Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@20:46:12 GMT

تأثیر کم‌خوابی روی انسان

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۸۳۴۹۵

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران آزمایشگاه خواب و یادگیری دانشگاه ایالتی میشیگان اخیرا یکی از بزرگترین مطالعات خواب تا به امروز را انجام داده‌اند و طی آن دریافته‌اند که نداشتن خواب کافی خیلی بیشتر از آنچه پیشتر پژوهشگران دیگر اظهار کرده‌اند روی انسان تأثیر می‌گذارد.

به طور کلی، این تحقیق نه تنها یکی از بزرگترین مطالعات در بررسی خواب است بلکه نخستین مطالعه‌ای است که ارزیابی می‌کند چگونه کمبود خواب می‌تواند تاثیرات خطرناکی بر روی بدن انسان بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه در ادامه مطالعه پیشین پژوهشگران همین دانشگاه که درباره تاثیرات کم‌خوابی بر توانایی و تمرکز انسان بود، است.

"فن"(Fenn ) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: تحقیقات پیشین ما نشان داد که محرومیت از خواب میزان ارتکاب اشتباه در انسان را دو برابر می‌کند و تعداد خطاهای تمرکزی را نیز سه برابر می‌کند. افرادی که خواب کافی ندارند باید کاملاً در هر کاری که انجام می‌دهند، احتیاط کنند برای مثال هنگامی که در پشت فرمان هستند هرگونه اشتباه می‌تواند عواقب غم‌انگیزی داشته باشد.

طی این مطالعه جدید، فن با همکاری دانشجوی دکترا "میشل استپن"(Michelle Stepan) و "اریک آلتمن" (Erik Altmann) استاد روانشناسی دریافتند کمبود خواب نه تنها بر تمرکز و و ارتکاب اشتباه تاثیر می‌گذارد بلکه عملکرد شناختی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آنها گفتند: اثرات کمبود خواب بر بدن بسیار خطرناک‌تر از چیزی است که تاکنون تصور می‌کردیم. طی این مطالعه پژوهشگران خواب شبانه  ۱۳۸ نفر را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران از ۷۷ فرد خواستند چند شب نخوابند و بیدار بمانند اما ۶۱ نفر دیگر می‌توانستند به راحتی شب‌ها بخوابند.

پس از این مدت پژوهشگران دریافتند افرادی که به مدت چند شب نخوابیده‌اند عملکرد شناختی آنها کاهش یافته و میزان ارتکاب خطای آنها هر روز دو برابر شده است برای مثال میزان خطای آنها در روز اول پس از بی‌خوابی ۱۵ درصد و در روز دوم ۳۰ درصد بود. پژوهشگران در انتها گفتند کمبود خواب می‌تواند تاثیر چشمگیری بر توانایی و عملکرد انسان در زندگی داشته باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Journal of Experimental Psychology" منتشر شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران

یاسر شریفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت : نقش تغذیه اصولی در کاهش آفات و بیماری های نخلستان در طرح ترویجی پایین به بالا در سطح ۶۰ هکتار از نخلستانهای خرمشهر بررسی شد.

او از برگزاری برنامه های ترویجی در جهت کاهش آفات و بیماری ها در نخلستان خبر داد و گفت : بررسی نقش تغذیه اصولی در کاهش آفات و بیماری های نخلستان در طرح ترویجی پایین به بالا در سطح ۶۰ هکتار از نخلستانهای این شهرستان انجام شد.

این مسئول گفت : تغذیه اصولی و صحیح، نقش مهمی در مدیریت تلفیقی آفات دارد و در این برنامه های آموزشی ترویجی که طبق دستورالعمل طرح ترویجی پایین به بالا اجرا خواهد شد نقش این عامل  در کاهش میزان آسیب آفات و بیماری ها در در نخلستان های این شهرستان بررسی و برای کشاورز شرح داده میشود.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • چگونه در قطار خوابی آسوده داشته باشیم؟
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه