Web Analytics Made Easy - Statcounter



اکبر ترکان در مورد پرداخت درآمد گرانی بنزین به مردم گفت: مابه‌التفاتی درآمدی از این طرح وجود دارد؛ اگر این مابه‌التفاوت را به اقشار ضعیف جامعه بدهند در جامعه اقدام جبرانی اتفاق خواهد افتاد اما اگر بگویند می‌خواهیم این درآمد را به 60میلیون نفر بدهیم یعنی کشک! درحالی که بسته حمایتی باید فقط به 50درصد از اقشار ضعیف مالی تعلق بگیرد با این هدف که این جمعیت، متوجه این حمایت دولتی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی بسته 60میلیون را شامل می‌شود یعنی این درآمد به خانواده‌های پردرآمد هم خواهد رسید.

«قیمت بنزین» و «ناآرامی در شهرهای مختلف»؛ دو کلیدواژه‌ای که برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده حول این دو موضوع به سراغ اکبر ترکان، مشاور سابق رییس‌جمهوری رفتیم تا دیدگاه او را درباره اتفاق‌های اخیر در ایران جویا شویم. به عقیده او «برای بازگشت آرامش کامل به کشور باید اعتمادسازی کرد، یعنی مردم باید ببینند که اقدام جبرانی دولت به‌سرعت درحال انجام است.»

افزایش قیمت بنزین و اعتراض‌های مردمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ مشکل دقیقا چیست؟

نکته مهم اعتماد است. این موضوع دو وجه دارد؛ بازگشت منابع حاصل از اصلاح سیستم به مردم، یک جنبه است، بخش دیگر قضیه ایجاد بی‌اعتمادی است؛ مردم می‌گویند فردا این بسته حمایتی دولت قطع می‌شود، این‌ها موجب بی‌اعتمادی و استقبال نکردن مردم از اجرای چنین طرح‌هایی می‌شود. اصل موضوع، بالا بردن درجه اعتماد است. نباید به مردم دروغ گفت، وقتی برای مدتی حرف‌هایی بزنید و بعد عمل نکنید «دروغگویی» و «اعتماد نکردن» به میان می‌آید.

از نظر شما این طرح چگونه اجرا می‌شد، بهتر بود؟

حذف کارت سوخت از ابتدا اشتباه بود. باید مردم با همان روش سهمیه‌بندی زندگی می‌کردند بعد قیمت اول و قیمت دوم تعیین می‌شد.

به نظر شما عرضه کالا به‌جای پول نفت یا ارایه کارت‌هایی برای خرید کالا می‌تواند در چنین وضعیتی به معیشت مردم کمک کند؟

بله، در کشورهای دیگر از جمله ایالات‌متحده، بن غذایی به‌صورت کارت الکترونیک ارایه می‌شود که امکان خرید مواد غذایی از فروشگاه‌ها را برای مردم فراهم کرده و البته راهکار خوبی هم هست چراکه پول نقد ممکن است در سفره مردم نیاید یا خانواده‌هایی که بدسرپرست هستند یا خانواده‌هایی که از اقشار به شدت ضعیف مالی هستند و دریافت پول نقد تاثیر چندانی بر زندگی‌شان نمی‌گذارد.

برنامه دولت مبنی بر اینکه «با افزایش قیمت بنزین درآمد حاصل از آن به خانوارها با درآمد پایین بازگردانده می‌شود»، چه توجیهی دارد؟

مابه‌التفاتی درآمدی از این طرح وجود دارد؛ اگر این مابه‌التفاوت را به اقشار ضعیف جامعه بدهند در جامعه اقدام جبرانی اتفاق خواهد افتاد اما اگر بگویند می‌خواهیم این درآمد را به 60میلیون نفر بدهیم یعنی کشک! درحالی که بسته حمایتی باید فقط به 50درصد از اقشار ضعیف مالی تعلق بگیرد با این هدف که این جمعیت، متوجه این حمایت دولتی شوند. وقتی بسته 60میلیون را شامل می‌شود یعنی این درآمد به خانواده‌های پردرآمد هم خواهد رسید. 50درصد ضعیف حدود 40میلیون نفر از ایرانی‌ها را دربرمی‌گیرد. پس از آن، طرح باید به صورت واقعی و عملی اجرا شود تا مردم معنای تحقق عدالت اجتماعی را متوجه شوند چراکه هر چقدر اعتماد بالاتر برود پذیرش حرف‌ها برای مردم راحت‌تر خواهد شد.

انتخاب

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۲۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد مردم لرستان افزایش یابد/ رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم

استاندار لرستان به فراهم‌کردن زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی و برقراری رفاه اجتماعی در این استان تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ابوطالب شفقت در مراسم گرامی‌داشت روز شورا که در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر و روستا باید بدون دغدغه و با آرامش دوره شناخت را بگذرانند.

او اضافه کرد: اعضای شورا برای جمع‌آوری اطلاعات از اقدامات انجام‌شده، ادامه‌ کارهای نیمه‌کاره و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم در توسعه و پیشرفت لرستان منابع شناخت هستند.

اولتیماتوم استاندار لرستان برای مصوبات سفر رئیس‌ جمهور

استاندار لرستان با تأکید به خدمت شوراها به حوزه‌های شهری و روستایی، عنوان کرد: اصول عدالت رفتاری و ارتباطی در شوراها و ارگان‌های دولتی این استان در برقرار شود.

شفقت بیان کرد: مشکلات موجود در لرستان به فعالیت و توسعه در حوزه زیرساخت‌ها و آمادگی برای دعوت سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال و فعالیت  کسب‌وکار نیاز دارد.

او خاطرنشان کرد: محور اصلی کار خود را توجه به کسب‌‌وکار و اشتغال گذاشته‌ام و باید تلاش کنیم تا با ارتقای سطح درآمد مردم رفاه اجتماعی را بالا ببریم.

استاندار لرستان با اشاره به فراهم‌کردن زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی در این استان، تأکید کرد: تشکیل اتحادیه‌های اقتصادی از جمله تعاونی‌های روستایی  و مشارکت مردم بسیار مهم است.

شفقت لازمۀ پیشرفت لرستان را اتحاد عمومی و یکپارچگی همه اقشار و آحاد جامعه عنوان کرد و گفت: به همه ارگان‌ها به‌ویژه معاونان خود عدالت رفتاری را تذکر می‌دهیم.

انتهای پیام/645/.

دیگر خبرها

  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • قشر ضعیف جامعه در گرانی های افسارگسیخته تحت فشار است
  • لزوم مقابله با گرانی/ زمان وعده صادق اقتصادی مسؤولان به مردم است
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • درآمد مردم لرستان افزایش یابد/ رفاه اجتماعی را ارتقا دهیم
  • تغییرات آب و هوایی میانگین درآمد مردم جهان را کاهش می‌دهد
  • اعلام آمادگی استاندار گلستان برای اجرایی شدن تفاهم‌نامه مشترک با جهاد دانشگاهی
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد