Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

در بخش نخست این مطلب به حضور موفق و ناموفق بازیگرانی که از طریق پدر ومادرشان به دنیای سینما به‌خصوص بازیگری وارد شدند پرداختیم و روابط و ضوابط موثر در این دامنه را مورد بررسی قراردادیم.

بدون قضاوت درمورد افراد موفق و یا ناموفقی که از طریق خانواده‌شان به دنیای بازیگری و به طورکلی سینما وارد شده‌اند می‌پردازیم و اقبال یا عدم اقبال این افراد را بر اساس جایگاه هنری‌شان به خوانندگان مطلب می‌سپاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از افراد قابل بررسی در این مطلب حضوری موفق و پرکار برخی متوسط و کم کار و برخی مسیر را به اشتباه آمدند که این مسئله در کارنامه هنری شان قابل تشخیص است.

پولاد کیمیایی فرزند یکی از تاثیرگذار ترین کارگردانان سینمای ایران است که می‌توان گفت بازیگری را برای فیلم‌های پدرش تجربه کرد و البته در آثار مختلف از کارگردان های مختلف هم دیده شد. نکته جالب در کارنامه او این است که در فیلمسازی هم ورود داشت و پیرو سبک امضادار کارگردان قیصر بود.

ایرج نوذری فرزند منوچهر نوذری است که بسیاری او را از تاثیرگذارترین افراد در نمایش‌های رادیویی ایران می‌دانند. ایرج نوذری همچون پدرش نه تنها در عرصه بازیگری که در عرصه اجرای برنامه های تلویزیونی فعالیت می کند.

مارال و مونا فرجاد فرزندان جلیل فرجاد هستند که در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون حضوری فعال دارند جالب اینکه این دو خواهر هنرمند کمتر از خیلی‌ها دارای روابط مشخص برای رسیدن به هدف‌شان بودند و اصولا جزو بازیگرانی هستند که به خصوص در عرصه تئاتر در سال‌های اخیر درخشیدند. جلیل فرجاد هم اخیرا در تئاتر فعالیتی بیش از گذشته دارد.

سعید سهیلی را به عنوان کارگردانی چند ژانر می‌شناسیم که فرزندانش با کارهای پدر شناخته شدن و اما با دیگران هم کار کردند. ساعد و سینا با چند فیلم اخیرشان نشان دادند در عرصه بازیگری می‌توانند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند و نکته جالب در کار حرفه‌ای سینا این است که با فامیلی متفاوتی نسبت به پدر وبرادرش در عرصه سینما ظاهر می شود.

فرامرز قریبیان قطعا یکی از بازیگران شناسنامه‌دار سینمای ایران است که در دو دوره مختلف سینمای ایران درخشیده است. سام قریبیان به واسطه پدرش در این عرصه حضور پیدا کرد و مشخصا علاقه‌اش به کارگردانی بیش از بازیگری است باید دید او در دنیای کارگردانی می‌تواند نامی را که قریبیان بزرگ در بازیگری برای خود دست و پا کرد تجربه کند یاخیر.

سعدی سینمای ایران امضای معتبری است که زیر نام هر بازیگری درج شده باشد، او را برای تمام ادوار در این عرصه بیمه می‌کند. لیلا حاتمی، فرزند کارگردان بزرگ سینما و زری خوشکام، بازیگر با سابقه سینمای ایران، است که بی‌تردید امروز همانند ستاره‌ای در سینما می‌درخشد. شاید کارنامه لیلا حاتمی بیش از هرچیز بر این ادعا صحه بگذارد که هنر می‌تواند یک اتفاق ژنتیک باشد و هنرمندان می‌توانند فرزندانی هنرمند به بار بیاورند.

بهزاد فراهانی بازیگر و کارگردان تئاترهم قطعا در ورود دخترانش و البته پسرش در عرصه هنر موثر بوده است.

لیلی رشیدی از یک خانواده‌ هنرمند است که در واقع همگی از متخصصین کار در حوزه کودک و نوجوان هستند. خواهرزاده مرضیه برومند و دختر احترام سادات برومند و داوود رشیدی یکی از هم دوره‌های لیلا حاتمی است که اتفاقا در دوران کودکی‌شان هم باهم سابقه همکاری داشتند که البته هر دو در سبک و شیوه کارشان تغییراتی اتفاق افتاد تا مسیر خودشان را در عرصه بازیگری طی کنند. بی شک داوود رشیدی و خانواده برومند در عرصه هنر از صاحب نامان قلمداد می شوند.

پگاه آهنگرانی دختر منیژه حکمت است که البته پدرش نیز در این عرصه فعالیت دارد. پگاه آهنگرانی جزو بازیگران مطرح و صاحب‌نام است و اگرچه ممکن است او را بازیگری بشناسیم که از طریق خانواده‌اش به این عرصه ورود کرده اما بی‌تردید استعداد و توانمندی او در دنیای بازیگری در تجاربی که در کارنامه‌اش دارد گویای این مطلب است که این بازیگر مسیر را اشتباه نیامده است.

باران کوثری دختری از خانواده جهانگیر کوثری و رخشان بنی اعتماد که اگر بازیگر نمی شد جای شک داشت. بهرحال بنی اعتماد حتی اگر کار نکند صاحب جایگاهی رفیع در سینمای ایران است و نمی‌توان فراموش کرد این کارگردان صاحب نام سینما چه فیلم های تاثیرگذاری را برای سینمای ایران ساخته است. البته جهانگیر کوثری به عنوان کارشناس سینما و حتی کارشناس برنامه‌های ورزشی تلویزیون، سال‌ها به عنوان تهیه کننده، دنیای سینما را تجربه کرده و بدیهی است باران کوثری از این خانواده، بازیگری با نمره قابل قبول باشد. اگرچه در کارنامه باران کوثری انتخاب های اشتباه یا متوسط هم دیده می‌شود اما کارنامه او در بازیگری، حد واندازه‌های یک ستاره را لمس می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: ایثاریان: فیلم کوتاه نیاز جامعه مدرن است/ فیلم‌های کوتاه ما به شدت تحت تأثیر جشنواره‌های خارجی هستند چند سالته می خوای بری سینما!

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنامه های تلویزیونی ژنتیک سینمای ایران فرهنگ و هنر برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۳۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

«اتاق فرار» و «ایساتیس»؛ پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه و مستند در هنر و تجربه

از زمان شکل‌گیری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، فیلم کوتاه مورد توجه بیشتری قرار گرفت و اکران عمومی فیلم‌های کوتاه در این گروه سینمایی معنایی دیگر پیدا کرد و امیدی برای فیلمسازان سینمای کوتاه برای اکران فیلم‌هایشان شکل گرفت. فیلم‌های کوتاه در بسته‌هایی ۴ الی ۷ فیلمی به صورت یک اکران واحد در سینماهای «هنر و تجربه» اکران می‌شدند که این روش، از سوی فیلمسازان سینمای کوتاه بسیار مورد توجه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۸ تاکنون؛ بسته‌های «یلدای کوتاه»، «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، «بازگشت کوتاه»، «هفت»، «وضعیت قرمز»، «پنج گان کوتاه»، «یک سانس؛ چند رویا»، «ژانر وحشت» و «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» و «اتاق فرار» اکران شده اند.

اقبال عمومی به فیلم‌های کوتاه به اندازه سینمای بدنه نیست اما در هفته‌ای که گذشت اعلام شد تعداد مخاطبانی که بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» را دیدند، بیش از همه بسته‌های قبلی بوده اند.

این اتفاق برای فیلم مستند «ایساتیس» نیز افتاد و اکران این فیلم مستند نیز با اقبال عمومی مواجه شده است. مستند «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان طبق آمار در سامانه سمفا تاکنون بیش از ۱۰ هزار مخاطب داشته است.

پیش از این فیلم‌های «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور، «پسر انسان» به کارگردانی سپیده میرحسینی و «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی پرمخاطب‌ترین فیلم‌های «هنر و تجربه» (۱۴۰۱ تاکنون) بودند.

اضافه شدن ۳ فیلم به چرخه اکران سینماها

جلسه شورای صنفی نمایش روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در خانه سینما برگزار شد که پس از بررسی، قرارداد سه فیلم ثبت شد؛ فیلم سینمایی «تاوان» به کارگردانی رامین سهراب زاده و تهیه کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز. فیلم سینمایی «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت. همچنین مقرر شد اکران فیلم‌های سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.

حسین سهیلی زاده پیش از این، موفقیت‌هایی را با سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب به دست آورده است و «نیلگون» اولین فیلم بلند سینمایی او محسوب می‌شود و باید دید که مخاطبان سینمایی نیز از اثر او استقبال می‌کنند یا خیر.

مصطفی شایسته تهیه کننده و کارگردان سینما است که تهیه‌کنندگی آثاری چون «بی پولی» و «کنعان» را در کارنامه دارد. او نیز که کارهای سینمایی معدودی را کارگردانی است، در سال ۱۴۰۲، فیلم‌های «قلهک» و «خرچنگ» را ساخته است و حالا «قلهک» طی روزهای آینده به اکران می‌رسد.

فیلم «تاوان» هم همان «لایه های دروغ» است که پیش از این در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به عنوان اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند معرفی شده است.

شایعاتی برای رفتن رییس سازمان سینمایی و رد آن

در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری و تودیع محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سمت خود منتشر شده بود که در نهایت مهدی سموعی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب توییتی به این شایعات پایان داد و تودیع یا تغییر محمد خزاعی را رد کرد.

مهدی سموعی، ابتدای این هفته با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه در شورای زیر ساخت وزارت فرهنگ، محمد خزاعی گزارش خوبی داد، به آقای وزیر شایعات اخیر را گفتم و جویا شدم. آقای اسماعیلی در جلسه و پشت بلندگو گفت: خزاعی کارهای نیمه تمامی دارد که با مدیریت او تا پایان دولت به اتمام خواهد رسید. تمام. امروز خبر رکوردشکنی دیگری را از فروش سینما شنیدیم. از همکاران درخواست دارم به حاشیه‌ها توجه نکنند. تغییری در مدیریت سازمان سینمایی نداریم.»

اولویت‌های تولید سینما در سال جدید چیست؟

رییس سازمان سینمایی اولویت‌های تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد.

خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید، عنوان کرد: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی و اخلاقی، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسایل اجتماعی، خدمات و پیشرفت‌های نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویت‌های ابلاغی تولیدات امسال است. با سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلم‌ها، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.

افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم کوتاه

انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایت‌های خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد. این انجمن به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلم‌اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات‌مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند. همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد به علاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

اعلام زمان ثبت طرح در سامانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

سامانه ثبت طرح مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازگشایی می‌شود. علاقه‌مندان به سینمای مستند و همکاری با مرکز گسترش می‌توانند از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با ورود به سامانه ثبت طرح درdefc.ir (بخش تولید) طرح خود را ثبت کنند. پیگیری وضعیت بررسی طرح‌ها و نتایج در سامانه مرکز و صفحه شخصی امکان‌پذیر است.

اولویت‌های مرکز گسترش نیز همچون اولویت‌هایی که سازمان سینمایی اعلام کرده، به «خانواده و جمعیت»، «محیط زیست، مدیریت انرژی، حیات وحش»، «طرح مسایل اجتماعی، پرسشگری، مطالبه‌گری»، «پیشرفت و تولید در کشور» و «انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت فلسطین» اختصاص دارد.

طرح‌هایی که در قالب این اولویت‌ها نباشند اما با معیارهای تولید و حمایت در مرکز گسترش همخوانی داشته باشند، فرصت ساخت را به دست خواهند آورد، همچنین طرح‌هایی که دارای دمو باشند، در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.

آغاز نظارت سازمان سینمایی بر محتوای خارجی پلتفرم‌ها

پس از انتشار و ممنوعیت پخش سریال مصری «حشاشین» در پلتفرم‌های نمایشی، محمد خزاعی در نامه‌ای خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:

«با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ایجاد ساز و کار راه‌اندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.»

در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم برای تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌ها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است. خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخش‌های مربوطه را خواستار شده است. با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازه‌ای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی می‌شود.

اکران خصوصی «مست عشق» برای شمس و مولوی پژوهان

اکران خصوصی فیلم سینمایی «مست عشق» برای مولوی‌شناسان، شمس پژوهان و شاهنامه‌پژوهان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ ماه در موزه سینما برگزار شد. در این اکران، چهره‌های برجسته‌ای چون محمدعلی موحد، میرجلال‌الدین کزاری، ژاله آموزگار پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی، عبدالمجید ارفعی متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر و یونس شکرخواه متخصص علوم ارتباطات حضور داشتند.

حسن فتحی در این مراسم متنی را قرائت کرد که عبارت است از:

«همه ما آدم‌ها بی‌آن که خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسؤولیت اخلاقی همراه است؛ مسؤولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم. این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

کد خبر 6096213

دیگر خبرها

  • تصاویر کمتر دیده شده از مصطفی زمانی و خانم بازیگر در یک فیلم سینمایی |‌ زمان اکران اعلام شد
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال | ببینید
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی