Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:52:41 GMT

پروژه فکری عکاس در مجموعه عکس محقق می‌شود

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۷۰۱۳

پروژه فکری عکاس در مجموعه عکس محقق می‌شود

مهدی مقیم نژاد عضو شورای هنری هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» گفت: به عکاسی پروژه ای و نمایش آثار مجموعه ای اعتقاد دارم، در تمام سال های اخیر مروج  و مبلغ عکاسی ایده مند بودم و برای آن جنگیده ام و فکر می کنم این نوع نگاه به عکاسی می تواند به شکل بنیادینی شناخت ما را از عکاسی و پرداختن به عکاسی دگرگون کند و عکاسی ما را جهت بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عکاسی جدی بویژه در حیطه آرت فتوگرافی نمی تواند خارج از ساختار مجموعه ای معنا داشته باشد.

وی افزود: در سیزدهمین دوسالانه عکس ایران هم که عضو شورای سیاستگذاری بودم دغدغه داشتم که به عکاسی به شکل آثار مجموعه ای نگاه شود و با پروژه های فکری سر و کار داشته باشیم.

مقیم نژاد درباره تغییر رویکرد انجمن عکاسان ایران در برگزاری «۱۰ روز با عکاسان ایران» گفت: درباره انجمن عکاسان ایران و برنامه های آن هیات مدیره می توانند نظر بدهند اما از آنجا که انجمن عکاسان ایران یک نهاد متولی فراگیر در زمینه عکاسی است تصمیم به برگزاری هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران با رویکرد ایده مند، تا حدی یک کار متهورانه به حساب می آید.

این مدرس دانشگاه افزود: چون ناگفته پیداست برگزاری این نمایشگاه با چنین رویکردی بیشتر به جنبه های کیفی عکس توجه دارد تا جنبه های کمی. انجمن عکاسان ایران ساختار و اهدافی دارد که احتمالا یکی از آن اهداف این است که دربرگیرندگی داشته باشد، یعنی انجمن عکاسان ایران برای همه عکاسان ایران است و همه از آن انتظار و توقع دارند.

نمی شود نمایشگاه کیفی و کمی با هم برگزار کرد 

وی ادامه داد: امسال هیات مدیره انجمن عکاسان ایران از شورای هنری هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران خواست که یک نمایشگاه خوب و کیفی برگزار شود و وقتی قرار است نمایشگاه کیفی برگزار شود مسلم است که باید از نگاه کمی بگذریم چون نمی توان هم نمایشگاه خوب کیفی داشته باشیم و هم انتظار مشارکت حداکثری باشد.

وی افزود: روند نمایشگاه هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران چنین پیش می رود که اعضای شورای هنری که با عکاسان سر و کار دارند، آثاری را به شورا آوردند و پیشنهادهایی را ارائه کردند تا ارزیابی شود اما به هر حال حیطه شناخت افراد برای ما محدودیت هایی دارد و هر کدام از اعضای شورا به عکاسانی دسترسی دارند. بنابراین نمایشگاه هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران نمی تواند ضامن جنبه کمی در جامعه عکاسی باشد.

عکاسی به معنای عکاسی کافی نیست

مقیم نژاد در ادامه گفت: امروز و آینده عکاسی ایران مثل عکاسی جهان بسته به این است که عکاسان چقدر به فضاهای فکری و نظریه های گوناگون مشرف باشند و تا چه حد بتوانند آن را درونی کنند و در آثارشان قابل رویت باشد. در بحث آموزش عکاسی تغییراتی را در یک دهه اخیر داشته ایم و در فضاهای نمایشگاهی نیز شاهد این تغییر بوده ایم. آنچه واقعا ناگفته پیداست، عکاسی به معنای عکاسی کافی نیست و  خواسته ما از منتقدانی نیز که قرار است به هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان بیایند، این است که ما مبنا را بر نقد نمایشگاه گذاشته ایم اما نمی شود دیگر یک نقد سنتی باشد که عکس ها به صورت یک موجود خودبسنده ای دیده شوند که به فرم و موضوع و ... می پردازد.

وی ادامه داد: خود شعار ۱۰ روز با عکاسان ایران با عنوان «عکاسی، فرهنگ، جامعه» یعنی عکاسی را باید در حوزه گسترده ای ببینیم. فن عکاسی اهمیت دارد اما این پله اول است، وقتی وارد کار عکاسی می شویم به فضایی وارد می شویم که خواه ناخواه بیرون از رمزگان درون عکاسی می گنجد و به فرهنگ، تاریخ و خیلی از مسایل می پردازد.

ایده باید لحن معاصر داشته باشد

وی گفت: وقتی عکاس وارد این فضا می شود به مرور شکل عکاسی او، نحوه ارائه و ... تغییر می کند و ایده مند بودن اینجا معنای دقیق تر پیدا می کند. ایده مند بودن فقط این نیست که یک ابتکار فکری باشد، این ابتکار فکری زمانی لحن معاصر پیدا می کند که دغدغه ها در آن یافتنی باشد.

مقیم نژاد گفت: در یک پروژه عکاسی از آغاز تا پایان افکار متعدد درهم شونده با هم سر و کار دارند و بازتاب این رویکرد را در عمده آثار هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران می توان دید. شاید در این نمایشگاه با یکی از نمودهای هنر معاصر مواجه باشید که با دغدغه هایی سر و کار دارد که فقط درون رسانه (عکس) نیستند.

تازگی ایده ها در انتخاب مهم است

مقیم نژاد درباره چگونگی انتخاب آثار هشتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران گفت: در انتخاب آثار بر اثر تجربه و آثاری که دیدیم و آگاهی و شناختی که به دست آوردیم سعی کردیم قوای تشخیص را به آثار هم تعمیم دهیم، ایده مندی به عنوان یک فکر وجود دارد، تصویری که هنرمند خلق می کند و تکنیکی که به کار می برد در خدمت فکر است و تازگی ایده ها هم در انتخاب مهم بوده است.

وی در پایان افزود: در این نمایشگاه با شکلی از عکاسی مواجه هستیم که اساسا تکنیک مشترکی ندارند، دغدغه ما ژانر نبوده است، دغدغه ما محتوای خوب بوده و این محتوا هم شامل موضوع، هم شیوه بیان و هم دغدغه هایی می شود که این دو را به هم پیوند می دهد. آثاری که انتخاب شده محدود به بضاعت های عکاسی ایران است و شکل آرمانگرایانه ای در آن نیست و بر اساس آنچه بوده انتخاب شده است، امیدوارم آنچه انتخاب شده بخش دغدغه مندی از عکاسی را به مخاطب نشان دهد.

رویداد ۱۰ روز با عکاسان مهمترین رویداد انجمن عکاسان ایران است که در طول سال به مدت ۱۰ روز با همکاری انجمن های تخصصی در حوزه عکاسی، نمایشگاه و کارگاه آموزشی برگزار می شود.

برچسب‌ها عکاسی هنرهای تجسمی هنرمندان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عکاسی هنرهای تجسمی هنرمندان عکاسی هنرهای تجسمی هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۷۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهراب سپهری و سیمین دانشور مهمانان امسال نشر فیل در نمایشگاه کتاب

بر اساس اعلام کتاب‌های فیل، این نشر نوپا با ۱۳ عنوان کتاب به نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ می‌آید. آثار فیل مجموعه‌ای با عنوان «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» است. عناوین این مجموعه عبارت‌اند از: «ناصر حجازی»، «توران میرهادی»، «مریم میرزاخانی»، «غلامرضا تختی»، «عباس کیارستمی»، «فروغ فرخزاد»، «محمد مصدق»، «استیو جابز»، «زاها حدید»، «محمدرضا شجریان»، «لیلیت تریان»، «سهراب سپهری» و «سیمین دانشور» است.

در این بین دو عنوان «سهراب سپهری» و «سیمین دانشور» چاپ اول هستند که مراسم رونمایی از این عناوین با حضور نویسندگان آن‌ها، از برنامه‌های نشر فیل طی برگزاری نمایشگاه کتاب امسال خواهد بود. همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی این نشر، در روزهای برگزاری نمایشگاه، دیگر نویسندگان آثار فیل نیز در غرفه این نشر برای گفت‌وگو با مخاطبان حضور پیدا خواهند کرد که جزییات دقیق این رویدادها در صفحه نشر در شبکه‌های اجتماعی و سرویس کودک و نوجوان ایبنا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کتاب‌های فیل، بخش کودک و نوجوان انتشارات گهگاه است که از سال ۱۳۹۹ شروع به فعالیت کرده. این نشر، با تمرکز بر انتشار کتاب‌های زندگینامه برای کودکان و نوجوانان، اولین مجموعه خود را با ترجمه و تألیف کتاب‌های «انسان‌های کوچک؛ آرزوهای بزرگ» به بازار کتاب کشور عرضه کرده است. نشر فیل تلاش می‌کند کودکان را با زندگی پرفرازونشیب شخصیت‌های بزرگ و الهام‌بخش تاریخ معاصر ایران آشنا کند.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • سهراب سپهری و سیمین دانشور مهمانان امسال نشر فیل در نمایشگاه کتاب
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • تصاویر واقعی است؛ خبری از کپسول آتش نشانی نیست!+ عکس
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • انسجام فکری و تشکیلاتی لازمه تأثیرگذاری شوراها است
  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است