Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@15:00:29 GMT

اطلاع رسانی شفاف آب بر آتش بحران ها

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۴۸۴۴

اطلاع رسانی شفاف آب بر آتش بحران ها

با ظهور شبکه‌های اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت، شــایعات با شــدت بیشتری گسترش یافته است، از همین جهت همواره مسئولان و متخصصان ارتباطی این سؤال را مطرح کردند که چرا مردم خبرهای رسمی کشورشــان را از منابع غیررسمی می‌گیرند و بر این مســئله تأکید کردند که مردم باید نســبت به افزایش سواد رسانه‌ای خود اقدام کنند تا اسیر شایعات و اخبار دروغ نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی پناهی /

با ظهور شبکه‌های اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت، شــایعات با شــدت بیشتری گسترش یافته است، از همین جهت همواره مسئولان و متخصصان ارتباطی این سؤال را مطرح کردند که چرا مردم خبرهای رسمی کشورشــان را از منابع غیررسمی می‌گیرند و بر این مســئله تأکید کردند که مردم باید نســبت به افزایش سواد رسانه‌ای خود اقدام کنند تا اسیر شایعات و اخبار دروغ نشوند.

 اصولاً بحران‌ها و شــرایط حســاس آبستن شــایعه و اخبار ضد و نقیض هستند و برای همین است که مسئله مدیریت افکار عمومی و اطلاع رسانی مناسب کلیدواژه اصلی علم مدیریت است.

 سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین جراحی بزرگ باشد یا تدبیری پر اشکال، شرایط قابل توجهی را برای کشور رقم زده است و توجه بــه عوامل بحران زا و بحــران زدا در چنین شرایطی از اصل ماجرا اهمیت بیشتری دارد. در حالی که با افشــا شــدن پشــت پرده اغتشاشات، دخالت بیگانگان و سوء استفاده برخی جریان‌های سیاســی و برانداز، آتش فتنه ســهمیه‌بندی و گران شدن بنزین رو به فروکش کردن اســت، حداقل توقع مردم اطلاع رسانی، شفافیت و صداقت مجریان این طرح بزرگ است.

 مردم دیگــر همانند دوران پیــش از ظهور اینترنت نیســتند که در قبال اخبار رسمی منفعل باشند و هرچه از تریبون‌های رسمی گفته می‌شود، بی چون و چرا بپذیرند، بلکه توقع اقناع و اطلاع رسانی شفاف دارند. شــاید مردم و تاریخ اطلاع‌رسانی رسانه‌های رســمی و مســئولان را دقیقاً همزمان با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین از ساعت ۲۴، فراموش کنند، اما حداقل انتظار دارند کــه پس از آغــاز طرح در مــورد روند اجرا اطلاعرسانی مناسبی شود.

 این ســؤال بجای افکار عمومی است که چرا بایــد یک یا دو روز مانده بــه پایان آبان ماه شایعه سوختن سهمیه خودروهای غیرسواری و عدم انتقال به ماه آینده مطرح شود و نه تنها هیچ اطلاع‌رسانی نشــود، بلکه در اظهاراتی ضدونقیض مسئله را بیشتر پیچیده کند. درحالی که پیش از این مســئولان شرکت ملــی پخش فراورده‌های نفتــی ایران اعلام کرده بودنــد که طبق مصوبــه دولت، تنها ســهمیه ســوخت خودروهای شــخصی و موتورســیکلت‌ها تا ۶ ماه ذخیره می‌شود و سهمیه بنزین خودروهای عمومی در پایان هر ماه صفر شده و به ماه بعد انتقال نمی‌یابد، اما اســتاندار تهران از ذخیره سهمیه بنزین آبان ماه تمامی خودروها تــا ۶ ماه خبر داد، ولی در نهایت تکذیب شد و سهمیه این نوع خودروها ســوخت!

 مشابه همین نوع اطلاع رسانی در مورد مشــموالان یارانه معیشتی نیز در حال تکرار است، مسئولان به صورت قطره چکانی دربــاره این موضوع اظهار نظر میکنند و در مقابل پیگیری رسانه‌ها درباره جزئیات بیشتر، آنها را به اخبار صداوسیما و تریبون‌های رســمی ارجــاع میدهند و در عین حال هــم تأکید می‌کنند که مردم در این خصــوص مراقب پیامک‌های جعلی کلاهبرداران و سوءاستفاده کنندگان باشند!

 ظــرف چند روز آینده منتظر آزمون وســع باشید، پاسخ قانع کننده ای به وضعیت فعلی کشــور چه به لحاظ اقتصادی و چه سیاسی نیست. باید امیدوار بود، مسئوالن از فرصت همراهی مردم به بهترین شکل استفاده کنند تا این جراحی ســخت و بزرگ در شــرایط کنونی با کمترین هزینه به اهداف خود برسد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سهمیه بندی بنزین شبکه های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!

فریدون عباسی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: بنده کلا نسبت به طرح‌ها نظر مثبتی ندارم. بنزین ماده‌ای است که در خودرو استفاده می‌شود، چرا باید به افراد بنزین داده شود؟ در هیچ جای دنیا مشکلی بنزین ندارند، سوخت در جایگاه‌ها وجود دارد و مردم مصرف می‌کنند، چون هزینه‌ها در کشور‌های دیگر واقعی است سوخت هم مثل بقیه کالا‌ها است در کشور ما بیش از حد به این موضوع پرداخته می‌شود، بنزین نباید ابزاری برای بهم زدن آرامش مردم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو در راستای اعطای یارانه بیشتر به اقشار کم‌درآمد نیست، افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شاید کسی نمی‌خواهد خودرو داشته باشد یا گواهینامه ندارد و یا ترجیح می‌دهد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بنابراین لزومی ندارد سوخت به افراد اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است به اصلاح نظام حقوق و دستمزد بپردازیم و ارجح‌تر است که ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کنترل کنیم و نسبت به افزایش درآمد کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوق‌بگیر هستند اقدام کنیم تا میزان حقوق دریافتی این افراد با تورم سازگار باشد نه اینکه هر سال کمتر از میزان تورم افزایش دستمزد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مشکل کشور در سهمیه‌بندی بنزین نیست، بنزین نباید سهمیه‌بندی شود جز در موارد بحران مثل زمان جنگ آشکار؛ اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و بنزین با کارت سوخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ما باید همین شیوه تخصیص بنزین با کارت را درست اجرا کنیم یعنی هر شخصی با کارت شخصی سوخت را دریافت کند، قیمت هم مشخص باشد و اگر کسی بخواهد بنزین بیشتری مصرف کند باتوجه به اینکه کشور امکان تولید بنزین به میزان تقاضا را ندارد بنزین را با نرخ وارداتی دریافت کند.

عباسی خاطرنشان کرد: واردات بنزین ارزبر است بنابراین هر شخصی بخواهد بنزین بیشتری به مصرف برساند باید قیمت وارداتی یعنی هزینه واردات، حمل نقل و هزینه جایگاه باید در این نرخ گنجانده شده و قمیت واقعی را پرداخت کند و کسی هم مصرف کمتری دارد بنزین تولید داخل را با نرخ یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته دریافت کند.

دیگر خبرها

  • ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان و عشایر در خصوص بارندگی‌ها انجام شود
  • دامداران مراقب احشام خود در بارندگی ها باشند
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه