Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه ها: استان همدان در حوزه محیط زیست طبیعی با داشتن ۶ منطقه حفاظت شده به وسعت ۶۱ هزار هکتار و ۱۳ منطقه شکار ممنوع به وسعت ۱۵۸ هزار هکتار پتانسیلی غنی برای تقویت گردشگری طبیعی در اختیار دارد.

بر اساس آمار؛ محیط زیست استان همدان ۱۱.۳ درصد از مساحت استان همدان را در راستای حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور و حفظ تعادل اکولوژیک، تحت مدیریت کنترل و نظارت خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مناطق حفاظت شده خانگرمز ، شراء، ملوسان، شیرین سو، آلموبلاغ، لشگردر، گلپرآباد، آق گل از جمله این ظرفیت ها است که هر کدام به تنهایی می تواند برای توسعه گردشگری طبیعی در استان همدان وارد عمل شود.

لزوم توجه به ظرفیت های محیط زیستی

در میان ظرفیت های محیط زیستی استان همدان منطقه حفاظت شده «خانگرمز» به طور ویژه مورد توجه است و تلاش برای شناساندن آن در کشور و جهان برنامه ریزی شده تا از این رهگذر آورده های بسیار خوب و قابل توجهی برای استان همدان حاصل شود.

«خانگرمز» منطقه ای با اکوسیستم کوهستانی است که نام خود را از کوهی به همین نام گرفته و محدوده ای قله مخروطی با چشم‌اندازی زیبا است که در ۳۴ کیلومتری غرب تویسرکان و جنوب غربی رشته کوه الوند و شرق دشت اسدآباد قرار گرفته و راه دسترسی آن از طریق جاده تویسرکان به کنگاور و جاده فرعی روستاهای لاشجرد و کنجوران علیا فراهم است.

۶ رشته چشمه دائمی و یک سرآب در دل کوه منابع آب خانگرمز و آب شرب وحوش را فراهم کرده است این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی و تنوع گونه های گیاهی و مرتعی و منابع تغذیه ای وحوش بسیار غنی و بیشتر از نوع گون و بله گوش است و ۶ رشته چشمه دائمی و یک سرآب در دل کوه منابع آب خانگرمز و آب شرب وحوش را فراهم کرده است.

منطقه « خانگرمز» با توجه به برخورداری از شرایط و عوامل زیستی مناسب حیات وحش از جمله دور بودن از مسیر جاده اصلی، محصور بودن جبهه شمالی آن توسط رشته کوه الوند و منابع آب کافی، جمعیت جانوری قابل توجهی را در خود جای داده است و مهمترین زیستگاه کل و بز وحشی، قوچ و میش استان به شمار می رود.

همین ویژگی ها منجر به آن شد که مطالعات توجیهی تفصیلی منطقه حفاظت شده «خانگرمز» برای جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری در «خانگرمز» انجام شود.

این مطالعات طرح کاملی ارائه می دهد که شامل برنامه های دراز مدت، میان مدت و بلند مدت، زون بندی منطقه و برنامه برای هر زون، ارائه راهکار برای بهبود شیوه های بهره برداری، اولویت بندی برنامه ها با چارچوب زمانی مشخص، برنامه های توسعه و دستورالعمل های اجرایی در قالب دو کتابچه است.

همچنین بر اساس این طرح زمان بازدید گردشگر از منطقه حفاظت شده خانگرمز از فروردین تا مهر ماه در نظرگرفته شده و پیش بینی اولیه نیز حضور ۵۶ هزار و ۷۰۰ نفر گردشگر در سال است.

۱۲ روستا در محدوده منطقه حفاظت شده خانگرمز واقع شده اند

طبق بررسی های صورت گرفته ۱۲ روستا در محدوده منطقه حفاظت شده خانگرمز واقع شده اند و بر همین اساس مشارکت جوامع محلی در فعالیت های برنامه ریزی شده طرح گردشگری خانگرمز تویسرکان از اصول این طرح است تا جوامع محلی نیز از عواید حاصل از حضور گردشگر در منطقه بهره مند شوند.

این طرح مطالعاتی منطقه حفاظت شده خانگرمز را به ۸ بخش تقسیم بندی کرده و هر کدام نحوه بهره برداری و حفاظت مجزایی دارد و پیش بینی موزه، فروشگاه محصولات محلی، امکانات درمانی، محوطه کمپینگ، اجرای تورهای گردشگری و آمفی تئاتر از جمله مواردی است که در بخش طبیعت گردی متمرکز این منطقه احداث می شود.

اما در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت اجرای این طرح فعالان محیط زیست استان همدان نظراتی دارند به طوری که یک فعال محیط زیست در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای طرح های گردشگری در مناطق محیط زیستی باید با تامل و درایت انجام شود تا به زیست بوم منطقه آسیب نزند، گفت: قبل از اجرای طرح گردشگری باید اهالی منطقه را باید نسبت به اتفاق حضور گردشگران توجیه کرد تا انان نیز گردشگران را توجیه کنند.

جذب گردشگر برای مناطق محیط زیستی طرح شکننده ای است و باید با احتیاط عمل کرد بهنام نادری فصیح با بیان اینکه اگر هر گردشگری وارد منطقه شود و آرامش منطقه حفاظت شده را بر هم بزند طرح با شکست روبرو خواهد شد، گفت: جذب گردشگر برای مناطق محیط زیستی طرح شکننده ای است و باید با احتیاط عمل کرد.

وی با بیان اینکه ایجاد اقامتگاه بوم گردی در برخی طرح ها هدفگذاری شده است، گفت: اقامتگاه بوم گردی به اقتصاد اهالی منطقه کمک خواهد کرد کمااینکه می توان راهنمایان محیط زیستی را در منطقه فعال کرد و پرورش داد و. از این منظر اقتصاد قابل قبولی محقق خواهد شد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه باید با برنامه پیش رفت تا موفق ظاهر شد، گفت: پیش از اجرای طرح باید با اهالی صحبت و آنها را توجیه کرد تا مشارکت در اجرای برنامه بالا رود.

نادری فصیح منطقه حفاظت شده « خانگرمز» را مهمترین منطقه حفاظت شده استان همدان برشمرد و با بیان اینکه بیشترین تعداد وحوش استان همدان در این منطقه زندگی می کنند، گفت: منطقه «خانگرمز» مهمترین منطقه حفاظت شده در استان همدان محسوب می شود و باید به واسطه بهر مندی از توان دهیاران و یا حتی فعالان انجمن های زیست محیطی شرایط را برای اجرای هر طرحی مهیا کرد.

وی با تاکید بر اینکه اهالی منطقه باید در مورد زندگی حیوانات و محلی که در حال حفاظت است اطلاعات کسب کنندف گفت: اگر اهالی از آنچه باید مطلع نباشند قادر به توجیه گردشگر نخواهند بود و حضور گردشگران در منطقه بار منفی به دنبال خواهد داشت.

وی باتاکید بر اینکه اگر نتوانیم همراهی مردم و ذینفعان طبیعت را جذب کنیم تمامی مناطق محیط زیستی استان همدان در معرض تهدید بیش از پیش قرار می گیرند، گفت: طی سال های اخیر جمعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده خانگرمز افزایش داشته است.

پایان مطالعات طرح گردشگری منطقه حفاظت شده خانگرمز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این خصوص از پایان مطالعات طرح گردشگری منطقه حفاظت شده خانگرمز خبر داد.

محسن جعفری نژاد بسطامی بیان کرد: با تقویت جوامع محلی از طریق راه اندازی خانه های بوم گردی در اطراف این منطقه و رونق اقتصاد محلی با استفاده از تولیدات بومی، همچنین حضور سرمایه گذار برای اجرای طرح می توان در راستای گردشگری پایدار مناطق حفاظت شده استان گام ها اثربخشی برداشت.

وی تاکید کرد: طرح قرق های اختصاصی به منظور گردشگری با ضابطه برای علاقه مندان به شکار قانونی برای این منطقه در استان همدان آماده است و حضور سرمایه گذاران می تواند این طرح ها را به منصه ظهور برساند و ظرفیت های اقتصادی بزرگی در استان ایجاد کند.

خانگرمز تنها نمونه ای از مناطق حفاظت شده محیط زیست استان همدان است که گنجینه ای از گونه های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده که به طور حتم با اجرای موفق طرح پیشنهادی ظرفیتی برای تقویت گردشگری همدان خواهد بود.

کد خبر 4779669

منبع: مهر

کلیدواژه: خانگرمز مناطق حفاظت شده بوشهر راهپیمایی هفته بسیج بارش برف قیمت بنزین اصلاح قیمت حامل های انرژی بنزین ایلام شهرکرد گرگان قزوین خطبه های نماز جمعه بسیج تعطیلی مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۴۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد

 منصوری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد با اشاره به به سیلاب‌های اخیر و ضرورت حفظ و حراست از بستر رودخانه‌ها گفت: در حال حاضر، در ۳۷ کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد، حد حریم و بستر انجام شده است.

وی افزود: همچنین ۳۴ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی و در ۲/۳ رودخانه‌ها دیواره ساحلی کشیده شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد به رفع تصرف اخیر در رودخانه ارزانک از توابع بخش خضرآباد اشاره کرد و گفت: ۴ مورد تصرف شامل ساخت استخر، درختکاری و ساخت منزل مسکونی در این رودخانه انجام شده بود که با دستور مقام قضایی رفع تصرف شد.

مردم می‌توانند در صورت مشاهد تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها با سامانه شکایات مردمی شرکت آب منطقه‌ای استان یزد به شماره تلفن ۳۱۰۷۷ اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان
  • سیستم روشنایی بوستان ولایت قم تکمیل می‌شود
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • نمایشگاه اکسپو ظرفیتی برای تبادلات اقتصادی است
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری