Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله سید عبدالله ثقه الاسلام علاوه بر تحصیل، به تهذیب نفس و تزکیۀ روح نیز اهمیت می‌داد و با بسیارى از علماى مهذب و خود ساخته و صاحب کرامت در ارتباط بوده است؛ وجودش امر به معروف و ناهى از منکر و سدى سدید در مقابل اهل فسق و فجور بود. ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، تخت فولاد مجموعه‌ای تاریخی و فرهنگی و مدفن دانشمندان، عرفا، علما و هنرمندان بسیاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگان مدفون در این مجموعه بزرگ هر کدام در عصر خود و حتی پس از آن در جامعه ایران و اسلام تاثیر گذار بوده‌اند.

خبرگزاری تسنیم در ادامه سلسله گزارش‌های «ستارگان مدفون در تخت فولاد» در این گزارش به معرفی عالم فقیه؛ سید عبدالله ثقة الاسلام معروف به میر محمد صادقی می‌پردازد. 

آقا سید عبدالله، فرزند آیت‌اللّه سید محسن، عالم جلیل و فقیه کامل، از علماى بزرگ اصفهان بوده است. خاندان میر محمد صادقی از سلاسل سادات معظم و مشهور اصفهان هستند که این شهرت آنان، انتساب به یکی از اعلام اجدادشان مرحوم میر محمد صادق بن میر محمد باقر است.

وى در 12 ربیع‏‌الثانى سال 1285 قمری متولّد شد. تحصیلات مقدّماتى و سطوح فقه و اصول  قرا در اصفهان انجام داد. از اساتیدش در اصفهان، عالم فاضل، میرزا على اصغر حسینى بود که وى مقدارى از سطوح فقه و اصول را نزد او فرا گرفت.

دریافت درجه اجتهاد

او در سن هجده سالگى به عتبات عالیات مهاجرت کرد و در آن سرزمین مقدّس نزد بسیارى اساتید تحصیل نموده و موفق به دریافت اجازه اجتهاد از آنان گردید.

آیت‌اللّه ثقة الاسلام در نجف اشرف به تدریس و تألیف پرداخت و آثار گران‏سنگى از خود برجاى گذاشت و چنانکه خود مى‌‏نویسد، یک دوره اصول از مباحث الفاظ تا آخر تعادل و تراجیح را دو مرتبه نگاشته است که یک بار تقریرات اساتید او و بار دوم کتابى مستقل به نام خلاصة الفصول بوده است.

وى در ایام اقامت در نجف اشرف، علاوه بر تحصیل، به تهذیب نفس و تزکیۀ روح نیز اهمیت می‌داده و با بسیارى از علماى مهذّب و خود ساخته و صاحب کرامت در ارتباط بوده است؛ چنانکه در شرح حال خود مى‌‏نویسد: «در این مدت مدید که در عتبات عرش درجات بودم، کرامات و خارق عادات از آن مراقد مطهّره بسیار دیدم و مردمان کامل از اخیار و ابرار و ابدال بسیار ملاقات نمودم و ان شاء اللّه اگر اجل مهلت دهد، کتابى در شرح حالات و تذکره آنان خواهم نوشت».

برخى از اساتید و مشایخ آیت‌الله ثقه الاسلام

آقا میرزا محمّد على رشتی؛ شیخ لطف اللّه مازندرانى؛ میرزا محمّد حسن شیرازى؛ سیّد اسماعیل صدر؛ میرزا محمّد تقى شیرازى؛ سیّد محمّد فشارکى؛ علامة العصر حاج میرزا حبیب اللّه رشتى؛ سیّد محمّد کاظم یزدى؛ علّامه شیخ الشریعه اصفهانى؛ عالم ربّانى سیّد مرتضى کشمیرى؛ حاج میرزا حسین خلیلى طهرانى؛ علّامه حاج میرزا حسین نورى؛ علّامه میرزا محمّد هاشم چهارسوقى؛ شیخ احمد شیرازى.

وى بعد از فوت استادش، آیت‌اللّه آخوند خراسانى در سال 1330 قمری و تشتّت وضع اهل علم در نجف اشرف، و انقلابات دنیا، در اثر گرفتاری‌هاى شخصى و فوت عیال و اختلال امر معاش، به اصفهان بازگشت.

ستارگان مدفون در تخت فولاد| میرزا رفیعا نایینی مجتهدی توانا و از سرمایه‌های بزرگ علمی و معنوی عصر بودستارگان مدفون در تخت فولاد| شیخ محمدعلی دزفولی در علم و عمل کم نظیر بودستارگان مدفون در تخت فولاد| آیت‌الله صلواتی واعظی خوش خلق که بیشتر وقتش را صرف مطالعه کرد

فعالیت آیت‌الله ثقه الاسلام در اصفهان

او در اصفهان به تدریس و اقامۀ نماز جماعت در مسجد آقا میر سیّد حسن مدرس و موعظه پرداخت، اما حوزۀ اصفهان براى عالم بلند همت و جامع الاطرافى، چون او بسیار کوچک بود. وى در اصفهان به فقر و انواع لطمات و ناملایمات گرفتار گردید. از این رو، از اقامت در اصفهان بسیار متأسف و متأثر بود و اقامت در این شهر را تضییع عمر مى‌‏شمرد.

علّامه سیّد محمّدعلى روضاتى مى‏‌نویسد: آن مرحوم از جمله اعضاى محترم هیأت علمیه اصفهان بودند که در سال 1361 قمری تشکیل شد. این هیأت مرکّب از بزرگان علمای زمان بود و سالها در روزهاى پنجشنبۀ هر هفتۀ در خانۀ اعضا منعقد می‌شد و به خصوص در سالهاى اول خدمات دینى و اجتماعى مهمّى از آن صورت گرفت.

مرحوم ثقة الاسلام در عموم جلسه‌ها شرکت مى‏‌فرمود و با مسرّت خاطر و بشاشت وجه و علاقۀ وافر به کارهاى علمى و دینى که از ویژگی‌های آن مرحوم بود، دیگران را مستفیض مى‏فرمود و در مسجد رحیم خان نیز که امامت داشت، بسیارى از ایام و لیالى، مؤمنان را از فراز منبر محظوظ و بهره ور می‌‏ساخت و غالب اهالى محل مشتاقانه گرداگرد منبر افاضه‌اش جمع مىشدند و به طور خلاصه، وجودش آمر به معروف و ناهى از منکر و سدى سدید در مقابل اهل فسق و فجور بود.

تألیفات

یک دوره اصول فقه، تقریرات اساتید؛ خلاصة الاصول؛ حاشیه بر طهارت شیخ انصارى تا آخر غسل اموات؛ رسائل فقهى شامل؛ مقتصر المقال فى علم الرجال؛ انیس العارفین؛ مشکول؛ لؤلؤ الصدف فى تاریخ النجف؛ مبکى المؤمنین فى اندراس المذهب والدین؛ نور الایمان فى اغاصه بحر العرفان؛ رساله در توحید و نبوت و امامت و عدل و معاد؛ رسالۀ طبق رساله شیخ اسماعیل مقرى در وضو؛ رساله‏‌هاى کوچک در رفع شبهات متجدّدین؛ فهرست مشایخ اجازه که به اسلوبى عجیب نوشته شده است؛ ارشاد المسلمین در احوال اولاد امیرالمؤمنان.

آیت اللّه ثقة الاسلام پس از وفات آیت اللّه سیّد مهدى درچه‏‌اى در سال 1364 قمری به تدریس خارج فقه و اصول در مسجد نو بازار پرداخت و برخى از افاضل حوزه از محضر مبارک او کسب فیض نمودند.

شاگردان

 حضرات آیات و حجج اسلام: سیّد مصطفى موحّد محمّدى؛ شیخ محمّد یزدى؛ سیّد عبدالرسول حجازى دهاقانى؛ سیّد مرتضى مهدوى هرستانى؛ سیّد محمّد تقى مصطفوى؛ شیخ عباس مصباح دستگردى؛ شیخ داود مصاحبى نائینى؛ شیخ غلامحسین تسلیمى رهنانى؛ شیخ محمّد تقى صدیقین؛ میر سیّد على علّامه فانى؛ سیّد حسن علوى خوراسکانى.

وفات

این عالم فرزانه در روز دوشنبه 6 صفر1382 قمری مصادف با 1341 شمسی وفات یافت و با تشییعى عظیم در نزدیک تکیۀ ملک(گلستان شهدا) مدفون شد. در تشییع جنازه ایشان، تمام طبقات، حتى دراویش شرکت داشتند و جنازۀ مطهر ایشان از منزل تا تخت فولاد در حدود هشت کیلومتر بر سر دست تشییع شد و تا حدود یک ماه، مجالس ختم در مساجد مختلف اصفهان برپا بود.

انتهای پیام/164/ز

R41346/P4001/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۳۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت سازمان لیگ، برنامه مسابقات به شرح زیر است:

هفته بیست و هفتم؛ بزرگداشت آغاز دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختران

شنبه ۲۲ اردیبهشت

شمس آذر قزوین- ملوان بندر انزلی- ساعت ۱۷:۱۵- ورزشگاه سردار آزادگان قزوین
مس رفسنجان - فولاد مبارکه سپاهان اصفهان- ساعت ۱۷:۵۰- ورزشگاه شهدای مس رفسنجان
هوادار تهران - پرسپولیس- ساعت ۱۸:۲۰- ورزشگاه پاس قوامین تهران
آلومینیوم اراک - صنعت نفت آبادان- ساعت ۱۸:۳۰- ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک
تراکتور تبریز - گل گهر سیرجان- ساعت ۱۸:۵۰- ورزشگاه یادگار امام تبریز

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

ذوب آهن اصفهان- پیکان تهران- ساعت ۱۸:۱۵- ورزشگاه فولاد شهر فولاد شهر
استقلال خوزستان- نساجی مازندران- ساعت ۱۹:۳۰- ورزشگاه غدیر اهواز
استقلال - فولاد خوزستان- ساعت ۱۹:۳۰- ورزشگاه آزادی تهران

هفته بیست و هشتم؛ گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی روز دزفول

سه شنبه اول خرداد

پیکان تهران - تراکتور تبریز- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه پاس قوامین تهران
ملوان بندر انزلی- مس رفسنجان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه تختی انزلی
فولاد مبارکه سپاهان اصفهان - هوادار تهران- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه نقش جهان اصفهان
گل گهر سیرجان - آلومینیوم اراک- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان
صنعت نفت آبادان -شمس آذر قزوین- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه تختی آبادان
فولاد خوزستان- ذوب آهن اصفهان - ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهدای فولاد اهواز
نساجی مازندران - استقلال - ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر
پرسپولیس- استقلال خوزستان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه آزادی تهران

هفته بیست و نهم؛ صرفه جویی در مصرف آب

یکشنبه ۶ خرداد

فولادخوزستان- پیکان تهران- ساعت ۲۰- ورزشگاه شهدای فولاد اهواز
استقلال - گل گهر سیرجان- ساعت ۲۰- ورزشگاه آزادی تهران
هوادار تهران -نساجی مازندران- ساعت ۲۰- ورزشگاه پاس قوامین تهران
آلومینیوم اراک - فولاد مبارکه سپاهان اصفهان - ساعت ۲۰- ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک
شمس اذر قزوین-پرسپولیس - ساعت ۲۰- ورزشگاه سردار آزادگان قزوین
مس رفسنجان-استقلال خوزستان- ساعت ۲۰- ورزشگاه شهدای مس رفسنجان
تراکتور تبریز-ملوان بندر انزلی - ساعت ۲۰- ورزشگاه یادگار امام تبریز
ذوب آهن اصفهان- صنعت نفت آبادان- ساعت ۲۰- ورزشگاه فولاد شهر فولاد شهر

هفته سی ام؛ روز جهانی بدون دخانیات و مبارزه با مواد مخدر

جمعه ۱۱ خرداد

پیکان تهران- استقلال- ساعت ۲۰- ورزشگاه پاس قوامین تهران
استقلال خوزستان- هوادار تهران- ساعت ۲۰- ورزشگاه غدیر اهواز
ملوان بندر انزلی- آلومینیوم اراک - ساعت ۲۰- ورزشگاه تختی انزلی
صنعت نفت آبادان - تراکتور تبریز- ساعت ۲۰- ورزشگاه تختی آبادان
گل گهر سیرجان- ذوب آهن اصفهان- ساعت ۲۰- ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان
فولاد مبارکه سپاهان اصفهان – شمس آذر قزوین- ساعت ۲۰- ورزشگاه نقش جهان اصفهان
پرسپولیس - مس رفسنجان- ساعت ۲۰- ورزشگاه آزادی تهران
نساجی مازندران - فولاد خوزستان - ساعت ۲۰- ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر

کد خبر 6091208

دیگر خبرها

  • اظهارات دانشجوی ناهی از منکر از روز حادثه/ برای دفاع از ۳ دختر تذکر لسانی دادم و اوباش با چاقو حمله‌ور شدند
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • رسمی؛ اعلام برنامه هفته های 27، 28، 29 و 30 لیگ برتر
  • اعلام برنامه ۴ هفته پایانی لیگ برتر
  • زمان پایان لیگ برتر فوتبال اعلام شد
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش
  • ضربه چاقو به جوان کاشمری به دلیل حمایت از چند دختر در برابر ۳ مزاحم