Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در تحولات روز گذشته عراق، اخباری مبنی بر برکناری 13 وزیر کابینه به گوش می رسد. همچنین در این وا نفسای سیاسی مایک پنس در اقدامی که به زعم عبدالمهدی عزت عراقی ها لکه دار شده است،  راهی عراق شد منتهی نه بغداد در اربیل بیتوته کرد! (اینجا)

ماجرا از این قرار بود که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا امروز (شنبه) در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، وارد عراق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اما در اقدامی خلاف عرف، ابتدا به دیدار نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الأسد» رفت و بعد هم بدون سفر به پایتخت عراق، بغداد، به اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق رفت.(اینجا)

در پی واکنش منفی کاربران عراقی به این رفتار پنس، «جین ارف» خبرنگار رادیو ملی آمریکا به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی از خواسته توهین‌آمیز پنس از «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق خبر داده و گفته است که معاون رئیس‌جمهور آمریکا از عبدالمهدی خواسته به پایگاه نظامیان آمریکایی برود و با او دیدار کند.

به گفته این مقام آمریکایی، عبدالمهدی این خواسته را رد کرده است.

این مقام آمریکایی دلیل خودداری عبدالمهدی از سفر به پایگاه عین‌الاسد را اینگونه توصیف کرد که عراقی‌ها مردمی عزتمند هستند.(اینجا)

وی همچنین در توجیه عدم سفر پنس به پایتخت عراق گفته است که سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به بغداد «بسیار خطرناک» بود.

سائرونی ها استیضاح می خواهند!

در همین حال فراکسیون "سائرون" وابسته به جریان صدر عراق از جمع‌آوری امضاء با هدف اصلاح قانون انتخابات پارلمانی، تغییر کمیساریای انتخابات و قانون آن خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، پیش‌تر محمد الحبوسی، رییس پارلمان عراق بر اهمیت تصویب پیش‌نویس قانون کمیساریای انتخابات و قانون انتخابات تاکید و اعلام کرده بود این دو پیش‌نویس در صدر دستور کار نشست روز دوشنبه پارلمان قرار دارد.

صباح الساعدی، رییس فراکسیون سائرون، الحلبوسی را به "وقت کشی" در تعیین تاریخ جلسه استیضاح عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق متهم کرد.

الساعدی گفت: فراکسیون سائرون درخواست استیضاح نخست وزیر را داد، اما هیات رییسه پارلمان در تعیین تاریخی برای این استیضاح وقت‌کشی می‌کند. استیضاح عبدالمهدی شامل موضوعاتی چون "قتل و بازداشت" تظاهرکنندگان می‌شود.

رییس فراکسیون سائرون افزود: هیات رییسه پارلمان مسئول تاخیر در برگزاری این جلسه است و این امر موجب ادامه بیشتر سرکوب تظاهرکنندگان می‌شود.

وی تاکید کرد: سائرون و دیگر فراکسیون‌های همپیمانش در مورد تاخیر در استیضاح نخست وزیر کوتاه نمی‌آیند و هرگز از این خواسته خود دست نخواهند کشید. الحلبوسی باید بداند که تاخیر در استیضاح موجب می‌شود ما راه‌های دیگری را در پیش بگیریم. گروه‌های سیاسی و بقای آنها مقدس‌تر از خون مردم عراق نیستند.

فراکسیون "ائتلاف گروه‌ها" در پارلمان عراق اعلام کرد در جلسات پارلمان به استثنای جلساتی که در آنها قوانین مهم مورد بررسی قرار می‌گیرند، شرکت نمی‌کند.

غیداء کمبش، یکی از اعضای این ائتلاف در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار کرد: عدم پایبندی دولت به تعهداتش برای بازگرداندن آوارگان عراقی در خارج و داخل کشور به خانه‌هایشان، ادامه نظارت، صدور بیانیه‌های امنیتی و سوءاستفاده از شهروندان و موانع بدون توجیه در واقع تلاش برای قانونی کردن فساد و اخاذی هستند.

تغییر قریب ‌الوقوع ۱۳ وزیر کابینه

 

در دیگر اخبار عراق این بود که یک نماینده ائتلاف الفتح عراق از تغییر قریب الوقوع ۱۳ وزیر کابینه عبدالمهدی طی جلسات آینده خبر داد.

فاضل الفتلاوی،‌ نماینده ائتلاف الفتح عراق به سومریه نیوز گفت، طی جلسات آینده پارلمان ۱۳ وزیر کابینه عادل عبدالمهدی نخست وزیر تغییر می‌کنند که شامل سه پست وزارتی اصلی هستند.

الفتلاوی تصریح کرد: این گام مرحله نخست است و در پی آن تعدادی از مناصب خاص و مدیران کل جدای از سهمیه‌بندی‌ها و اعمال فشارهای حزبی و سیاسی تغییر خواهند کرد.

وی افزود: تعیین نامزدها برای وزارتخانه‌ها تنها جزو اختیارات نخست وزیر است و فراکسیون‌های سیاسی هیچ ارتباطی با این اختیارات ندارند.

این منبع بر اهمیت ساخت واقعی کشور بدور از سلطه جویی احزاب تاکید کرد.

همچنین ائتلاف القوی (نیروها) وابسته به اهل سنت عراق اعلام کرد، عضویت خود در پارلمان را جز در موارد بررسی قوانین مهم به حالت تعلیق درمی‌آورد.

غیداء کمبش عضو ائتلاف مذکور گفت، فراکسیون ائتلاف القوی تنها در موارد بررسی قوانین و مصوبه‌های اصلاحاتی در جلسات حضور می‌یابد.

چه کسی معترضان را می کشد؟

همچنین وزارت دفاع عراق اعلام کرد که طرف سومی در قتل تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی با هدف ایجاد آشوب و فتنه دست دارد.

به گزارش سایت النشره، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: بمب‌های گازی که نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند وزن آن به سه برابر بمب‌های عادی می‌رسد. در نتیجه این بمب‌ها کشنده هستند و سر کسانی را که مورد هدف قرار گیرند خرد می‌کنند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق هیچ گونه قراردادی درباره خرید یا واردات بمب‌های گازی با هیچ کشوری از زمان تصدی این پست تاکنون امضا نکرده است. اخیرا تلاش‌هایی برای خدشه‌دار کردن وجهه وی هم در سطح شخصی و هم شغلی صورت گرفت.

اخیرا سایت‌های محلی عراقی به نقل از رسانه‌های سوئدی اعلام کردند که الشمری تابعیت سوئدی دارد.

در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است: الشمری یک وکیل سوئدی را با معاونانش برای شکایت علیه رسانه‌های سوئدی و عربی که این پرونده‌های دروغین را منتشر می‌کنند مکلف کرده است.

این در حالی است که شنبه نیز بغداد شاهد درگیری‌هایی بین نیروهای ضد شورش با تظاهرکنندگان در نزدیکی پل الاحرار در مرکز بغداد بود. در عین حال برای چهارمین روز متوالی درگیری‌ها در خیابان الرشید بغداد در جریان است. تظاهرکنندگان قصد دارند از موانع بتنی به سمت پل الشهدا عبور کنند. پل الاحرار یکی از پل‌های اصلی در بغداد است.

همچنین تظاهرکنندگان عراقی مسیرها و پل‌های اصلی در بصره و ذی قار را بستند.

تظاهرکنندگان پل النصر در مرکز شهر ناصریه در استان ذی قار را بستند و مانع از حرکت افراد و عبور و مرور شدند آنها با تایرهای شعله ور ورودی پل را مسدود کردند. همچنین یک منبع پلیس استان ذی قار گفت: نیروهای امنیتی با شلیک تیر هوایی اجازه عبور صدها تن از معترضان را از پل الزیتون ندادند.

موضع تازه این روحانی جنجالی

از سوی دیگر، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر مخالفت خود را با حمل تصاویر "خاندان صدر" در اعتراضات اعلام کرد و خواستار عدم فراگیری مدارس ابتدایی و بخش بهداشت در اعتصاب در صورت تداوم آن شد.

صفحه صالح محمد العراقی نزدیک به مقتدی صدر در فیسبوک نوشت: نیروهای امنیتی باید دست در دست ملت بدهند و حمایت از تظاهرکنندگان عمل کنند و این نیروها نباید دست به تجاوز بزنند زیرا خداوند تظاهرکنندگان را دوست ندارد.

العراقی افزود: صدر به من اطلاع داده راضی نیست تصاویر خاندان صدر در دست معترضان باشد و شعارهایی برای آنها یا علیه آنها سر داده شود.

صدر اعلام کرده در صورت تداوم اعتصابها بخش بهداشت و آموزش به خصوص مدارس ابتدایی از آن مستثنی شوند زیرا آموزش امری واجب است و نباید آینده‌شان تضییع شود.

عراق از اکتبر صحنه اعتراضات گسترده علیه وضعیت اقتصادی بوده است که در جریان این اعتراضات تعدادی کشته و زخمی شدند.

310 310

کد خبر 1324069

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: عراق امنیت عراق پارلمان عراق مقتدی صدر عادل عبدالمهدی مایک پنس سهمیه بندی بنزین بنزین اینترنت ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی اسرائیل باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ تیم ملی فوتبال ایران کاربران اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون عنوان کرد: پیرو نامه حائز اهمیت اخیر وزیر محترم ورزش و جوانان و به دنبال آن دستورات اکید ریاست فدراسیون فوتبال، نخستین نشست کارگروه آسیب شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها جهت اعمال رویه‌های قانونی متقن، به زودی با حضور دستگاه‌های ذیربط، مقامات و مدیران مسؤول به میزبانی فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد.

وی افزود: بدیهی است، با عنایت به وظایف ذاتی فدراسیون و وفق آئین نامه‌های مصرح در فرایند صدور مجوز حرفه ای و همچنین با توجه به الزامات بالادستی، تخلفات احتمالی از سوی افراد حقیقی یا حقوقی با جدیت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6096589

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • ادعای روزنامه کویتی درباره درخواست تازه آمریکا از ایران
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • مرکزی| مهمانان ناخوانده‌ای به نام «پیامک‌های تبلیغاتی»
  • تظاهرات حامیان فلسطین در برلین
  • لزوم استفاده ازظرفیت همه گروه‌های مردمی برای برگزاری میهمانی غدیر
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش
  • روایت تازه از پنالتی جنجالی رضاییان - طارمی / دفعه بعد هر دو اخراجید!
  • روایت تازه از پنالتی جنجالی رضاییان - طارمی
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!