Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@21:57:29 GMT

نمایشگاه بزرگ خوشنویسی راه ابریشم در ایران

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۴۳۸۴

نمایشگاه بزرگ خوشنویسی راه ابریشم در ایران

حجت الله ایوبی با اشاره به برگزاری چهلمین کنفرانس عمومی یونسکو اظهار داشت: امسال در روزهای آغازین چهلمین کنفرانس عمومی یونسکو، اجلاس وزرای علوم کشورهای مختلف برگزار شد و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از ایران در این مهم حضور و با مقامات یونسکو از جمله خانم «اودره ازوله» مدیرکل یونسکو دیدار و گفت وگو داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته ایوبی، وزیر علوم در دیدار با مدیرکل یونسکو از آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک برای رشد علمی و همراهی برای از بین رفتن نابرابری علمی صحبت کرد و یادآور شد که ایران می تواند در قالب اعطای بورس به یونسکو، کشورهای نیازمند تحصیل را یاری کند که این پیشنهاد با استقبال مواجه شد. غلامی همچنین از خانم ازوله برای حضور در ایران دعوت کرد که وی از این پیشنهاد نیز استقبال کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران ادامه داد: در این جلسه همچنین از عملکرد کمیسیون ملی ایران از جمله میزبانی شهر همدان از ششمین اجلاس راه ابریشم گزارشی ارائه شد و این اقدام شایسته جمهوری اسلامی ایران مورد ستایش قرار گرفت.

ایوبی با اشاره به مجموعه فعالیت های جدید کمیسیون ملی یونسکو-ایران از جمله افزوده شدن شهرهای سنندج و بندرعباس به جمع شهرهای خلاق و در مجموع قرارداشتن هفت شهر به عنوان شهرهای یادگیرنده و چهار شهر، به عنوان شهرهای خلاق و راه اندازی باشگاه های یونسکو در ایران تاکید کرد که مجموعه این فعالیت ها از سوی مدیرکل یونسکو مورد تقدیر قرار گرفت و خانم ازوله فعال بودن ایران در یونسکو را مورد ستایش قرار داد.

وی با اشاره به حضور نماینده وزارت فرهنگ در میان نمایندگان و وزرای فرهنگ کشورهای مختلف در اجلاس امسال یونسکو توضیح داد: نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ضرورت توجه به ظرفیت های فضای مجازی برای ارتقای فرهنگ و جلوگیری از سوءاستفاده از آن در جهات ضد فرهنگی سخن گفت که از نکات خوب مطرح شده در این اجلاس بود.

ایوبی در ادامه تصریح کرد: در اجلاس امسال باب گفت وگوی نسل جوان و سیاستمداران کهنه کار دنیا باز شد و روسای جمهور و نخست وزیران برخی کشورها با جوانان کشورهای مختلف گفت وگو کردند. ایران همچنین در بخش مجمع جوانان کشورهای عضو یونسکو نیز حضور داشت و نماینده کمیسیون ملی نیز در این بخش از تجربه های ایرانی حمایت از جوانان و راه اندازی کمیته ملی جوانان که مدیران و مقامات عالی جوان کشور در آن قرار دارند سخن گفت. 

وی با اشاره به دیدار با مدیرکل یونسکو و معاونان وی به ابتکار ایران درباره جاده ابریشم به عنوان میراثی معنوی و نه تنها میراثی تجاری اشاره کرد و افزود: طرح برنامه ای برای برگزاری نمایشگاه و کنفرانس علمی درباره هنر خوشنویسی در راه ابریشم تهیه شد، اغلب کشورهای راه ابریشم، هنر خوشنویسی دارند و این مهم از وجوه امتیاز تمدن های کهن به دنیای غرب است. این طرح با افراد مختلف مطرح شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه از برگزاری نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی در مشهد مقدس خبر داد و گفت: از شهردار و شورای شهر مشهد تقدیر می کنم که میزبان نخستین اجلاس و نخستین نمایشگاه بزرگ خوشنویسی راه ابریشم خواهند بود و در این اجلاس، نمایندگانی از چین و ژاپن، کره و حتی کامبوج و چین و کشورهای اسلامی حضور دارند.

ایوبی تاکید کرد: طرح برپایی این اجلاس و این نکته که هنر می تواند موجب جمع شدن کشورهای مختلف در کنار یکدیگر شود در یونسکو و در بین مدیران بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفت. توجه به عنصر هنر و آغاز این کار با خوشنویسی ابتکار مهمی است و خراسان که مرکز فرهنگی ایران و جهان پیرامون است به عنوان مهد هنر خط و خوشنویسی است.

برپایی کنفرانس علمی و نمایشگاه آثار کشورها از دیگر برنامه های جانبی خواهد بود. همچنین برای نخستین بار با حضور متخصصان مربوطه، نگارش اطلس خوشنویسی راه ابریشم در دستور کار قرار می گیرد. این نخستین بار است که اطلس یک هنر در یونسکو به نگارش می رسد و این اقدام، اتفاقی بزرگ است که به همت جمهوری اسلامی ایران به سرانجام می رسد.

وی ادامه داد: طرح ما فراتر از این خواهد بود؛ هنر خوشنویسی را هنر نخست می دانیم و در ادامه به سراغ هنر مینیاتور، تجلید، تذهیب، تشعیر و خلاصه هنر کتاب خواهیم رفت چراکه راه ابریشم در مسیر تمدن های کهن قرار دارد و همیشه کتاب و نوشتن و دانش در میان این تمدن ها مورد احترام بوده و کتاب پیرامون این تمدن ها شکل گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران عنوان کرد: هنر ما بر اساس دانش و دانستن معنا و تعریف شده و در اجلاس همدان این ایده ایران مطرح شد که راه ابریشم فقط یک راه تجاری نیست و راه تبادل فکر و اندیشه است. اگر می خواهیم در بخش میراث ناملموس، پرچم راه ابریشم و ایران را برافرازیم و فعال شویم باید از خوشنویسی شروع کنیم و در ادامه سراغ دیگر هنرهای مربوط به کتاب برویم. آغاز این اتفاق مهم با همدان بود و همیشه از شهر و مردم همدان تقدیر می کنم.

ایوبی تصریح کرد: آمدن شهر مشهد، این پروژه را کامل می کند و تلاش می کنیم شهر مشهد به عنوان شهر امام رضا(ع) و شهر شمس الشموس، به عنوان شهر علم و فرهنگ و دانایی و در عرصه هنر به عنوان شهر هنر کتاب جهان و یونسکو معرفی شود. شهر مشهد امروز به عنوان یکی از شهرهای یادگیرنده یونسکو است و برپایی نخستین اجلاس و نمایشگاه بزرگ خوشنویسی دومین اقدام ما خواهد بود و در ادامه شاهد برپایی برنامه های دیگری در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: گنجینه های آستان قدس و موزه ها و مکاتب متعدد در عرصه هنر کتاب، از قدیم تاکنون در مشهد شکل گرفته و این امر می تواند موجب شود این شهر را به عنوان پایگاه کتاب به دنیا معرفی کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران اظهار امیدواری کرد پس از برپایی این برنامه بتوان با کمک شهر مشهد و آستان قدس رضوی موزه خوشنویسی راه ابریشم تاسیس شود. 

 این موزه می تواند به عنوان بزرگترین موزه کتاب جهان با نام یونسکو و راه ابریشم در مشهد مقدس تاسیس شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور حداقلی کمیسیون ملی یونسکو در اجلاس عمومی افزود: در این اجلاس کارشناسان نظرات خود را گفتند و از ایران نیز دو تن از همکاران کمیسیون ملی حاضر بودند.

واگذاری هفتمین مرکز بین المللی شماره دو یونسکو به ایران

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران یادآور شد: در اجلاس امسال، هفتمین مرکز بین المللی شماره دو یونسکو به ایران داده شد و با اجماع این مهم مصوب شد. مرکز زلزله شناسی بلایای طبیعی به ایران اهدا شد و این هفتمین مرکز بین المللی ایران در یونسکو است.

ایوبی با اشاره به پنجاهمین سالگرد تصویب کنوانسیون مقابله با کالاهای قاچاق و پیشنهادات خوب کشورهای مطرح شده در این بخش از جمله مصر عنوان کرد:  قطعنامه مطرح شده از سوی مصر با حمایت ایران و دیگر کشورها به تصویب رسید. همچنین در این جلسه پیشنهاد شد مدیرکل یونسکو پس از حصول اطمینان از قاچاق شدن اموال فرهنگی یک کشور، این مهم را رسما اعلام عمومی کند و مسیر برای برگرداندن این کالاها از طریق این اقدام هموار شود که این مهم نیز با حمایت ایران و مصر و هند و دیگر کشورهای بزرگ به تصویب رسید. 

وی گفت: هر دوسال یکبار، قطعنامه ای صادر و پرونده کشورها مطرح می شود و هر دوسال یکبار کشورها می توانند دو شخصیت برجسته خود را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است معرفی کنند؛ سال اخیر هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس جندی شاپور و سال شیخ شهاب الدین سهروردی بود و امسال نیز چند پیشنهاد خوب داریم که هفته آتی پس از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.

برچسب‌ها هنرهای تجسمی یونسکو خوشنویسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی یونسکو خوشنویسی هنرهای تجسمی یونسکو خوشنویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۴۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم به منظور تبادل تجربیات فنی، فرهنگی و سرمایه‌گذاری و تعاملات بین‌المللی در دیپلماسی شهری میان شهرها، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یعقوب هوشیار شهردار تبریز ظهر امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جریان برگزاری وبینار شهرداران شهرهای جاده ابریشم به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و توریستی شهر تبریز و تبیین جایگاه ژئوپلتیک این شهر در مسیر جاده ابریشم پرداخت.

وی افزود: کلان شهر تبریز قطب اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و ارتباطی شمال غرب ایران است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خود، نقشی اساسی در ارتباطات بین ایران و دنیای غرب دارد. همین موقعیت در طول تاریخ با عبور جاده ابریشم، جایگاه بزرگی در اقتصاد جهانی برای تبریز رقم زده است.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: تبریز، پایتخت بازرگانی و تجارت ایران و رقیب تجاری شهرهای چین و قسطنطنیه بود که علاوه بر ثروت، هنر و معماری بسیار زیبایی را نیز در خود جای داده بود. در حال حاضر هم بازار سرپوشیده‌ی تبریز از بزرگترین بازارهای دنیا به حساب می‌آید.

هوشیار تصریح کرد: تبادل فرهنگ یکی از اصلی‌ترین ارزش‌های جاده‌ی ابریشم بود. هنر، مذهب، فلسفه، تکنولوژی، زبان، علم، معماری و دیگر المان‌های یک تمدن از طریق این جاده‌ها و به واسطه‌ی کالاهای تجارت شده از کشوری به کشور دیگر تبادل می‌شدند. با بسته شدن جاده‌ی ابریشم تجار ناچار به پیدا کردن راه‌های آبی برای تجارت شدند. این مسئله آغازگر عصر کاوش بود که به شکل گیری ارتباطات و اجتماعی جهانی منجر شد.

وی اضافه کرد: از منظر بین المللی، شهرداری تبریز عضو چندین سازمان بین المللی مهم بوده و با ۹ شهر مهم جهان پیوند خواهرخواندگی داشته و با چندین شهر دیگر تفاهم نامه دوستی امضا کرده است و اکنون این شهرداری قصد دارد با ایجاد و تقویت همکاری با شهرهای مهمی که بر روی جاده ابریشم قرار دارند قدم بزرگی در جهت احیا اهمیت تاریخی این شهر بر دارد.

همچنین در ادامه این نشست، شهردار نارا ژاپن علاقه‌مندی خود برای توسعه مناسبات فرهنگی، علمی و شهری با کلان‌شهر تبریز به خاطر احترام به قدمت و اهمیت تاریخی را مطرح کرد.

موتونوبو ناکاگاوا در بخش دیگری از سخنان به بیان پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تبریز در شهر نارا در سال‌های پیش رو و پیشنهاد انعقاد قرار داد خواهر خواندگی میان تبریز و نارا در آینده پرداخت.

تبریز به عنوان یکی از شهرهای استراتژیک واقع در مسیر جاده ابریشم به علت بازار بزرگ آنکه قلب تپنده جاده ابریشم در روزگاران قدیم بوده است و سابقه پایتختی چندین باره تبریز در ایران از دیگر موارد مورد بحث و گفتگو میان شهرداران در این نشست بود.

به دنبال برگزاری کنفرانس فضا و زمان بین ایران و ژاپن در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ و دیدار شهردار تبریز و سفیر ژاپن و پیشنهاد تعمیق و توسعه مناسبات میان تبریز و شهر به علت ویژگی‌های استراتژیک این دو شهر نارا مطرح شد و در همین راستا وبینار مشترک با شهرهای تبریز نارا و سمرقند برگزار شد.

همچنین در این دیدار تکرار برگزاری وبینار در ماه‌های آینده در راستای احیا ارتباطات سنتی با سایر شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم از سوی شهردار تبریز مطرح شد.

تشریح ویژگی‌ها و موقعیت استراتژیک شهر نارا به عنوان اولین پایتخت کشور ژاپن و جنوبی‌ترین شهر ژاپن و شرقی‌ترین شهر جاده ابریشم دارای میراث فرهنگی بسیار فراوان از دیگر موضوعات مطروحه در این وبینار بود.

کد خبر 749751

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم
  • بازگشایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی مشق همدلی در قم
  • افتتاح نمایشگاه خوشنویسی قدر استاد درشهرکرد
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی در شهرکرد
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • لوله‌سازی اهواز در مسیر توسعه صادرات
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد