Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر به بزرگترین گنبد نمکی جهان می‌تواند تجربه خاصی باشد که سفر به این مناطق در این فصل سال توصیه می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  کوه نمک دشتی حدفاصل شهرستان دیر و دشتی در استان بوشهر، یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی استان بوشهر است و زیباترین گنبد نمکی جهان به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک (گنبد نمکی دشتی) ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوجاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر ، یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین

و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی است. مهم‌ترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمک‌های این کوه نمکی، گنبدها  غارهای منحصربه‌فرد، آبشارها، بلورها و... می‌توان اشاره کرد.

وسعت گنبدهای نمکی در این منطقه  حدود سه هزار و ۶۶۶ هکتار بوده و ارتفاع قله آن هزار و ۴۹۰ متر از سطح دریا است و حداقل ارتفاع آن از سطح دریا نیز ۷۰ متر است.

یخچال‌های نمکی از جمله پدیده‌های زیبای گنبد نمکی دشتی به شمار می‌رود و در ناحیه شمال غربی گنبد به وضوح دیده می‌شود. این یخچال‌ها که حاصل حرکت ثقلی توده‌های نمکی در جهت شیب زمین است در حاشیه کناره گنبد تشکیل می‌‌شود و به دلیل مشابهت آن با یخچال‌های یخی به این نام شهرت یافته است . آبشارهای زیبای نمکی از دیگر ویژگی‌های گردشگری گنبد نمکی دشتی است که چهره‌ای بس زیبا و دلنشین را به آن بخشیده است. این آبشارها که در واقع مسیر طبیعی جریان آب گنبد بوده در فصول کم آبی به واسطه تبخیر کامل آب، بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در جهت جریان و به ویژه در مسیر آبشارها ایجاد شده است و منظره تماشایی آبشار نمکی را ایجاد کرده است. این پدیده نادر در اواسط بهار تا تابستان و پائیز دیده می‌شوند.

نمک‌هایی که از تجمع‌شان کوه نمک جاشک به وجود آمده متعلق به پایان دوران زمین شناسی پرکامبرین و اوایل دروان پالئوزوییک (دوران اول زمین شناسی) است.

ترکیب سنگ‌های نمکی و خاک‌‌های شیرین در کنار یکدیگر از دیگر جاذبه‌‌های این منطقه محسوب شده است و استقرار گونه‌‌های گیاهی شورپسند در مناطق خاک‌‌دار در لابلای لایه‌‌های نمک تصاویر زیبایی در منطقه ایجاد می‌‌کند.

دره‌‌های عمیق، مناظر  بدیع حاصل از حل شدن نمک‌‌ها، دودکش‌های جن حاصل از وجود یک قطعه سنگ یا صخره غیر قابل انحلال  از دیگر جاذبه‌‌هایی است که این منطقه را بی‌‌شک جزء اثرهای طبیعی و ملی قرار داده است.

به طور کلی پدیده‌های زیبای گنبد نمکی جاشک (دشتی) عبارتند از:

1.رنگ سفید نمکهای طعام گنبد به منطقه جلوه‌ای زیبا بخشیده‌ است به نحوی که از جاده کنگان – بوشهر به صورت یک کوه برفی زیبائی در بخش شرقی دشت برهنه ظاهر شده‌است.

2.یخچالهای نمکی از جمله پدیده‌های زیبای این گنبد نمکی جاشک یا دشتی به شمار می‌رود و در ناحیه شمال غربی گنبد به وضوح دیده می‌شود این یخچالها که حاصل حرکت ثقلی توده‌های نمکی در جهت شیب زمین است در حاشیه کناره گنبد تشکیل می‌گردد و به دلیل مشابهت آن با یخچالهای یخی بدین نام شهرت یافته‌است.

3.آبشارهای زیبای نمکی یکی دیگر از ویژگیهای گردشگری این گنبد نمکی است. این آبشارها که مسیر طبیعی جریان آب گنبد بوده‌ است در فصول کم آبی به واسطه تبخیر کامل آب بلورهای زیبای نمکی ضخیمی در جهت جریان و به ویژه در مسیر آبشارها ایجاد شده‌است و منظره تماشائی آبشار نمکی را ایجاد نموده‌است. این پدیده در اواسط بهار تا تابستان و پائیز دیده می‌شود.

