مدرسه تمام پلاستیک!
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۳۴۲۵
در طول جدیدترین رقابتهای انجام گرفته در مسابقات بینالمللی معماری Archstorming ، شرکتکنندگان مشکل آلودگی مکزیک را به چالش کشیدند.
به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موضوع مسابقات بینالمللی معماری Archstorming در سال جاری، طراحی مدارس با استفاده از پلاستیکهای بازیافتی بود و طی آن شرکتکنندگان را با طراحی مدرسهای که در آن به مشکلات آلودگی در مکزیک پرداخته شده باشد به چالش کشید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در نهایت ۲۳۰ طرح از میان شرکتکنندگانی از تقریبا ۵۰ ملیت مختلف مورد بررسی قرار گرفت که جایزه نفر اول به طرح ارائه شده توسط "دانیل گارسیا" و "ویلیام اسمیت" از دانشگاه هاروارد ایالات متحده آمریکا، جایزه نفر دوم به "دیوید نیژیکانگ" از ساراواک مالزی و جایزه نفر سوم به تیمی از آرژانتین با مشارکت "ایوان الیاس بارژوک"، "متیوس رائول فالرو"، "آگوستین فلامیگ" و "آدریان ادواردو مندز" تعلق گرفت.
طرح برنده این مسابقه که در آن به زیرسازی ساختمان توجه بسیاری شده بود، از پالت به عنوان یکی از اصلیترین مصالح معماری و از فیلترهایی متخلخل برای تأمین نور فضای داخلی ساختمان مدرسه بهره گرفته شده بود. پالتها در این طرح از طریق کانالهای منظمی با آرایش معماری یکسان روی هم قرار گرفته و به نحوی گروهبندی شده بودند که دوسازه سه گوشه در محور حیاط مدرسه ایجاد کنند. یکی از این سازهها به عنوان ساختمان کلاسها و دیگری برای سالن اجتماعات برای عموم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شکل کلی طرح ارائه شده که هدف اصلی آن ترویج و گسترش فنون معماری با استفاده از پلاستیکها بود، دارای ساختارهای بومی، صنعتی، سنتی و معاصر است.
در دومین طرح که کاملا کودکمحور و مناسب با قشر عام جامعه بود، مواد حاصل از بازیافت پلاستیکها چندان مورد توجه قرار نداشت ولی تمرکز آن بر استفاده از ضایعات پلاستیکی خصوصا بطریهای سبک بود که بدون نیاز به ماشینهای صنعتی یا حرفهای و به کمک خود مردم محلی میتوانند در ساخت بنای مذکور مورد استفاده قرار گیرند.
در طرح سوم نیز توجه و تمرکز طراحان روی شناخت وضعیت جاری و تجزیه و تحلیل شرایط زندگی در آن بخش از جامعه تولوم قرار داشت که مدرسه در آن واقع شده است. در این طرح تلاش شده است که یک ساختمان گسترده گوشهدار و غیرسنتی ایجاد شود که دارای طبقاتی یکسان در یک فضای آزاد و گسترده است و در عین حال از اصول اولیه مهمی همچون سنجش و در نظر گرفتن معیارهای واقعی در طراحی با توجه به ویژگی عملیاتی بودن بنا، انعطافپذیری فضاها، نظم و یکپارچگی اجتماعی و فرهنگی متناسب با جامعه و استفاده از مواد بازیافتی در روند ساخت و ساز پیروی میکند. بررسیها برای پیادهسازی یکی از این طرحها هنوز هم ادامه دارد.
کد خبر 397887منبع: ایمنا
کلیدواژه: مکزیک بازیافت پلاستیک ضایعات پلاستیکی کیسه های پلاستیکی بطری های پلاستیکی پلاستیک بازیافت مدرسه طراحی خلاقیت خلاقيت و نواوري شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کتیبه مقبره شیخ بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی بصورت کتیبه ای سنگی به طول ۲۷۰ و عرض ۷۰ سانتی متر و ضخامت ۴ سانتی متر بالای مقبره او در میان آینه کاریهای رواق شیخ بهایی به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آماده و نصب شده است.
جنس این کتیبه اهدایی از سنگ مرمر سبز بدون رگه و در گوشههای آن تزئیناتی به صورت طلا کاری نیز کار شده است تا جلوهای شکوهمند به آن ببخشد.
در این کتیبه تاریخچه کوتاهی از زندگی این عالم پرآوازه که نقش بسزایی در توسعه حرم ملک پاسبان حضرت رضا(ع) داشته به صورت حجاری با روش سندبلاست با خطاطی استاد تعریفی و استاد توکلی آمده است و به معرفی تالیفات مهم، کارهای برجسته و شاگردان مطرح وی پرداخته شده است.
حضور شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) فصلی درخشان در تاریخ این مکان مقدس است چراکه خدمات ارزشمند او در زمینههای مختلف، از معماری و عمران تا مدیریت و تولیت، این مکان را به یکی از زیباترین و با شکوهترین اماکن مذهبی جهان تبدیل کرد.
از مسئولیت های شیخ بهایی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) میتوان به «معماری و ساخت گنبد، گلدسته و ایوانها» و نیز مسئولیت روشنایی و مدیریت موقوفات اشاره کرد.
ساخت ساعت آفتابی، تألیف کتابهای متعدد در مورد شخصیت علمی و فضایل حضرت رضا(ع) و نیز تدریس علوم مختلف در حرم مطهر رضوی از دیگر فعالیتهای شیخ بهایی بوده است.
شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زاده ۱۵۷۱ در بعلبک، لبنان - درگذشته ۱۶۲۷ در اصفهان) دانشمند، عارف، شاعر، نویسنده، اخترشناس و معماری ایرانی-لبنانی بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، معماری و موسیقی تبحر داشت و در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران، در دربار او به مقامات مهمی رسید.
محل مدفن شیخ بهایی در رواقی با نام خود این عالم است که در گذشته خود ایشان در آن محل تدریس داشتهاند و مقبره او از شمال به صحن آزادی از جنوب به رواق امام خمینی (ره) از مشرق به رواق دارالعباده و از مغرب به رواق دارالزهد راه دارد.
انتهای پیام/
کیانوش رضایی کد خبر: 1229174 برچسبها لبنان اصفهان ایران