Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@21:33:25 GMT

۱۴۰ ایستگاه دائمی GPS در کشور وجود دارد

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۷۷۹۲۵

۱۴۰ ایستگاه دائمی GPS در کشور وجود دارد

فرخ توکلی در کنفرانس دو روزه زلزله شناسی اظهار داشت: قسمت غربی منطقه مکران در داخل ایران قرار دارد و نسبت به بخش شرقی آن زلزله‌های کمتری را تجربه کرده است.
وی در بررسی میزان زلزله‌خیزی منطقه مکران، گفت: منطقه مکران با مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی ایران و جنوب پاکستان قرار دارد. از نظر تکنوتیکی، صفحه اقیانوس عربی به علت ضخامتی که دارد زیر صفحه قاره‌ای ایران خمیده شده و به زیر آن کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشاور رئیس سازمان نقشه برداری افزود: با آنالیز، تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از این ایستگاه‌ها این نتیجه بدست آمده است که میزان قفل شدگی دوصفحه تکنوتیکی در جاسک حدود ۶۰ درصد و در چابهار تقریبا ۲۷ درصد می‌باشد و این در حالی است که در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، میزان قفل شدگی کمتر می‌شود.
مشاور رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: داده‌های GPS در چابهار لغزش سطح به اندازه ۳/۲ سانتی‌متری را نشان داده است که اگر این مقدار لغزش، به صورت زمین لرزه اتفاق می‌افتاد می‌توانست زمین لرزه ۵/۶ ریشتری ایجاد کند.
گفتنی است پس از برگزاری هفتمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در سال ۱۳۹۴، تاکنون زلزله‌های بزرگی در مناطق مختلف جهان مانند شیلی (۲۰۱۵)، تایوان (۲۰۱۶)، ژاپن (۲۰۱۶)، اکوادور (۲۰۱۶)، ایتالیا (۲۰۱۶)، اندونزی (۲۰۱۶)، نیوزیلند (۲۰۱۶)، مکزیک (۲۰۱۷)، ایران (۲۰۱۷, ۲۰۱۹) و گینه‌نو (۲۰۱۸) رخ داده است. این زلزله‌ها، تلفات و خسارات زیادی را به بار آورده است.
رشد جمعیت و ارتقاء کیفیت زندگی منجر به افزایش تعداد ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری و همچنین افزایش تقاضای عمومی شده است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به افزایش احتمال خسارات گوناگون به علت وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ می‌شود. خطرات زلزله و تنوع زمینه‌های مرتبط با آن، باعث ایجاد چالش بیشتر و شروع تحقیقات کاربردی و علمی گسترده‌تر با ضرورت ارائه راه‌حل‌های جدید و معرفی روش‌های ابتکاری برای کاهش چنین خطراتی می‌شود.

برچسب‌ها پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله سازمان نقشه برداری کشور زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله سازمان نقشه برداری کشور زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله سازمان نقشه برداری کشور زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۷۷۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهر بدون کوچه ایران را بشناسید

به گزارش تابناک، با خواندن تیتر مطلب احتمالا از خود می پرسید، مگر میشود شهر و منطقه ای بدون کوچه باشد؟ بله میشود و ایران چنین شهری دارد که نامش لار است و به شهر برخواسته از ویرانه ها شهرت دارد. درمورد شهر بدون کوچه جهان صحبت نمیکنیم ولی تنها شهر بدون کوچه در خاورمیانه، شهر لار استان فارس است  .

حالا که دانستیم شهر بدون کوچه کدام شهر است، بد نیست درمورد علت بدون کوچه ساخته شدن این شهر هم اطلاعاتی کسب کنیم. این شهر بدون کوچه بن بست بعد از یک حادثه به این شکل ساخته شد تا تکرارش، خسارات رخ داده شده را دوباره به همراه نداشته باشد.

گفته شده است که سال 1339 و پس از زلزله شدیدی که شهر لار را بطرز ناراحت کننده ای ویران کرده بود، ساخت شهر جدیدی در فاصله 4 کیلومتری از شهر قدیم آغاز شد و به دلیل تخریب 70 درصدی شهر لار بر اثر زلزله، مسئولان تصمیم گرفتند برای پیشگیری از خطرات احتمالی مجدد، شهر جدید را بدون کوچه و بن‌بست بسازند.

اینطور شد که این شهر بدون کوچه در استان فارس به شهری جدید با خانه‌هایی که ارتفاع کمتر و مقاومت بیشتر در برابر زلزله داشتند، تبدیل شد. 

در توصیف موقعیت جغرافیایی لار میتوان این چنین گفت که، شهر لار در جنوب شرقی استان فارس با فاصلهٔ 330 کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و 190 کیلومتری شمال غرب بندرعباس واقع شده است.

 چنانچه بخواهیم به مهمترین جاذبه گردشگری و جاهای دیدنی لار اشاره کنیم، باید بگوییم که مهم‌ترین بنای تاریخی این شهرستان، بازار قیصریه لار است که لقب مادر بازارهای ایران را به این بازار تاریخی داده اند.

همچنین بناهای تاریخی قلعه اژدها پیکر و برج ننه نادر در لارستان که مربوط به دوران پیش از اسلام در لار می شوند نیز، جزو دیدنی های لار محسوب می شود.

دیگر خبرها

  • دلیل پیشگوی هلندی درباره احتمال زلزله قوی در روزهای آینده
  • شهر بدون کوچه ایران را بشناسید
  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /یک ذره انسانیت و شرم داشته باشید /حرمت زنان و نوامیس یک کشور مسلمان را نشکنید
  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • چین برای اولین بار توافقنامه ادعایی 2016 دریای چین جنوبی با فیلیپین را منتشر کرد