Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@15:55:35 GMT

بی‌خبری از یار مهربان، در هفته پاییزی کتاب

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۸۴۴۲۷

بی‌خبری از یار مهربان، در هفته پاییزی کتاب

«بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار حال خوش خواندن از ۲۳ آبان در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ادامه دارد.» در هفته‌ای که گذشت این عبارت‌ها برای همه خبرنگاران کتاب، یکی از پرتکرارترین پایان‌بندی‌های خبری بود اما روزگار سپری شده این مردم، نشان داد همانقدر که فضای مجازی و دنیای اینترنت می‌تواند به صنعت کتاب آسیب بزند، همان اندازه هم می‌تواند برای رقم زدن رخدادهای خوب کتاب یاری‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفته کتاب دو روز پیش از قطع سراسری اینترنت در کشور آغاز شد، پنج‌شنبه و جمعه، اطلاع‌رسانی‌ها کم‌کم جان گرفت و بازار کتاب رو به شلوغی رفت اما شنبه، با از دسترس خارج شدن شبکه‌های اجتماعی همه اتفاقات و خبررسانی‌ها به برنامه‌های دولتی و اطلاع‌رسانی خبرگزاری‌های رسمی محدود ماند.

از تو خبر دهند و چنان از تو بی خبر

یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که مثل هر سال، در هفته کتاب آغاز شد، طرح فروش پاییزه کتاب بود که از پنج‌شنبه ۲۳ آبان آغاز شد و به خاطر نارسایی اطلاعات و نبود خبررسانی مناسب، خانه کتاب، دو بار این طرح را تمدید کرد، یک بار از سی ام آبان تا سوم آذر ماه و دوباره تا پنجم آذر تمدید شد.

یکی از کتابفروشان تهران در دسترس خارج بودن اینستاگرام را یکی از مشکلات این دوره از پاییزه کتاب دانست و گفت: قصد داشتم برخی نویسندگان و مترجمان صاحب نام را به مناسبت طرح پاییزه به کتابفروشی دعوت کنم اما با توجه به این که جایی برای اطلاع‌رسانی نبود و مخاطبان با خبر نمی‌شدند، این برنامه را به روزهای بعد از پاییزه کتاب موکول کردم.

پیش از این همه در روزهای ابتدای طرح، کتاب‌فروشان با گلایه از از اوضاع نابه‌سامان فروش کتاب، اطلاع‌رسانی ضعیف درباره پاییزه کتاب را عامل کم رونق شدن این طرح دانستند و بیشتر شدن زمان طرح به دلیل مشکلات ارتباطی از زمان آغاز طرح پاییزه را خواستار بودند که خوشبختانه هماهنگی‌های اتحادیه ناشران و خانه کتاب برای تمدید طرح، به نتیجه لازم رسید.

شرح از تو عاجز است و بیان از تو بی خبر

با توجه به آزاد بودن دسترسی به سرورهای داخلی، سایت‌های فروش کتاب، در دسترس مخاطبان قرار داشتند اما از این جهت که اطلاعی از باز بودن سایت به مخاطبان نمی‌رسید و موتورهای جست‌وجو، پاسخ‌های لازم را به مخاطبان را نمی‌دادند، عمده فروش‌ها از دایره مخاطبان قبلی و مشتریان دائمی فراتر نرفت.

 برنامه‌های فروش کتاب‌های الکترونیکی هم از این قاعده بیرون نبودند، برخی مشتریان ثابت که می دانستند هر کتاب را از کجا پیدا خواهند کرد از این برنامه‌ها چه روی سیستم عامل و چه تحت وب، استفاده کردند اما باز هم آن دسته از مخاطبان اتفاقی که با جست‌جو یا ارجاع سایت‌های به یکدیگر از محتویات برنامه باخبر می‌شوند، راه‌شان به برنامه‌های کتاب نیفتاد.

از سوی دیگر، ناشرانی که کارهای تازه‌ای برای هفته کتاب آماده و منتشر کرده بودند، در این میانه، فرصت معرفی آثار را از دست دادند و موقعیتی که می‌توانست فرصت طلایی فروش باشد، به ضرری دو سویه تبدیل شد. ناشران معتقدند اگر به مناسبت هفته کتاب نبود، می‌توانستند تا زمستان و نمایشگاه کتاب ۱۳۹۹ برای انتشار عنوان‌های تازه صبر کنند.

پیر از تو بی نشان و جوان از تو بی‌ خبر

اینترنت جهانی در بسیاری از بخش‌های از کشور در دسترس قرار گرفته و اندک اندک به حالت پیشین خود بازمی‌گردد اما آنچه در این یک هفته، ناشران و کتابفروشان از دست دادند، دومین فرصت مهم برای فروش سالانه کتاب، پس از نمایشگاه کتاب بود. برای بهتر شدن این وضعیت شاید نیاز باشد تمهیداتی در نظر گرفته شود که این بخش فرهنگی آسیب‌پذیر بتواند اندکی این جراحت را التیام بخشد.

جراحتی که پیکر نحیف ناشران و کتاب‌فروشان در روزگار نامراد کتاب و کتاب خوانی، انتظار یا حتی تاب آن را نداشت.

*مصرع‌ها برگرفته از غزلی از عطار نیشابوری است.

برچسب‌ها اینترنت طرح پاییزه کتاب هفته کتاب فروش کتاب موسسه خانه کتاب ایران سهمیه بندی بنزین کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت طرح پاییزه کتاب هفته کتاب فروش کتاب موسسه خانه کتاب ایران سهمیه بندی بنزین کتاب اینترنت طرح پاییزه کتاب هفته کتاب فروش کتاب موسسه خانه کتاب ایران سهمیه بندی بنزین کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۴۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جواد نکونام: تمدید قراردادها از هفته آینده شروع می‌شود؛ آرامش باشد شانس موفقیت بیشتر است

جواد نکونام در نشست خبری پیش از بازی با ذوب آهن شرکت کرد.

سرمربی تیم فوتبال استقلال با بیان این که دیدارهای سختی پیش روی این تیم در ادامه رقابت های لیگ برتر است گفت: باید با تمرکز و به دور از حاشیه ها بازی هایمان را پشت سر بگذاریم.

جواد نکونام ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری قبل از دیدار روز دوشنبه با ذوب آهن ضمن تشریح آخرین وضعیت این تیم برای حضور در ادامه رقابت های لیگ برتر گفت:

دیدارهای سختی در پیش داریم. می دانیم کجای کار هستیم و چه شرایطی داریم. می خواهیم بازی را کنترل کنیم تا به پیروزی برسیم. با بازیکنان هم که صحبت کردیم به آنها گفته ایم که چه مسوولیت بزرگی روی دوش ماست. تاکید کرده ام که بهترین بازی را انجام دهیم.

وی ادامه داد:

همیشه دوست داشته ام که پاسخگو باشم. تیم من الان در رختکن است اما من آمده ام به نشست خبری. کسی نمی تواند به من بگوید که حتما بیایم در نشست خبری. به خاطر شرایط ترافیکی نمی توانم در همه نشست های خبری حضور داشته باشم. اگر سال بعد هم مربیگری کنم و در فوتبال باشم باید این شرایط درست شود تا خبرنگاران و اهالی رسانه هم بتوانند به راحتی کارشان را انجام دهند. باید در محل تمرینات تیم ها محل هایی برای نشست خبری وجود داشته باشد.

سرمربی تیم فوتبال استقلال در مورد تاثیر آرامش بر این تیم و تغییراتی که صورت گرفته است گفت:

هر جا که آرامش باشد شانس موفقیت بیشتر است. حضور آتیلا حجازی، علی عسگری و سردار شهریاری تاثیر زیادی در استقلال داشته است. هیچ قولی نداده ام در جلساتی که داشته ام. فقط قول داده ایم که تلاشمان را بکنیم. از هفته آینده تمدید قراردادها برای فصل آینده را شروع خواهیم کرد.

جواد نکونام از اظهار نظر در مورد اتفاقاتی که بین هواداران رخ داده است گفت:

من در مورد هواداران استقلال می توانم صحبت کنم که همیشه یاور تیم بوده اند. امیدوارم روز دوشنبه هم در ورزشگاه حضور داشته باشند و کل ورزشگاه را آبی کنند. ما هم با ارایه یک بازی خوب به پیروزی برسیم.

سرمربی تیم فوتبال استقلال در مورد قضاوت کوپال ناظمی برای این تیم و نگاه هایی که وجود دارد گفت:

ایشان داور خوبی است و نگاه ما مثبت است. البته ذهنیت هایی در مورد قضاوت ایشان از دو دیدار گذشته وجود دارد اما ما هیچ قضاوتی نمی کنیم و دوست داریم بهترین عملکرد را داشته باشند و حقی از تیمی ضایع نشود. ما تلاش می کنیم و می جنگیم و هر تیمی که شایسته است پیروز شود. 

وی ادامه داد:

نگران هستیم اما اعتماد می کنیم به همه داوران. همه دیدند که در چند بازی اخیر چه اتفاقاتی رخ داده است . با این حال ما تلاش می کنیم و وظیفه خودمان را انجام می دهیم. امیدوارم داوران هم عدالت را اجرا کنند و هر تیمی که شایسته است به پیروزی برسد. 

نکونام در مورد تغییر نام باشگاه استقلال نیز گفت:

این تصمیم مدیریتی است و بنده به عنوان سرباز زیر پرچم استقلال هستم و با هر نامی برای این تیم می جنگم.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • گزارش تصویری | نشست خبری هفته بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
  • آماده‌سازی و نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب
  • نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • جواد نکونام: تمدید قراردادها از هفته آینده شروع می‌شود؛ آرامش باشد شانس موفقیت بیشتر است
  • تمدید قراردادها رااز هفته آینده شروع می‌کنیم/ درخواست از هواداران
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • خبری از علی کریمی و حسینی نیست(عکس)
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • تدارک ۳۰ عنوان برنامه پاسداشت هفته عقیدتی در شهرستان زابل