4.غارهای نمکی یکی دیگر از جلوه‌های تماشائی این گنبد نمکی است. این غارها که بر اثر انحلال رسوبات نمکی ایجاد می‌شوند در جای‌جای گنبد دیده می‌شود. در بخش‌های داخلی این غارها بلورهای نمک به صورت استالاگمیت و استالاکتیت جلوه‌ای دیدنی به غارها بخشیده‌ است.

5.فرسایش آبی ایجاد شده بر نمک های گنبد آثار زیبا و تماشائی را بر پهنه گنبد ایجاد نموده‌است. این آثار به صورت فرسایش پنجه‌ای یکی از آثار زیبای ژئو مورفولوژیکی را ایجاد نموده‌است.

این منطقه در فصل تابستان که معمولاً از اواخر اردیبهشت در منطقه آغاز و تا پایان مهر ماه ادامه دارد خالی از حیات وحش است به جز چند گونه از مارمولک‌ها و خفاش‌ها که ساکنان دائمی گنبد محسوب می‌شوند، در سطح گنبد جنبنده‌ دیگری دیده نمی‌شود اما بعضی از موجودات نیز در کوهپایه‌ها و دره‌های شیرین پایین دست گنبد دیده می‌شوند که از جمله به کبک ، تیهو، گنجشک ، جغد ، کبوتر چاهی و بعضی از شکارچی‌ها مثل روباه و کفتار می‌توان اشاره کرد.

گنبد نمکی به خاطر قرار گرفتن در مسیر سلسله کوه زاگرس و بین دو کوه شیرین که چشمه‌های آب شیرین دارد و با توجه به اینکه نمک یکی از غذاهای وحوشی همچون قوچ و میش و کل و بز است ،  از این رو در گذشته این منطقه یکی از شکارگاه‌های بزرگ محسوب می‌شده که امروزه به دلیل شکار بی‌رویه و بی‌رحمانه شاید تعداد کمی کل و بز در منطقه باقی مانده باشد.

وجود جاذبه‌‌های زیادی در کوه نمک جاشک منجر شد تا این منطقه در 12 بهمن سال 86 از سوی شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست به عنوان اثر طبیعی و ملی انتخاب شود.

گنبد نمکی استان بوشهر در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و  ۶۴ کیلومتری شهر خورموج قرار دارد.

بیشتر بخوانید: سفر به غار پر رمز و راز ایران این هفته کجا بریم؟

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گردشگری بوشهر گنبد نمکی گنبد نمکی دشتی کوه نمک کوه نمک دشتی گردشگری بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۴۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم

دریاچه زریبار با وسعت ۸۵۰ هکتار بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان است، که در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسید.

زریبار همچنین در سال ۹۷ همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در کنوانسیون بین المللی رامسر، به عنوان بیست و پنجمین تالاب با ارزش جهانی به ثبت رسید.

آب این دریاچه از چشمه‌های خود جوش کف دریاچه، بارندگی و آب شدن برف کوه‌های اطراف تأمین می‌شود، و هیچ رودی به آن جاری نمی‌شود.

اطراف زریوار(زریبار) را نیز روستا‌هایی بکر و دیدنی، چشم انداز کوه و جنگل زاگرس احاطه کرده است.

این دریاچه زیستگاه پرندگان کمیاب و زیبای بومی و مهاجر است که هرساله از مناطق شمالی کره زمین به این دریاچه مهاجرت می‌کنند، است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این دریاچه هر ساله، مقصد صد‌ها هزار مسافر داخلی و خارجی است. گردشگران می‌توانند برای عبور از میان جزیره‌های زیبای زریوار از قایق‌های پدالی اجاره‌ای دریاچه استفاده کنند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مسافران برای خوردن کباب ماهی بسیار لذیذ که در رستوران‌های اطراف دریاچه سرو می‌شود، سفر می‌کنند.

 از دیگر جا‌های دیدنی در اطراف دریاچه زریوار، شهر لک لک‌ها در روستای ساحلی دره تفی است، که روستاییان با ساخت لانه‌های مخصوص، از ده‌ها لک لک مهاجرمیزبانی می‌کنند و فرهنگ بالای زیست محیطی خود را به نمایش گذاشته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • رنگ‌های مناسب هر فصل رو بشناسیم (فیلم)
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات احداث پل عابر پیاده خیابان آبشار + فیلم
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • نجات مصدوم حادثه سقوط از آبشار ورخامن