Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@13:57:39 GMT

اقتصاد کشاورزان در دستان «صنوبر»

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۵۲۰۴

اقتصاد کشاورزان در دستان «صنوبر»

ایسنا/همدان با توجه به رشد سریع درخت صنوبر و اینکه مرغوب ترین و باکیفیت ترین انواع چوب به شمار می رود، می توان با افزایش تولید و بالا بردن حجم برداشت در هر هکتار از اراضی زیرکشت صنوبر به بهبود معیشت و اقتصاد خانوارهای فعال در این بخش از صنعت کشاورزی کمک کرد تا ضمن کاهش فشار برای برداشت چوب از جنگل و رفع نیاز صنایع از طریق تولید گونه صنوبر به اقتصاد خانوارهای مرتبط نیز کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چوب صنوبر، پرکاربردترین و پرفروش نوع چوب از خانواده بیدیان بوده است که البته در صنایع گوناگون قابل استفاده است. این چوب به صورت رنگ شده در بازار عرضه می شود. نوع سخت چوب صنوبر از نظر قیمت بالاتر از نوع نرم آن است و بیشترین میزان استفاده از آن در صنایع دکوری سازی استفاده می شود. از کاربردهای چوب صنوبر می توان کابینت سازی، مبلمان خانه، سقف های تزئینی، تولید وسایل دکوری، اشیاء قیمتی و تولید الوار اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، از تولید ۷۵۰ هزار اصله نهال صنوبر در این استان خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۰ هکتار از اراضی شهرستان ملایر به تولید نهال صنوبر اختصاص یافت که در این سطح ۷۵۰ هزار اصله نهال تولید شد.

اسفندیار خزائی با اشاره به طرح زراعت چوب و تبدیل استان همدان به یکی از قطب های زراعت چوب، اظهار کرد: طرح زراعت چوب با گونه صنوبر است که در اراضی و مستثنیات کشاورزان انجام می‌شود بنابراین کشاورزانی که تمایل به کاشت نهال به صورت متراکم و یا بادشکن در اطراف مزارع خود دارند می‌توانند از منابع طبیعی نهال رایگان دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۵۰ هزار اصله نهال در استان توزیع شده است، ادامه داد: امسال به دنبال ایجاد باغ مادری گونه صنوبر نیگرا در بحث زراعت چوب هستیم که کارهای مقدماتی آن صورت گرفته است به طوریکه یک هکتار باغ مادری قلمه مورد نیاز ۱۰ هکتار نهالستان را تولید می‌کند.

خزائی با اشاره به استفاده چوب صنوبر در صنعت مبل منبت، اظهار کرد: با توجه به اینکه کار بر روی چوب صنوبر راحت است از این چوب می‌توان در تولید مبل‌های راحتی استفاده کرد که در این راستا در شهرستان ملایر به دنبال شناسایی اراضی ملی مستعد کشت صنوبر هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه سالانه ۵۰ تا ۶۰ مترمکعب چوب صنور در استان همدان تولید می‌شود که این میزان عدد بالایی نیست و بیشتر به مصارف محلی می‌رسد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختار باغ مادری در نهالستان ملایر و بخشی در شهرستان بهار در حال تهیه است.

وی افزود: در این باغ مادری نسبت به تولید کلن ها و گونه های مناسب با شرایط استان اقدام خواهد شد که با احداث این باغ به سمت تبدیل شدن استان همدان به یکی از قطب های زراعت چوب حرکت خواهیم کرد و سعی بر آن است برای احداث باغ فوق بهترین جانمایی درنظر گرفته شود.

خزائی در ادامه با اشاره به طرح جنگلکاری ۱۰۰۰ هکتاری استان همدان تصریح کرد: به دستور مدیر ارشد استان قرار است ۱۰۰۰ هکتار به جنگل کاری استان همدان اضافه شود که تا کنون ۴۰۰ هکتار این طرح محقق شده و در این طرح سهم هر شهرستان ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که اسدآباد دو برابر این میزان تعهد را به میزان ۲۰۰ هکتار تقبل کرده و اجرای ۲۰۰ هکتار جنگل کاری را تا پایان امسال انجام خواهد داد.

وی اضافه کرد: در راستای کاشت این میزان جنگل کاری قصد آبیاری نداریم که به همین منظور برای کاشت این میزان سطح جنگل کاری گونه های سازگار با طبیعت چون گونه های چندمنظوره از جمله بادام شیرین، گونه های باغی و گونه های فضای سبز برای تلطیف هوا چون سرونقره ای، کاج سیاه، اقاقیا و گونه های جنگلی چون بلوط، ارژنانار وحشی، بادامک و زرشک درنظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه ۷۵۰ هزار اصله نهال سال گذشته برای کاشت در استان همدان تولید شده و امسال این میزان نهال تولیدی قابل کشت شده اند، تصریح کرد: در راستای زراعت چوب هر میزان که کشاورزان نیاز به کاشت نهال داشته باشند به صورت رایگان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اقتصاد چوب درخت صنوبر منابع طبيعي نهالكاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، مصطفی حقیقی با بیان اینکه ۱۱۰۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد دارای سند است، اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد ۱۸۸۰ هکتار وسعت دارد که نزدیک ۱۱۰۰ هکتار آن سند گرفته و ۷۵۰ هکتار از این منطقه دارای طرح جامع است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد دیوارکشی شده است، تصریح کرد: ۱۰۰ هکتار از اراضی منطقه اقتصادی جهان‌آباد دیوارکشی شده و آماده واگذاری است که طی یک ماه آینده شروع به انعقاد قرارداد واگذاری به سرمایه‌گذاران خواهیم کرد.

حقیقی با اشاره به اینکه پتروشیمی ابن‌سینا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارد، ادامه داد: ۱۰۰ هکتار از اراضی این منطقه به پتروشیمی ابن‌سینا واگذار شده که تاکنون ۱۱ درصد پیشرفت دارد و در بخش عملیات اجرایی ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم در منطقه ویژه اقتصادی شرایط بندرگاهی را ایجاد کنیم، افزود: چند نمونه بندرخشک در کشور وجود داشته که موفق بوده و ما نیز به دنبال ایجاد بندرخشک در این منطقه هستیم که از این طریق امور گمرکی تسهیل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه مطالعات بندرخشک انجام شده است، یادآور شد: در مرحله اول ۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد بندرخشک دیده شده اما قابل توسعه است.

انتقال ۳ میلیون مترمکعب پساب به منطقه ویژه اقتصادی

این مسؤول درباره تأمین آب منطقه اقتصادی جهان‌آباد، با بیان اینکه دو منبع برای تأمین آب جهان‌آباد در نظر گرفته شده است، گفت: به منظور انجام مقدمات کار چاهی با ظرفیت ۱۰ لیتر در ثانیه حفر شده بود که این میزان آب کفاف صنایع کم‌آب‌بر را هم نمی‌دهد بنابراین به دنبال تأمین آب مورد نیاز از طریق پساب فاضلاب همدان هستیم. حقیقی تصریح کرد: خط انتقال یک میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده فاضلاب همدان تا شهرک صنعتی ویان اجرا شده است و به واحدهای فولادی این منطقه پساب داده می‌شود.
وی با بیان اینکه برای انتقال پساب به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد ۱۶ کیلومتر خط لوله باید اجرا شود که ظرفیت انتقال سه میلیون مترمکعب پساب به این منطقه را دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این خط تا پایان سال ۱۴۰۳ به نتیجه خواهد رسید.

تملک ۳۰۰ هکتار زمین برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار زمین در سال ۱۴۰۲ تملک شده است، تأکید کرد: برای نخستین‌بار دو مصوبه برای ایجاد شهرک صنعتی در استان گرفته شده و مقدمات این دو شهرک آغاز شده به طوری‌ که شهرک صنفی بوعلی ۴ در پهنه ۷۵ هکتاری و شهرک عمومی در پهنه ۲۰۰ هکتاری تملک شده و کارهای اجرایی آن شروع شده است.

حقیقی با تأکید بر اینکه در ملایر ۵۰۰ هکتار برای ایجاد شهرک صنعتی به نتیجه رسیده و مقدمات آن فراهم شده است و به طور قطع امسال به سرانجام خواهد رسید، اظهار کرد: در تأمین برق و انرژی نیز ۶۰ مگاوات برق به نواحی و شهرک‌های صنعتی استان اضافه شده است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229221 برچسب‌ها دانشگاه آزاد همدان همدان

دیگر خبرها

  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • رویداد«ایده بازار» برای مشارکت مردم در اقتصاد برگزار شود
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • خسارات سنگین طوفان به ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
  • تشییع پیکر شهید رنجنوش بر روی دستان کبودراهنگی ها
  • تشییع لاله فاطمی بر روی دستان مردم ویان و کبودراهنگ