نگاه سیاسی و سودگرایانه آفت آثار هنری در حوزه دفاع مقدس است
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۳۰۸۴
ضرغامی با اشاره به تاثیر موسیقی برای کسب موفقیت در یک ملت گفت: نگاه سیاسی و سودگرایانه آفت آثار هنری در حوزه دفاع مقدس است.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، عزت الله ضرغامی در آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی فانوس با تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهدا گفت: مفهوم بسیج مفهومی بسیار گسترده است و به اعتقاد من شما هنرمندان اولین آفرینندگان در حوزه دفاع مقدس هستید که البته خانواده شهدا بهترین خالق و آفرینندگان آثار هنری محسوب می شوند که خالق ایثارگری و فرهنگ شهادت هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: از جمله مفاهیم جدیدی که ره آورد ادبیات مدرنیته است، مفهوم دولت و ملت است. آنها حرف های مدرن را تحویل جامعه می دهند؛ ما مخالفتی با آن نداریم اما خلاصه مفهوم دولت و ملت آن است که جامعه ای موفق است که میان دولت و ملت و منافع آنها گره بزند، در این صورت مفهوم جدیدی ایجاد می شود و رفتاری به نفع ملت از سوی دولت ها شکل می گیرد. اگر این مفهوم درست اجرا شود، حتما موفقیت آن جامعه حاصل می شود.
ضرغامی اظهار کرد: برخی اوقات گسلی میان قرائت رسمی و عرفی ایجاد می شود که این موضوع برای مسئولان نگران کننده است که اگر بیش از حد نرمال باشد، ما با مشکل مواجه می شویم و به صورت اعتراضات خود را نشان می دهد که در پدیده های اجتماعی با عنوان کمانش خود را نشان می دهد. این امر در ابتدا خود را نشان نمی دهد اما وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: حکمرانان باید به سمتی حرکت کنند که مفهوم ملت و دولت را به درستی تببین کنند. باید بدانیم که تولید مفهوم دفاع مقدس دقیق ترین و درست ترین ظرفیتی است که مفهوم مشترک دولت و ملت را رقم می زند. دولت و ملت در این حوزه به یگانگی می رسند و هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند.
وی گفت: در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که جوانانی از زابل برای حفاظت از مرز خوزستان عازم می شدند و از شمال کشور جوانانی برای حفاظت از مرزهای غربی حضور می یافتند، این اعتقاد و یگانگی ملی در حوزه دفاع مقدس وجود داشت.
وی با اشاره به حرکت های ملی و میهنی گفت: هیچ یک از این انقلاب ها با رویکرد ملی و ارتقای مشابه آن در نهضت های 100 سال گذشته به چشم نمی خورد اما این موضوع در دفاع مقدس رخ داد و اکنون کاری است که به دست شما هنرمندان انجام می شود. بدانید که دفاع مقدس یک حلقه و یک سلسله جبال مقاومت محسوب می شود و معادلات دنیا را به هم زد. یک طرف دنیا استکباری است که در حال اضمحلال است و طرف دیگر مقاومت قرار دارد.
ضرغامی اظهار کرد: در طول سه دهه اخیر استکبار هیچ دستاورد جدی ای نداشته است و تنها هزینه کرده است. دفاع مقدس سلسله جبال مقاومت محسوب می شود و همچنان ادامه دارد و تنها چیزی است که ادبیات ها را تغییر می دهد اما واقعیت و مفهوم دفاع مقدس همیشه پایدار می ماند.
وی گفت: اگر می خواهیم کاری کنیم که تمام نقاط ضعف ما را بپوشاند، باید به سمت کار خوب برای کشور حرکت کنیم. بهترین کار خوب برای دفاع مقدس همین فعالیت های فرهنگی است که ضریب چند برابری دریافت می کنند. کسانی که این کار را زیر سوال می برند، قابل توجه نیستند.
وی با اشاره به حضور سران ضد انقلاب در خارج از کشور و خروج آنها در ادوار مختلف از کشور گفت: امروز شاهدیم که تمام جمهوری اسلامی برای ایجاد یکپارچگی و وحدت ستودنی است و مقاومت در برابر زورگویی ها امروز چیزی است که ضد انقلاب آن را به زبان می آورد و این موضوع نشان دهنده موفقیت چشمگیر نظام اسلامی در این عرصه است.
وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در موضوع هنر و موسیقی گفت: گاهی اوقات یک موسیقی می تواند ملتی را از شکست نجات دهد و جای شکست و پیروزی را عوض کند.
ضرغامی اظهار کرد: بزرگترین آفت در حوزه هنر و نمایش دفاع مقدس آن است که استفاده ابزاری از موضوعات دفاع مقدس شود و یا نگاه سودگرایانه و کلیشه ای این کار شود. این امر راه را باز نمی کند و تاثیرگذار نیست. برخی حتی نگاه سیاسی و سودگرایانه و کارمندانه نسبت به هنر دفاع مقدس دارند که این امر آفت کارهای هنری در دفاع مقدس است./
پایان پیام/34منبع: شبستان
کلیدواژه: مسجد مسجد راهپیمایی اردبیل نماز جمعه کتاب کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته بسیج سهمیه بندی بنزین مساجد دوران دفاع مقدس سینمای دفاع مقدس دفاع مقدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
ایسنا/لرستان یک نویسنده و پژوهشگر معتقد است: جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است.
محمدجعفر محمدزاده امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در دومین نشست ایوار درباره شعر میرنوروز که در محل دانشنامه مطبوعات ایران برگزار شد، بیان کرد: بازخوانی اشعار عرفانی و تعلیمی میرنوروز نشان میدهد جایگاه این شاعر مهم عصر صفوی در گنجینه شعر فارسی مغفول مانده است. شاعرانی مانند میرنوروز را باید از نگاه ملی ارزیابی کرد و بررسی آثار او باید مقوم هویت ملی ما در چارچوب ایران فرهنگی باشد.
رئیس دانشنامه مطبوعات ایران ادامه داد: اگرچه وجه غالب اشعار میرنوروز سبک هندی بوده، اما تاثیرپذیری او از شاعران سبک عراقی و آثار شاعرانی مانند نظامی مشهود است.
نویسنده کتاب «بیداری در باغ مومیایی» افزود: همانطور که امروزه بیش از ۴۰۰۰ رباعی الحاقی و منسوب به خیام وجود دارد، به دلیل تفوق وجه شاعرانگی و تاثیرگذاری میرنوروز بر ادبیات منطقه، اشعار فراوانی به این شاعر شیفته منسوب شده است که باید با نگاه علمی سره را از ناسره شناسایی کرد.
شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است
علیاکبر شکارچی، موسیقیدان و فرهنگپژوه نیز در این نشست گفت: میرنوروز شاعری وارسته و آزاده بود که شعرش آمیخته با عشق و هنر است، گویی دست او در جیب خدا بوده است. شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است و تا شاعری درونش پالایش نشده باشد اشعار پرشور دینی نمیتواند از درون او بجوشد.
مولف کتاب «بیست ترانه کهن لری» تاکید کرد: اینکه تمنیات در کنار الهیات در شعر میرنوروز وجود دارد طبیعی و برخاسته از حقیقت روح انسان است. توجه به تمایلات نفسانی و ابعاد جسمانی بخشی از وجود آدمی است و دلیلی بر انکار آن وجود ندارد.
خالق «کوهسار» و «بهارباد» با بیان خاطراتی از شکلگیری گروه چاووش در کنار اساتیدی مانند حسین علیزاده و زندهیادان هوشنگ ابتهاج، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان، افزود: ملودیهای لری برخاسته از زندگی و طبیعت است و شعر میرنوروز نقش مهمی در بالندگی موسیقی لری داشته است.
«میرنوروز» شاعری است که باید از نو شناخت
کرم علیرضایی، نویسنده کتاب «میرنوروز، شاعر ناشناخته» نیز در دومین نشست ایوار، با اشاره به اینکه نگاه به میرنوروز باید تعدیل شود و تغییر کند و شخصیت این عارف و منتقد زمانه خود به درستی شناخته شود، گفت: دو چهره بودن این شاعر شیفته طبیعت شعر او است و نباید گاهی او را اهریمنی و گاه اهورایی دانست تا آنجا که امروز در زیستبوم او هیچ کوچهای حتی به نام او نیست.
مولف «ترانههای لری میرنوروز» به جنبههای عاطفی شعر میرنوروز اشاره و اظهار کرد: آنیمای عشق در شعر میرنوروز تبلور دارد که نباید آن را هرزه پویی تلقی کرد.
علیرضایی افزود: سه نوع زن در شعر میرنوروز برجسته است، زن اهورایی، زن اهریمنی و زن آرمانی و آنیمایی که جای بررسی روانشناختی دارد.
میرنوروز شاعری سرآمد به لحاظ سبکی و زبانی است
فرزین رسایی، مترجم و زبانشناس نیز در دومین نشست ایوار گفت: بررسی احوالات میرنوروز در پژوهشهای امروز مغفول مانده است و توقع میرفت ادیب و محقق ارجمندی مانند عبدالحسین زرینکوب، در کارنامه آثار خود به معرفی شعر میرنوروز میپرداخت.
وی آشناییزدایی را هنر محتوم شاعران خواند و بیان کرد: در شعر میرنوروز هنجارگریزی و هنجارآفرینیهای بسیار به چشم میخورد.
او ادامه داد: موسیقی شعر میرنوروز چه به لحاظ آوایی و موسیقی بیرونی و چه به لحاظ ساختار عمودی و موسیقی درونی سرشار از ابتکار و نوآوری شاعرانه است.
این مترجم و پژوهشگر زبان افزود: اشعار بسیاری به میرنوروز نسبت داده میشود که به دلایل سبکی و محتوایی میتوان آنها را شناسایی کرد و از دیوان او سترد.
رسایی با اشاره به ترجمهناپذیری شعر، گفت: در جغرافیای میرنوروز مردم سرشت شاعرانه دارند و اتفاق زبانی در شعرهای میرنوروز و پدیدارشناسی شعر او شایسته بررسی بیشتر است.
دوری میرنوروز از مراکز رسمی شعر عصر صفوی باعث غیبت او از تاریخ پژوهشهای ادبی است
در ادامه این نشست، یادداشت عبدالجبار کاکایی، شاعر خوانده شد. او با اشاره به اینکه بیتوجهی میرنوروز به مرکز توسعه سبکهای ادبی در قرن دوازدهم که اصفهان و شیراز بود، سبب شد تا در تاریخ پژوهشهای ادبی کمتر از او یاد شود، تاکید کرد: میرنوروز بیش از نیایشنامههای فارسی و تحمیدیههایش به واسطه مفردات گویش لری بین اهالی زاگرس طرف توجه بوده است. البته بین تحمیدیهها و نعتهایش تا آثار غنایی از جهت فصاحت و بلاغت فاصله معناداری است که احتمالا به سیر تجارب شاعر برمیگردد.
شاعر آثار «سالهای تاکنون» و «آوازهای واپسین» با اشاره به سطح زیباشناختی آثار میرنوروز، افزود: قصههای عاشقانه برساخته از تک بیتهای میرنوروز، روال عادی تاریخنویسی بومی سرزمین ماست که نیاکان ما در آثار نوابغ و نخبگان به بازکاوی رویاهای خویش میپرداختند.
بازکاوی آثار شاعرانی مانند میرنوروز، مقوم زبان فارسی است
ساسان والیزاده، نسخهشناس و فعال فرهنگی و رسانهای هم که در نشست ایوار بهعنوان کارشناس مجری حضور داشت، بیان کرد: جورچین گنجینه زبان فارسی با بازکاوی آثار شاعرانی مانند میرنوروز کامل میشود و کشف و معرفی این آثار مقوم زبان فارسی است.
شاعر کتاب «هانا و بوطیقای ایوار» درباره جایگاه زن در آثار میرنوروز، گفت: میرنوروز شاعری است که زندگی در آثار او نبض تندی دارد. زنستایی در شعر میرنوروز لطافتی دلنشین به اشعار او داده است، آنچنان که با آشناییزدایی در شعر، استعاره «هِل» را برای معشوق به جای تصویر تکراری «گُل» به کار میبرد که توجه به ارجاعات مفهومی و آرامشبخشی این واژه نشان از معماری لطیف ذهن این شاعر دارد.
وی درباره نشستهای ایوار توضیح داد: این حرکت فرهنگی مستقل هر ماه با نکوداشت یک چهره یا بازکاوی یک مسأله فرهنگی در بازآفرینی و معرفی فرهنگ لرستان در آیینه هویت و فرهنگ ملی تلاش دارد.
ارجاعات پژوهشی ما به آثار سیاحان است
اسعد غضنفری، فعال فرهنگی نیز در مراسم نکوداشت مقام میرنوروز، شاعر عصر صفوی، با تاکید بر اینکه به علت غلبه نداشتن رویکرد پژوهشی و بیتوجهی به پژوهشگران بومی، ارجاعات و رویکرد ما در تحقیقات به آثار سیاحان غربی است، افزود: برای بازیابی هویت واقعی فرهنگ لرستان ضرورت دارد پژوهشگران به بازخوانی و بازیابی اسناد و منابع دست اول این جغرافیا دست یازند.
این فعال فرهنگی با اشاره به مرارتها و نحوه جمعآوری و تصحیح کلیات دیوان میرنوروز توسط زندهیاد استاد اسفندیار غضنفری امرایی در سال ۱۳۴۷ گفت: در آن زمان بهجز در موسیقی، میرنوروز شناختهشده نبود و این میرعارف خداشناس را به نام شاعری لاابالی و هرزهگرد میشناختند.
انتهای پیام