Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - صنعت به تنهایی 61درصد مالیات کشور را پرداخت می‌کند. این در حالی است که در دنیا این روند برعکس بوده و در اکثر کشورهای پیشرفته سهم مالیات صنعت کمتر از 10درصد است.
به گزارش خبرگزاری آریا، سینا احدیان، کارشناس اقتصادی در برنامه پایش در خصوص وضعیت صنعت در اقتصاد ایران و نحوه پرداخت مالیات در دنیا تصریح کرد: سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی، 12درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما صنعت به تنهایی 61درصد مالیات کشور را پرداخت می کند. در دنیا این روند برعکس است.
وی ادامه داد: سهم صنعت در تولید ناخالص کشورهای مالزی، کره جنوبی و فرانسه بیش از 20درصد است و در پرداخت مالیات نیز 3.2، 13.6و 16.5درصد می باشد. به طور کلی در اکثر کشورهای پیشرفته سهم مالیات صنعت کمتر از 10درصد است.
احدیان گفت: وقتی وضعیت صنعت ما بدین شکل است، پس توان رقابت با کشورهای پیشرفته را از دست می دهد. در حال حاضر دست دولت در گلوی صنعت گران است و آنها تحت فشار هستند. اساسا مالیات منبع درآمد دولت ها در کشورهای پیشرفته است. همچنین به عنوان ابزار تنظیمی استفاده می شود.
وی تصریح کرد: این مسئله بدین معناست که مالیات ابزاری برای رشد صنایع مولد است. بدین ترتیب که دولت با کاهش مالیات صنایع مولد به رشد و نمو آنان کمک می کند و به نوعی از مالیات به عنوان مشوق استفاده می‌کند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بر اساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال 1394، واحدهای مستقر در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10سال با نرخ صفر مشمول مالیات است. همچنین طبق قانون برای شهرک های صنعتی که فاصله 120کیلومتر تا تهران دارند، 5سال معافیت مالیاتی باید در نظر گرفته شود.
احدیان تاکید کرد: پس از این موضوع، هیئت وزیران در تدوین آیین نامه اجرایی این قانون، بندی اضافه می کند که باید فاصله هوایی شهرک ها بیش از 120کیلومتر باشد تا مشمول قانون گردند. همین مسئله باعث شد که خیلی از صنایع اطراف تهران مشمول مالیات شوند. البته نکته جالب ماجرا اینجاست که شهرک های صنعتی قم و سمنان مشمول این فاصله نمی شوند.
وی ادامه داد: البته در توضیح این استثنا باید از آقای رئیس جمهوری و رئیس مجلس سوال شود!
احدیان تصریح کرد: همین اضافه شدن بند به آیین نامه، خیلی از صنایع را به تعطیلی کشاند و باعث شد تولید به انزوا برود. همچنین باعث فرار سرمایه گذاران داخلی و خارجی از تولید شد.
وی ادامه داد: دو نفر از وزرای وقت در همان زمان نسبت به فاصله هوایی صنایع اعتراض کردند. اما تا کنون هیچ اتفاقی صورت نگرفته است.
احدیان با بیان اینکه 52درصد از 300هزار میلیاردر کشور پرونده مالیاتی ندارند، افزود: 48درصد مابقی نیز مالیات واقعی خود را پرداخت نمی کنند. در این کشور باید دلالان و پزشکان و وکلا مالیات دهند که درآمدهای راحت و بالا دارند. اما در حال حاضر بار مالیات کشور روی تولید است.
به گزارش ایسنا، احدیان در پایان گفت: یک ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور با فرماندهی معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد اما تاکنون هیچ تاثیری نداشته است. باید از فرار مالیاتی در کشور جلوگیری کرد و بار پرداخت مالیات را ار دوش کارآفرینان و صنعتگران برداشت.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۵۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع

مدیرعامل شرکت توانیر از پرداخت ١٥ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکتهای توزیع نیروی برق کشور از ابتدای اردیبهشت ماه امسال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گردهمایی سراسری نیروگاههای کشور هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاهها اعلام کرد و گفت: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر طی دو نوبت یکبار 20 هزار میلیارد تومان و یک نوبت هم 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و از ابتدای اردیبهشت نیز جریان پرداخت نقدی به شرکت های تولید کننده برق از طریق بورس دنبال می شود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر محترم نیرو که باید سهم معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویتها به تولیدکنندگان برق و بخشهای انتقال و توزیع تخصیص می یافت که با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچکتر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکتهای توزیع و تولید برق هستیم تا خود شرکتها در قبال درآمد و هزینه های خود مسوولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند که تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکتها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاهها طی یک بازه زمانی ٣ ساله را که در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • انتقاد طلافروشان به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت است
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم