خواری و زمین‌خواری و اختلاس و مشکلات معیشتی و ناکارآمدی مسئولین و دزدی از بیت المال هم لباس رزم به تن می‌کردید.

 

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • (عکس) استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید!
  • استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید! + عکس
  • کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری