Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از آغاز پویش‌هایی با هدف تسهیل شرایط خرید برای شهروندان در سطح خراسان رضوی و مشهد مقدس خبر داد. ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، بلافاصله پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در روزهای اخیر عده‌ای سودجو تلاش کردند تا از شرایط نامتلاطم روانی ایجاد شده بهره برداری کرده و دست به گرانفروشی زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر در خراسان رضوی اما میزان نظارت‌ها از سوی تعزیرات حکومتی و اصناف و صنعت و معدن استان افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها به طور دقیقی زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

تمام این مسائل سبب شده تا از سویی حریم امنی برای گرانفروشی ایجاد نشود و از سوی دیگر مردم نیز خود در روند نظارت‌ها عملا درگیر شده‌اند و براساس آمارها میزان گزارشات مردمی در مورد گرانفروشی به سازمان‌های ذیربط افزایش پیدا کرده است.

در این میان اما پویش‌هایی نیز با هدف مقابله با گرانفروشی به دو صورت مردمی و بازاری راه‌اندازی شده که قطعا می‌تواند در زمینه مدیریت فضای روانی ایجاد شده موثر باشد.

علی رسولیان؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این زمینه در حاشیه بازدید از مراکز عرضه کالاهای اساسی و فروشگاه‌های مواد غذایی واقع در بلوار فرامرز عباسی مشهد مقدس اظهار داشت: از توان بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها برای تنظیم بازار و تامین کالاهای مورد نیاز مردم استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به ترویج رویکرد ارزان‌فروشی با همکاری بخش خصوصی افزود: در قالب توافق انجمن صنایع غذایی استان با بخش خصوصی، 26 برند تولید رب، محصول خود را در مرکز عرضه کالا با قیمت 7 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسانند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با هدف تامین کالای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب، امروز پانزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار استان برگزار شد که پنجمین جلسه این ستاد بعد از طرح سهیمه‌بندی بنزین بود.

نخستین یخچال فوق کم‌مصرف ایرانی در راه بازارحضور پرقدرت شرکت های هلدینگ بانک تجارت در بازار سرمایهافزایش 40 درصدی بازرسی‌‌ها و رشد 45 درصدی پروند‌ه تخلفات بازار

رسولیان با بیان اینکه سه فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ استان برای عرضه محصولات با تخفیف‌های ویژه اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد: طبق توافق صورت گرفته، عرضه تخم مرغ با قیمت 8 هزار و 900 تومان در خرده‌فروشی با محوریت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و اتحادیه‌ها عرضه می‌شود.

وی با اعلام اینکه اتحادیه گوشت استان در 20 واحد صنفی از فردا گوشت گوسفندی را با قیمت 70 هزار تومان عرضه می‌کند، خاطرنشان کرد: بر این اساس گوشت مخلوط 55 هزار تومان و گوشت گاوی هم با قیمت 60 هزارتومان عرضه می‌شود؛ از طرفی شهرداری اعلام آمادگی کرده است تا فضا را برای عرضه این کالا در اختیار توزیع کنندگان بگذارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه با اتحادیه میوه و تره‌بار مذاکره شد تا عرضه مستقیم سیب‌زمینی و پیاز با قیمت مناسب صورت گیرد، تاکید کرد: این مهم در قالب یک کمپین با عنوان «ارزان فروشی» توسط اتحادیه‌ها ‌ انجام می‌شود.

رسولیان با اشاره به اینکه جلسات ستاد تنظیم بازار استان یک روز در میان برگزار می‌شود، افزود: بالغ بر 200 تن گاز مایع طی چند روز اخیر وارد استان شده است و این روند تداوم دارد، همچنین شرکت نفت تلاش می‌کند تا افرادی که نیازمند کپسول گاز مایع هستند به موقع با قیمت مناسب این کالا را دریافت کنند.

وی ضمن قدردانی از روزنامه‌ها بابت ایجاد کمپین‌های موضوعی نظیر «گران نخرید» عنوان کرد: در کنار کمپین «به قیمت بخرید» که در آن به مردم تاکید شده تا کالاهای دارای لیبل قیمت را خریداری کنند، کمپین «ارزان بفروشید» هم با مدیریت اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اجرا می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه بازدید‌های سرزده از مراکز عرضه کالا تداوم خواهد داشت، تاکید کرد: بعضی از جلسات ما از این پس در محل فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حضور مردم و مدیران برگزار خواهد شد، تا بتوانیم بهتر و دقیق‌تر تلاش کنیم فشاری از نظر اقتصادی به مردم تحمیل نشود.

رسولیان خاطرنشان کرد: مردم به اندازه نیاز کالا را خریداری کنند، ذخایر اساسی کالا به اندازه کافی در استان وجود دارد و قیمت ها رو به کاهش است.

این مقام مسئول گفت: تقاضای ما از مردم این است که حتما تخلفات اصناف را به سامانه 124 اعلام کنند، از طرفی تعزیرات حکومتی استان متعهد شده تا هر روز به تخلفات گزارش شده از سوی سازمان صمت رسیدگی کند و پاسخ لازم را بدهد. 

وی با بیان اینکه با کمک دستگاه قضایی واحد‌های صنفی متخلف را پلمپ خواهیم کرد، افزود: یک واحد عرضه کالا، برنج را با قیمت 9 هزار و 800 تومان به قیمت 19 هزارتومان فروخته بود که بلافاصله آن واحد پلمپ و برنج بین مردم عرضه شد، این روند ادامه خواهد داشت و برخورد جدی با متخلفین صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/281/ز

R41347/P1549/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخایر شکلات جهان در خطر است

ایتنا - شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.
به آخرالزمان شکلات‌ها رسیده‌ایم؟

شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.

بنیتو چن‌ــ‌چارپنتیر، استاد ریاضیات دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، و نویسنده این پژوهش دلسردکننده که به‌تازگی در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، می‌گوید: «این بیماری ویروس تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است.»

این بیماری که به «بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو» (cacao swollen shoot virus disease) معروف است، از طریق چند گونه شپشک آردآلود، نوعی آفت گیاهی، که از محصول شکلات تغذیه می‌کنند، گسترش می‌یابد.

پس از آلوده شدن گیاه با این آفت، طیف وسیعی از علائم می‌توانند ظاهر شود. از جمله تورم ساقه‌ها و ریشه‌ها، ظاهر‌شدن رگبرگ‌های قرمز روی برگ‌های تازه‌جوانه‌زده و و گرد و کوچک‌شدن غلاف کاکائو.

به گزارش نیویورک پست، دانشمندان «جهانی‌ شدن، تغییرات اقلیمی، تشدید کشاورزی و کاهش انعطاف‌پذیری در سیستم تولید» را از جمله عوامل دخیل در این بیماری می‌دانند.

طبق تخمین کارشناسان، بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی برداشت در غنا را به دنبال داشته است که پس از همسایه‌اش، ساحل عاج، دومین تولید‌کننده بزرگ این ماده غذایی به شمار می‌رود. بیش از نیمی از شکلات‌‌های جهان از این دو کشور تامین می‌شوند.

چن چارپنتیر ابراز تاسف کرد و گفت: «غنا در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۴ میلیون درخت کاکائو از دست داده است.»

به گفته این دانشمند، متاسفانه مبارزه با این طاعون نبردی دشوار بوده است. شپشک‌های آردآلود در مقابل آفت‌کش‌ها مقاومت بسیاری دارند و کشاورزان را مجبور می‌کنند تا برای پیشگیری از گسترش آفت، گیاهان آلوده را از بین ببرند، درختان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهند یا اینکه به گیاهان واکسن بیماری ویروسی ساقه متورم تزریق کنند.

با این حال، این واکسن‌ها گران‌قیمت‌اند و باری را بر دوش کشاورزان کم‌درآمد وارد می‌کنند و همچنین منجر به بازده کمتر کاکائو می‌شوند که عملاً شکست هدف برداشت‌شان را به دنبال خواهد داشت.

البته این آفت تنها تهدید تجارت جهانی کاکائو نیست. کارخانه‌های شکلات‌سازی در ساحل عاج و غنا فعالیت‌شان را متوقف کرده یا ظرفیت‌های عرضه را کاهش داده‌اند، زیرا توانایی خرید دانه‌ را ندارند. همین مساله باعث شد که قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از دو برابر شود و از چندین رکود قیمت در تاریخ فروش این محصول، پیشی بگیرد.  

دیگر خبرها

  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • زنگ آغاز پویش ملی دوشنبه‌های ورزش و کار در استان مرکزی نواخته شد
  • بلیط فروشی بازی استقلال و تراکتور آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد