Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی بیش از یک هفته گذشته و از زمان شروع اعتراضات به افزایش قیمت بنزین که در نهایت به اغتشاش در چندین شهر و استان ایران تبدیل شد، رسانه های خارجی دیدگاه های متفاوتی از موضوع اعتراضات و اغتشاشات در داخل ایران داشته اند. نشریه لس آنجلس تایمز امروز در تحلیلی از نحوه برخورد نیروهای امنیتی با اعتراضات و اغتشاشات، نکته ای در خصوص تحولات سیاست داخلی کشور بیان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک» هرچند بسیاری از رسانه های خارجی و به ویژه آمریکایی طی بیش از یک هفته گذشته از زاویه حمایتی از اغتشاشات و اعتراضات داخلی در ایران، به موضوع ناآرامی های اخیر کشور پرداخته بودند، اما امروز لس آنجلس تایمز دیدگاهی متفاوت را برای نگاه به این اعتراضات انتخاب کرده است.

این نشریه در مطلب تحلیلی خود به نحوه برخورد نیروهای امنیتی با این ناآرامی ها و آنچه این مساله در مورد تحولات سیاست داخلی ایران بیان میکند پرداخته است.

در ابتدای این مطلب آمده است:

از وقت که هزاران ایرانی در سراسر کشور بیش از یک هفته پیش برای اعتراض به افزایش بنزین به میزان 50 درصد، به خیابانها ریختند، نیروهای امنیتی به سرعت دست به کار شدند... . تحلیلگران می گویند که واکنش سخت دولت منعکس کننده وحدت روز افزون در بین نخبگان سیاسی ایران است و نشان می دهد که دولت رئیس جمهور حسن روحانی - که تا چندی پیش، دولتی نسبتاً معتدل خوانده می شد - به طور قابل توجهی به سمت راست حرکت کرده و به طور فزاینده ای با رهبران جناح تندرو همسو می شود.

لس آنجلس تایمز در ادامه و با نیم نگاهی به اقدامات دولت ترامپ برای فشار به ایران میگوید:

به گفته تحلیلگران این تغییر، نشانه ای از این امر است که اعتدالیون و اصلاح طلبان ایرانی به دنبال خروج رئیس جمهور ترامپ در سال گذشته از توافق هسته ای چندجانبه 2015 با ایران و  اعمال مجدد تحریم های اقتصادی، نفوذ خود را در بین اقشار جامعه از دست داده اند.

در همین رضا اکبری تحلیلگر این مطلب و عضو موسسه جنگ و صلح واشنگتن به لس انجلس تایمز بیان کرده: ایران به ویژه هنگامی که یک تهدید خارجی را احساس می کنند، به نیروهای امنیتی متکی است و به انسجام داخلی احتیاج دارد... به نظر می رسد در سال 2017 (سال 96) شکاف بزرگی بین قوه مجریه، قوه قضاییه و قوه مقننه در ایران در مورد نحوه برخورد با اعتراضات وجود داشت، اما اکنون ظاهرا این شکاف در مورد نحوه برخورد با اعتراضات یا دیگر وجود ندارد یا بسیار جزئی است.

به گفته این تحلیلگر شدت برخورد با ناآرامی های اخیر در ایران میتواند نشانه ای از افزایش سطح انسجام در میان تصمیم سازان سیاسی ایران باشد.

لس آنجلس تایمز در ادامه مطلب خود بیان کرده که به گفته تحلیلگران واکنش روحانی از نظر سیاسی مصلحت آمیز است، زیرا این امر منزوی ساختن و به حاشیه راندن دولت او از سمت اصولگرایان را سخت تر میکند. از نگاه این نشریه این امر نیز در پی خروج ترامپ از برجام و توافق هسته ای با ایران است.

به گفته این مطلب: روز چهارشنبه، روحانی اعتراضات را مورد اشاره قرار داد و کسانی که به خیابان ها ریخته اند را «گروه کوچکی از سربازان دشمن» خواند. در حالی که وقتی که دو سال پیش از این اعتراضات در ایران بروز کرد، روحانی در یک سخنرانی تلویزیونی حق مردم را برای تظاهرات در خیابان ها به رسمیت شناخت.

لس آنجلس تایمز توافق کلی نظام بر سر افزایش قیمت بنزین را نیز از جمله دلایل دیگری میداند که اکنون تصمیم سازان سیاسی در ایران از انسجام و همسویی بیشتری برخوردار هستند و در نهایت این امر را زمینه ای برای شکست اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس میداند.

اکبری به این نشریه گفته که تغییر موضع روحانی به جناح راست، هزینه سیاسی برای کاندیداهای اصلاح طلب را افزایش میدهد. به گفته او: اصلاح طلبان بازنده نهایی هستند، و فقط خودشان را برای دفاع از خود دارند. پیش از این هم شرایط برای اصلاح طلبان بد بوده، اما اکنون شرایط آنها وخیم است.

صرف نظر از میزان اعتبار تحلیل این نشریه در مورد سیاست داخلی ایران، نکته مهم در این مطلب نگاهی است که لس آنجلس تایمز برای بررسی پیامدهای ناآرامی های اخیر در ایران انتخاب کرده و این موضوع نشان میدهد که تغییر چیدمان سیاست داخلی ایران به ویژه در آینده و دو انتخابات پیش رو، نکته مورد تمرکز فضای بین الملل در رابطه با سیاست داخلی ایران است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت بنزین مزدک میرزایی رده بندی فیفا هفته بسیج یارانه حمایتی سلیم موذن زاده اردبیلی پالرمو اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی ایران اغتشاشات لس آنجلس تایمز سیاست داخلی روحانی قیمت بنزین مزدک میرزایی رده بندی فیفا هفته بسیج یارانه حمایتی سلیم موذن زاده اردبیلی پالرمو اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت ایران کم‌ خرج‌ ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد + جدول

صندوق بین المللی پول اعلام کرد دولت ایران در سال گذشته کم خرج ترین دولت در میان ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط بوده است . - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه کرد دولت ها در 38 کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت ها را طی سال 2023 داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده بانی مالی» نسبت هزینه کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را تنها 13.5 درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشورهای در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل 14.2 درصد جی دی پی در سال 2021 به 13.8 درصد در سال 2022 و 13.5 درصد در سال 2023 کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشورها پرخرج ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته 50.8 درصد بوده است.

متوسط هزینه کرد دولت ها در این 38 کشور نیز 32.6 درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه کرد دولت ها درخاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل 29.7 درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه کرد دولت ها در برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی آن ها در سال 2023 عبارت است از: برزیل 47.9 درصد، چین 33.9 درصد، مصر 22.7 درصد، اندونزی 16.6 درصد، مالزی 23.3 درصد، عربستان 32.3 درصد، ونزوئلا 14.4 درصد، پاکستان 19.2 درصد، عمان 26.2 درصد، قطر 24.4 درصد، روسیه 36.8 درصد، ترکیه 33.9 درصد، امارات 25.9 درصد، و ویتنام 19.9 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت ایران کم‌ خرج‌ ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد + جدول
  • دروغ اجباری؛ سیاست رسانه‌های مدعی آزادی
  • شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • نحوه اتصال مستقیم شلنگ به لوله آب (فیلم)
  • سرگیجه بزرگ!