Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آخرین روز از آبان ماه، مهدی نویدادهم (دبیر شورای عالی آموزش و پرورش) از تامین اعتبار بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال برای رتبه‌بندی معلمان توسط دولت خبر داد.

وی در این رابطه گفت: بعد از تهیه و تدوین آئین‌نامه‌های مربوطه و تصویب در هیئت وزیران و ابلاغ به آموزش و پرورش، پرداخت‌های مربوط به معلمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکرار وعده‌ی اجرای رتبه‌بندی از بلندگوهای مختلف، به انتقاد معلمان انجامیده است؛ سوال اصلی معلمان در شرایطی که پیش از این بارها وعده داده بودند رتبه‌بندی از مهرماه اجرایی خواهد شد، این است که چرا از ابتدای سال همین ۲ هزار میلیاردِ ناچیز که بدون تردید برای اجرای دقیق رتبه‌بندی کفایت نمی‌کند، اختصاص داده نشد و از آن مهم‌تر اینکه آنچه مقامات و مسئولان، «تهیه و تدوین آئین‌نامه‌های مربوطه و تصویب در هیئت وزیران» می‌نامند، چقدر قرار است به طول بیانجامد؟

محسن حاجی میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) در دیدار معلمان دبیرستان دخترانه دوره اول علی‌اکبر داور منطقه ۷ تهران که هم‌زمان با ۱۳ آبان برگزار شد، گفت: رتبه‌بندی معلمان در صورت تصویب آئین‌نامه مربوطه از اول مهرماه اجرایی می‌شود لذا این طرح قطعاً در نیمه دوم سال ۹۸ اجرایی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درحالی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از مهرماه را «مشروط» و «محتمل» توصیف کرده و آن را به «تصویب آیین‌نامه مربوطه» به عنوان پیش‌فرض منوط کرده است که پیش از این از اجرای بدون شرط رتبه‌بندی از پایان مهرماه خبر داده بودند.

کار را مشروط کردند!

در همان زمان نمایندگان مجلس از شرط گذاشتن برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و به تاخیر انداختن مکرر این اجرا انتقاد کردند؛ همان سیزدهم آبان ماه، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: پس از پایان دولت یازدهم در شرایطی که دولت دوازدهم به نیمه راه هم رسیده است رتبه‌بندی معلمان به کلاف سردرگم تبدیل شده و پنج وزیر و سرپرستی که به نوبت وارد گردونه مدیریت عالی آموزش و پرورش شد هم در این میان گرفتار شده‌اند و وعده‌های توخالی، بدون پشتوانه و نافرجام از خود به یادگار گذاشتند.

صدیف بدری اضافه کرد: رتبه‌بندی معلمان قرار بود از اول مهر اجرا شود اما اخیرا از اجرای آن در نیمه دوم سال خبر دادید مگر در نیمه چندم سال هستیم؟ نکند قصد دارید اجرای آن را به نیمه سوم سال موکول کنید؟ کاری نکنید مجلس رای اعتمادی که به شما داد را با همان دست پس بگیرد.

مشروط کردن اجرای رتبه‌بندی به تدوین آیین‌نامه‌ها و تصویب آن در هیات وزیران آنهم در انتهای آبان ماه، در شرایطی که از ابتدای تابستان، همه مقامات و مسئولان، وعده داده بودند رتبه‌بندی «حتماً» و «بدون شرط» از مهرماه اجرایی خواهد شد، به گفته‌ی جعفر ابراهیمی (فعال صنفی معلمان)، قاطبه‌ی معلمان کشور را از لمس عینی نتایج این طرح در ماه‌های پیش رو ناامید کرده است.

مساله اینجاست که مقامات آموزش و پرورش پیش از این، «همه معلمان» را به افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق ماهانه امیدوار کرده بودند؛ دوم مرداد ماه سال جاری، سیدجواد حسینی (سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش) از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از نیمه شهریور امسال خبر داد و افزود: با اجرای این طرح ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به دریافتی معلمان افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح شامل همه معلمان خواهد شد، گفت: با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی که برای اجرای طرح رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است؛ افزایش حقوق معلمان در احکام حقوقی آنان از شهریور اعمال می‌شود.

جعفر ابراهیمی با انتقاد از رویکردِ «وعده-محور دولت» می‌گوید: اگر بودجه ندارند، نمی‌توانند یا نمی‌خواهند، چرا وعده‌ی سرخرمن به معلمان می‌دهند؟! آیا نمی‌توانستند در این چند ماهِ گذشته که کار را فقط به وعده دادن گذراندند، آیین‌نامه‌های فوق‌الذکر را تدوین کرده و به تصویب هیات وزیران برسانند؟! باید حتما صبر می‌کردند تا آخر آبان ماه که ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد و بعد پروسه‌ی تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه را  به کندی و با طمانینه کلید بزنند؟!

چرا وعده‌ها تغییر کرد؟!

مدتهاست اخباری که معلمان کشور و معیشت آنها را به صدر رسانه‌ها می‌آورد، همگی در پیوند با طرح رتبه‌بندی‌ست؛ طرحی که از زمان تصویب در سال‌های آغازین دهه ۹۰، همیشه به  عنوان یک دورنما یا در باغ سبز، فقط کارکردِ «تقریباً پوپولیستی» داشته و بارها از بلندگوهای مختلف بر ضرورت اجرای آن تاکید شده اما از ابتدای ۹۸، مکانیسم وعده دادن تا حدودی تغییر کرده؛ از ابتدای تابستان، تمامی مسئولان بر حتمیت اجرای طرح رتبه‌بندی از مهرماه تاکید کردند؛ از ابتدای مهر اعلام کردند تا پایان ماه منابع لازم تامین می‌شود و در نهایت از ابتدای آبان ماه، بحث را در زمینِ دیگری انداختند و پای ضرورتِ «تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه» را پیش کشیدند؟

سوال اینجاست که اگر آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرای این طرح، پیشاپیش تدوین نشده بود، چگونه در مردادماه، سرپرست وقت وازرتِ آموزش و پرورش گفت: با اجرای این طرح ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به دریافتی معلمان افزوده خواهد شد!

اسکندر لطفی که فعال صنفی معلمان در شهرستان مریوان است، انتقاد را متوجه ناکافی بودن بودجه‌های آموزشی می‌داند و می‌گوید: نه در بحث معیشت معلمان و نه در بحث سرانه دانش‌آموزی و بودجه‌ای که برای نوسازی مدارس فرسوده در نظر گرفته‌اند، به اولویت موضوع توجه نشده است؛ همیشه و همواره، اهمیت بالای مقوله‌ی آموزش و معلمان نادیده گرفته شده است.

وی یک سوال اساسی مطرح می‌کند: حالا که ۲ هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی به گفته‌ی خودشان اختصاص داده‌اند، تکلیف چه می‌شود؟! جدا از اینکه این مبلغ برای افزایش حقوق معلمان به شدت ناکافی است، آیا می‌خواهند تا پایان سال را به تدوین و تصویب آیین‌نامه بگذرانند و بعد بگویند اجرای رتبه‌بندی افتاد سال بعد؟ آیا قرار است از مهرماه را مطالبات معوق معلمان حساب کنند یا از هر زمان که آیین‌نامه‌ها تصویب شد، طرح را اجرا خواهند کرد؟ چرا  به جای وعده‌های مکرر پوپولیستی، جزئیات اجرایی طرح را اعلام نمی‌کنند؟ چرا اعتراف نمی‌کنند که با این ۲ هزار میلیارد تومان چقدر قرار است به حقوق معلمان اضافه شود؛ اصلا  با این پول ناچیز، چقدر «می‌تواند» به حقوق معلمان افزوده شود؟!

نکته دیگری که مورد انتقاد این فعال صنفی معلمان است، مشارکت ندادن معلمان در تدوین و شکل‌گیری طرح‌های معیشتی مانند رتبه‌بندی است؛ او می‌گوید: چرا از تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور در تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به همین طرح رتبه‌بندی و سازوکار آن مشارکت نمی‌گیرند؟

اصلاحات دموکراتیک در معیشت مزدبگیران – چه معلمان و چه کارگران- نیازمند مشارکت جمعی‌ست؛ قرار نیست مسئولان به تنهایی و بدون مشارکت برای گروه‌هایی از مزدبگیران تصمیم‌سازی کنند و تازه هیچ تعهد زمانی و اجرایی مشخصی به اجرای همین تصمیمات هم نداشته باشند و کار را به وعده دادن بگذرانند! پیاپی وعده‌ی اجرای طرحی را بدهند که خودِ جامعه‌ی هدف –در اینجا معلمان- از اساس با طرح و شاکله‌ی آن موافقت چندانی ندارند.

به هر حال معلمان از وعده‌های بی‌سرانجامی که حالا به تدوین آیین‌نامه‌ها منوط شده، ناراضی هستند و از اینکه آنها را در تصمیم‌گیری‌ها مداخله نمی‌دهند، انتقاد دارند؛ مساله نهایی این است که چرا روی طرحی که فی‌الذاته توانِ بهبود معیشتی معلمان را به اندازه قابل قبولی ندارد، تا این حد پروپاگاندای رسانه‌ای می‌شود؟!

گزارش: نسرین هزاره مقدم

منبع: ایلنا

کلیدواژه: طرح رتبه بندی معلمان بهبود معیشت فرهنگیان زمان اجرای رتبه بندی معلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی دانشگاه فرهنگیان از خرداد ماه

رئیس دانشگاه فرهنگیان از آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی (پذیرش بدون کنکور) این دانشگاه از خرداد ماه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ابلاغ «آیین‌نامه جذب و پذیرش استعداد‌های برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان» توسط ریاست محترم جمهور، اظهار کرد: هدف از این اقدام مهم، کیفیت‌بخشی به نیروی انسانی آموزش‌وپرورش از طریق ارتقاء سطح ورودی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر استعداد‌های برتر دانش‌آموزی است که طبق آن افراد دارای استعداد برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی اعم از دانش آموزان و طلاب، می‌توانند بدون شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان با قرار گرفتن در فرآیند گزینش و احراز شایستگی‌های تخصصی و عمومی از طریق هیات جذب و گزینش، جذب این دانشگاه شده و معلم شوند.


برزویی تصریح کرد: راه‌یافتگان به المپیاد‌های ملی و دارندگان مدال‌های کشوری؛ برگزیدگان مسابقات رسمی و ملی قرآنی، فرهنگی-هنری و ورزشی؛ برگزیدگان جشنواره‌ها و رویداد‌های رقابتی معتبر بنیاد ملی نخبگان؛ جشنواره‌های فنی-مهارتی و المپیاد ملی مهارت و مسابقات رسمی سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در سطح ملی، برگزیدگان مسابقات و جشنواره‌های معتبر ملی حوزوی؛ حافظان کل یا قسمتی از قرآن کریم و دارندگان رتبه زیر هزار کشوری در کنکور افراد مشخص شده در این آیین نامه هستند، که با رعایت دستورالعمل اجرایی که متعاقبا اعلام می‌شود از این مسیر، جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه فراخوان پس از تایید شیوه نامه در هیات جذب و پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه به صورت رسمی از طریق پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان به نشانی (WWW.CFU.AC.IR) اطلاع رسانی گسترده خواهد شد؛ تصریح کرد: تلاش می‌شود تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری این رویداد مهم نظام تعلیم و تربیت، تدوین و عملیاتی شود.

برزویی ادامه داد: در این آیین نامه مشوق‌هایی برای استعداد‌های برتر پس از جذب در دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشجویان پیش بینی شده است که تفصیل آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲
  • واکنش صحرایی به گزارش مهر/ ۱۰ امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • اختصاص ۱۰ امتیاز رتبه‌بندی به ۵۷۰۹ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان
  • تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • آموزشیاران نهضت سواد آموزی مشمول قانون رتبه بندی معلمان هستند
  • آغاز اجرایی سازی آیین نامه پذیرش استعداد‌های برتر ملی دانشگاه فرهنگیان از خرداد ماه
  • تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی
  • نارضایتی معلمان شاغل و بازنشسته از افزایش حقوق رتبه‌بندی
  • اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی