Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@19:56:13 GMT

نبايد عده اي لاي چرخ توسعه قرار بگيرند

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۳۸۷۶

نبايد عده اي لاي چرخ توسعه قرار بگيرند

خبرگزاری آریا- رئیس سازمان برنامه و بودجه: اعتقاد نداریم که بگذاریم چرخ توسعه بچرخد و در کوتاه مدت عده ای در لای چرخ قرار بگیرند تا شاید در بلندمدت از مزایای آن استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمد باقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه راه اندازی 20 هزار نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک، افزود: اعتقاد ما براین است که همراه با برنامه های رسمی و کلاسیک توسعه ،برنامه های جهادی هم برای توسعه داشته باشیم و به کمک آنها بتوانیم آثاری که در بلندمدت به دست می آید در مقیاس خرد به دست آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: امروز غذا و دارو را هم دشمنان تحریم کردند به طوری که حتی یک ریال حق نداریم نفت بفروشیم و صرف غذا و دارو کنیم اما این ملت با ابهت از کنار این تحریم ها می گذرد، آنها فکر می کردند تحریم فلج کننده بود اما این تحریم ها برای ملت ایران که بسیج؛ رهبری، انسجام و ایمان و منشور بزرگ قرآنی دارد فلج کننده نیست.
نوبخت با اشاره به همکاری بسیج وسازمان برنامه وبودجه در عرصه های مختلف گفت: در عرصه مسکن آنقدر باید مسکن زیاد شود که قیمت آن ارزان و همه بتوانند از آن استفاده کنند.
نوبخت گفت: در عرصه طرح جهاد روشنایی برای اشتغال و توانمندکردن اقتصاد کسانی که توجه ویژه باید به آنها شود، در همه استان ها برنامه اشتغال داریم که مشخص می کند امسال چند فرصت شغلی باید ایجاد شود چه مقدار باید کمک بلاعوض یا تسهیلات پرداخت کنیم و چقدر از صندوق استفاده شود و چه میزان از بودجه عمومی بهره بگیریم.

برای نیروگاه‌های مقیاس کوچک انجام شد
امضاء تفاهم‌نامه طرح جهاد روشنایی
تفاهم‌نامه طرح جهاد روشنایی بین سازمان برنامه و بودجه، بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام(ره) و صندوق کارآفرین امید امضاء شد.
براساس این تفاهم‌نامه، 20 هزار نیروگاه مقیاس کوچک 5 کیلوواتی خورشیدی برای خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در مناطق مرزی، روستایی و عشایری، با همت بسیج در مناطق مختلف کشور راه اندازی می‌شود.
معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، در مراسم امضاء این تفاهم‌نامه گفت: این نیروگاه‌های مقیاس کوچک، برای خانواده‌های نیازمند در مناطق محروم ایجاد می‌شود.
آقای سید حمید پورمحمدی افزود: بسیج برای نصب و راه اندازی این نیروگاه‌ها کمک خواهد کرد تا با نصب نیروگاه‌های کوچک، برق تولیدی آن از طریق شبکه برق کشور به وزارت نیرو فروخته شود.
وی گفت: برای نصب هر واحد نیروگاهی، 35 میلیون تومان هزینه می‌شود که در سال اول اجرای این طرح، حدود 20 هزار واحد را راه‌اندازی می‌کنیم و در سال‌های آینده، این رقم به 100 هزار واحد نیروگاهی کوچک خواهد رسید.
معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: برای تولید نیروگاه‌های مقیاس کوچک، از تولید کنندگان داخلی مانند مپنا استفاده می‌شود و بسیج به مردم برای استفاده و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها، آموزش خواهد داد.
آقای پورمحمدی گفت: افرادی که این نیروگاه‌های مقیاس کوچک را دریافت می‌کنند افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند.
وی ادامه داد: با فروش برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک، بعد از نصب و راه‌اندازی خانوار‌های تحت پوشش که آن را دریافت کردند تمکن مالی پیدا خواهند کرد و زمینه خارج شدن این خانوار‌ها از تحت پوشش کمیته و بهزیستی فراهم می‌شود و افراد دیگری جایگزین آن‌ها خواهند شد و این چرخه ادامه خواهد داشت.
معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع مورد نیاز، تسهیلات مالی خواهد بود که برای مناطق مرزی 4 درصد و برای مناطق روستایی و عشایری 6 درصد از محل تسهیلات طرح‌های روستایی و عشایری با محوریت صندوق کارآفرین امید در نظر گرفته شده است.
آقای پورمحمدی افزود: این اقدام نمادین برای رفتن به سمت انرژی پاک و ایجاد درآمد برای قشر ضعیف جامعه است.

سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج کشور
در مقابل مشکلات جبهه واحدی تشکیل دهیم
سردار غلامرضا سلیمانی قبل از امضای تفاهم‌نامه طرح جهاد روشنایی برای راه‌اندازی 20 هزار نیروگاه مقیاس کوچک در مناطق مختلف کشور برای نیازمندان گفت: مشکلات بزرگی مثل معیشت، بیکاری و حاشیه نشینی باید در کانون توجه قرار گیرد و با توجه به حضور مسئولان سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و بسیج کشور امروز برنامه‌های وسیعی باید تدوین کنیم که با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه در کانون توجه و هدف قرار گیرند که در این صورت ما می‌توانیم از راه‌های میان بر برای رفع مشکلات استفاده کنیم.
وی گفت: با استفاده از اقتضائات بومی باید در رفع بیکاری و با ایجاد اشتغال مولد افراد را در مسیر تولید قرار دهیم.
رئیس سازمان بسیج کشور با اشاره به این که شاخص‌های رونق تولید کاملاً مشهود است و نیاز به سرعت بخشیدن دارد، افزود: بسیج در همه جنبه‌ها تجربه‌های خوبی در 40 سال اخیر بدست آورده است.
سلیمانی گفت: بسیج یک شبکه گسترده مردمی است و یک نهاد یا یک سازمان نیست و تاکنون در هر عرصه‌ای که وارد شده توانسته تحولات بزرگی را رقم بزند که نمونه آن در دهه 80 واکسیناسیون فلج اطفال بود.
وی افزود: طرح جهاد روشنایی طرح خوبی است که با مطالعات انجام شده و تشکیل ستاد‌های استانی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و با کمک کمیته امداد و سازمان بهزیستی بعد از امضای تفاهم‌نامه به سرعت شروع می‌شود.
همچنین در این مراسم رئیس کمیته امداد نیز در سخنانی گفت: تجربه کمیته امداد در نصب نیروگاه‌های خورشیدی این است که برای ماندگار کردن روستاییان در روستا اجرای چنین طرح‌هایی خیلی کمک می‌کند.
مرتضی بختیاری افزود: اجرای چنین طرح‌هایی برای اشتغال و توانمند کردن روستاییان و مهاجرت معکوس بسیار موثر است.
وی گفت: در بخش کمک هزینه نیز با ایجاد کارگاه‌های قالیبافی و دادن دام سبک و کوچک و دام سنگین به روستائیان برای ماندگاری در روستا بسیار موثر است.
بختیاری افزود: اگر پنل‌های خورشیدی را فعال کنیم برای ایجاد درآمد در بین نیازمندان و حتی صادرات برق می‌تواند راهگشا باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چرخ توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: سال گذشته، ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج سازندگی پیوستند و ثبت شدند و مجوز فعالیت گرفتند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سردار محمد زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی در نشستی خبری، شعار امسال هفته بسیج سازندگی را «همه با هم بسیج خدمت‌رسانی» اعلام کرد و گفت: این شعار سه جنبه را دنبال می‌کند؛ همه در کنار هم بودن، وجود تشکیلات مردمی و خدمت‌رسانی خادمان ملت و جهادگران، سه جنبه شعار منتخب بسیج سازندگی در سال ۱۴۰۳ است.

وی افزود: بسیج گسترده‌ترین شبکه مردمی کشور است، بسیج از انقلاب و از مردم، جداشدنی نیست؛ اعتقاد ما این است که هر کسی که دغدغه انقلاب و مردم را دارد بسیجی است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اقدامات این سازمان در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته، بیش از ۳۳ هزار مسکن از سوی کمیته امداد احداث شد که ۱۱ هزار واحد از این تعداد را بسیج سازندگی ساخته بود. بسیج دارای دو قرارگاه «سازندگی و محرومیت زدایی» و «اقتصاد مقاومتی» است که عمده مسئولیت و امور این دو قرارگاه بر دوش سازمان بسیج سازندگی است که با توجه به شعار سال، عمده تمرکز بسیج سازندگی در سال جاری، معطوف به تولید خواهد بود.

زهرایی با اشاره میزان ثبت و فعالیت گروه‌های جهادی در بسیج سازندگی طی سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته، ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج سازندگی پیوستند و ثبت شدند و مجوز فعالیت گرفتند. در حال حاضر سازمان بسیج سازندگی از ظرفیت ۵۱ هزار گروه جهادی فعال در سطح کشور بهره‌مند است و در طول سال گذشته ۲۳ هزار گروه جهادی در رزمایش فاطمی شرکت کردند و خدمات مختلفی را به مردم ارائه دادند.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های بسیج سازندگی در سال جاری، گفت: از مدرسه جهاد رونمایی و اجلاسیه ملی «شهدای جهاد خدمت» هم برگزار خواهد شد. همچنین در جریان طرح «از آبخیز تا جالیز» چند صد پروژه در هفته بسیج سازندگی سال جاری افتتاح می‌شوند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی یادآور شد: در سال گذشته ۳۴ هزار جهیزیه با کمک‌های مردمی، تامین و توزیع شد و بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی توسط بسیج سازندگی در سراسر کشور به اجرا در آمد. بسیج سازندگی طی سال گذشته ۱۲۳ هزار مورد اشتغال‌زایی انجام داد؛ بستر کار ما صندوق‌های قرض الحسنه است و ۳۰ هزار فرصت شغلی را همین صندوق‌های قرض‌الحسنه ایجاد کرده‌اند. در سال گذشته با احیای واحد‌های صنعتی، از نابودی ۲۷ هزار فرصت شغلی جلوگیری شد.

زهرایی با اشاره به ایجاد ۱۰ دهکده اقتصاد مقاومتی تاکنون، از افتتاح چندین دهکده دیگر اقتصاد مقاومتی در هفته بسیج سازندگی سال جاری خبر داد و گفت: بسیج همچنین در موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، طی سال گذشته ۵ هزار مورد اشتغال‌زایی انجام داده است.

دیگر خبرها

  • سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند
  • برنامه‌های هفته سازمان بسیج سازندگی استان قم اعلام شد
  • اتمام ۱۵ فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه ویژه هفته کار و کارگر در استان بوشهر
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • اتمام ۱۵فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهیدرجایی
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم