Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید یک موضوع‌شناسی دقیقی از موضوع خلق پول داشته باشند، گفت: این مسئله برای این است که بتوانند در مقام استنباط به‌صورت دقیق‌تر، واضح‌تر و نهایی‌شده‌تر نسبت به آن، حکم شرعی را ارائه کنند.

آیت‌الله احمد مبلغی در نشست هم‌اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بانک‌ها در خلق پول»، اظهار کرد: در زمینه موضوع‌شناسی خلق پول، زاویه‌های مهمی وجود دارند که تا خلق پول براساس این زاویه‌ها به شکل تخصصی مورد بررسی قرار نگیرد، موضوع‌شناسی خلق پول شکل نهایی و مفید به حال استنباط پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این زاویه‌ها عبارت از «ماهیت‌شناسی پول»، «ماهیت‌شناسی خلق پول و فرآیند آن»، «پیامدها و کارکردهای خلق پول»، «زوال‌پذیر یا زوال‌ناپذیر بودن پدیده خلق‌شدگی پول» و بازگشت آن به مقطع تاریخی قبل از ظهور این پدیده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین شناسایی و بررسی خالقان پول و میزان و نوع نقش آن‌ها در خلق پول همچون؛ بانک‌های تجاری، بانک مرکزی، دولت و...، بررسی نقش سپرده‌گذاران و وام‌گیرندگان در خلق فرآیند خلق پول، بررسی وحدت موضوعی خلق پول و یا امکان تقسیم آن به دو موضوع یا بیشتر همچون اعتبار خلق پول لجام‌گسیخته به‌عنوان یک موضوع مستقل و خلق پول معقول به‌عنوان موضوع مستقل دیگر و... را از دیگر زاوایای موضوع‌شناسی خلق پول ذکر کرد.

وی ادامه داد: اساس موضوع‌شناسی باید خاستگاه قرار دادن دغدغه‌ها و حساسیت‌های فقهی نسبت به مسئله مطروحه و غربال کردن اطلاعات تخصصی وارده نسبت به موضوع بر پایه این دغدغه‌ها و حساسیت‌ها باشد.

آیت‌الله مبلغی خاطرنشان کرد: به بیان دیگر، فقها باید اطلاعات تخصصی را در ارتباط با یک موضوع از متخصصان دریافت کنند، سپس از آن اطلاعات بر پایه دغدغه‌ها، حساسیت‌ها و زاویه‌های دید فقیهانه، یک صورت‌بندی موضوع‌شناسانه به عمل بیاورند تا بتوانند بر جوانب آن موضوع اشراف پیدا کنند و در نتیجه استنباط حکم آن را به‌درستی به انجام برسانند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اضافه کرد: باید موضوع با همه ابعاد در اختیار فقیه قرار گیرد تا فقها با توجه به همه ابعاد آن، به استنباط حکم آن موضوع دست بزنند؛ وگرنه تا زمانی‌که موضوع در ابهام قرار داشته باشد پاسخ فقهی نسبت به آن دقیق نیست.

آیت‌الله مبلغی بیان کرد: شاید برخی تصور کنند که موضوع‌شناسی صرفاً عبارت‌از ارائه معلومات خام تخصصی بدون فراوری آن از خاستگاه حساسیت‌ها و دغدغه‌های فقهی درباره یک موضوع است؛ در حالی‌که این‌گونه نیست؛ چراکه بارها اطلاعات خام تخصصی نسبت به موضوعات مختلف در حوزه‌های علمیه شکل نگرفته و تأثیر چندانی در پاسخگویی نسبت به موضوعات پیچیده صورت نپذیرفته است.

وی ادامه داد: ما یک پایه پولی داریم که پول پُرقدرت است و به‌عنوان پول اساسی، محوری و نقطه کانونی قرار دارد، اما به‌غیر از این، بانک‌ها و حتی مؤسسات غیربانکی، صندوق‌های قرض‌الحسنه خلق پول می‌کنند؛ بنابراین باید این پدیده به‌صورت دقیق شناسایی و بررسی شود.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: آن‌گونه که از نگاه برخی اقتصاددانان برمی‌آید خلق پول امری اجتناب‌ناپذیر است و بدون آن به هیچ روی نمی‌توان فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای را سامان داد از این نظر، خلق پول امری معقول بلکه ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ هرچند که رها کردن آن به حال خود و جریان پیدا کردن آن به‌صورت غیر منضبط، مشکلات اساسی ایجاد می‌کند و حتی ماهیت ظالمانه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این‌که بانک‌ها با  تجمیع پول در آن‌ها  قدرتمند می‌شوند، افزود: بانک پس‌از قدرتمند شدن، دارای شأن تأثیرگذاری بر اقتصاد می‌شود و محور تأثیرات اقتصادی عظیم بانک، خلق پول است.

آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: سؤالی‌ که پاسخ به آن ممکن است، صورت‌بندی موضوعی خلق پول را عوض کند، اطراف خلق پول است، باید بحث شود که آیا سپرده‌گذاران به‌عنوان یکی‌ از اطراف خلق پول که با عمل خود به خلق فرآیند خلق پول کمک می‌کنند تا چه اندازه و پایه می‌توان به اراده، رضایت‌مندی و نقش آن‌ها در جریان خلق پول به‌عنوان بخشی‌از موضوع‌شناسی تکیه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی عضو مجلس خبرگان رهبری حوزه هاي علميه بانك مركزي آیت الله مبلغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۴۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلبه‌های جوان و افتخارآفرینان المپیاد‌های علمی در آمل تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، طلبه‌های جوان مدارس علمیه مازندران و افتخارآفرینان المپیاد‌های علمی در سطح استانی و کشوری حائز رتبه‌های برتر شده بودند، در اجلاسیه‌ای که به مناسبت روز استاد در آمل برگزار شد، تقدیر شدند.

دراین مراسم که با حضور معاون امور اساتید حوزه‌های علمیه سراسر کشور در محل دانشکده علوم قرآنی شهرستان آمل برگزار شد، از دو طلبه جوان موفق در المپیاد‌های علمی وپژوهشی کشور و نیز استادان برتر مدارس علمیه مازندران به مناسبت روز استاد تجلیل شد.

مدیر حوزه‌های علمیه مازندران در این مراسم گفت: در این اجلاسیه که در محل دانشکده علوم قرانی شهرستان آمل برگزار شد، بیش از ۲۲۰ نفر از استادان مدرسه‌های علمیه استان حضور داشتند.

حجت الاسلام صدرالله اسماعیل زاده، همچنین به وجود ۳۰ مدرسه علمیه در سطح مازندران اشاره کرد و افزود: بیش از دو هزار طلبه جوان در سطوح مختلف حوزوی در این مدرسه‌ها مشغول به فراگیری و آموزش معارف دینی هستند.

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر حرکت‌های رو به رشدی در حوزه پژوهش مدرسه‌های علمیه مازندران شکل گرفته است، ادامه داد: پژوهش در حوزه از آن خمودگی که در گذشته شاهد آن بودیم خارج شده و می‌توانیم آینده روشنی را برای آن متصور بود.

مدیرحوزه‌های علمیه مازندران با بیان اینکه فضای مناسبی برای تقویت فعالیت‌های پژوهشی در سطح مدارس علمیه فراهم شده است، گفت: ادامه این روند رو به رشد موجب تحول مناسبی در بحث پژوهش حوزه‌های علمیه خواهد شد.

حجت الاسلام اسماعیل زاده همچنین از برگزاری دوره‌های آینده پژوهشی و مدیریت راهبردی ویژه طلاب نخبه استان خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر این مسئله شناسایی طلاب استعداد برتر در مدارس علمیه استان انجام و همچنان ادامه دارد.

وی همچنین از راه اندازی بیش از ۷۰ کانون علمی طلاب در سطح مدارس علمیه استان خبر داد و گفت: به دنبال کیفی سازی فعالیت‌های پژوهشی در سطح مدارس علمیه استان هستیم وضعیت باعث فعال‌تر شدن طلبه‌های جوان برای شرکت درجشنواره‌ها والمپیاد‌های علمی وپژوهشی درسطح استانی وملی خواهد شد.

اعلام حمایت روحانیون مازندرانی از طرح نور
در این اجلاسیه همچنین اساتید مدارس وحوزه‌های علمیه مازندران، اعتراض خود را به بی حجابی اعلام و از طرح نور حمایت کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه مازندران همچنین با اشاره به اینکه همه باید به گونه‌ای تربیت شویم که قانون را رعایت کنیم، گفت: اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کار‌های ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت می‌کنیم و به طور ویژه از فعالیت‌های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • طلبه‌های جوان و افتخارآفرینان المپیاد‌های علمی در آمل تجلیل شدند
  • تفاهم‌نامه همکاری حوزه علمیه خواهران و اوقاف یزد
  • اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲ بازگردانده می شود
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