Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری شورای برنامه‌ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت مشهد، همایش «علامه طباطبایی و فلسفه نوصدرایی»  با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی استاد دروس خارج فقه و اصول و تفسیر و فلسفه حوزه علمیه خراسان و محمد فنایی اشکوری استاد فلسفه تطبیقی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه گزارشی کوتاه از این نشست از نظر شما می گذرد:

زمانی در این نشست طی سخنانی گفت: روش شناسی در تحقیق علوم اعتباری و حقیقی را علامه طباطبائی شروع کرده اند، اما ادامه داده نشده است. اگر روی این مبحث کار شود اصول و فقه ما کاملاً متحول خواهد شد و بسیاری از مطالب کفایه حذف خواهد شد. اگر موضوع، حکم و محمول و دلیل روشن شود بسیار تحول آفرین است.

وی افزود: اعتباریات از شاهکارهای علامه طباطبائی است و شالوده علم اصول را زیر و رو می کند؛ باید اصولی نوشته شود که اعتباری یا حقیقی باشد و مشخص شود که فقه علم حقیقی یا اعتباری است.

این استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: به همین دلیل است که فقه ما نمی تواند منطبق با زمانه خودش شود چراکه به عنوان دانش حقیقی تلقی می شود و اعتباری نیست و به همین دلیل همسو و هماهنگ با تحولات اجتماعی نمی تواند حرکت کند چون قالب خشکی پیدا کرده است و انعطاف ندارد.

فلسفه از محدود شدن به هستی شناسی خارج شود

فنایی اشکوری نیز در این نشست طی سخنانی گفت: یکی از کارهائی که باعث می شود فلسفه در تمدن سازی نقش داشته باشد این است که فلسفه از محدود شدن به هستی شناسی خارج شود.

وی افزود: در عین اینکه هستی شناسی اساس و رکن فلسفه است، اما همه چیز فلسفه نیست و اینکه بحث می شود آیا از فلسفه ملاصدرا می توان سیاست، تعلیم، تربیت و علوم انسانی استخراج کرد، در واقع مانع کار در این است که تلقی ما از فلسفه فقط مبانی هستی شناسی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: علامه طباطبائی در این امر تصریح نکرده است، اما در عمل برخلاف پیشینیان کتاب اصول فلسفه را با مباحث معرفت شروع کرده است؛ حکیم سبزواری صدرائی محض است، اما اصول فلسفه ساختمان و چارچوب آن متفاوت است.

وی بیان کرد: با معرفت شروع کردن به این معنا است که فلسفه فقط بحث وجود نیست و در عین حال وارد فلسفه های مضاف شده است و همچنین ورود در اعتباریات که یک شاخه دیگر از فلسفه های مضاف است. در ذیل همین کار، کار دیگر علامه طباطبائی فلسفه تطبیقی است که تا آن زمان نبوده است؛ او نخستین کسی است که فلسفه تطبیقی را آغاز و مطرح کرده است.

کد خبر 4779093

منبع: مهر

کلیدواژه: علامه طباطبایی فلسفه اسلامی هستی شناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کنفرانس وحدت اسلامی علامه طباطبایی فلسفه وحدت اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مجمع عالی حکمت اسلامی علوم انسانی اسلامی کنفرانس بین المللی نشست علمی آیت الله جوادی آملی فلسفه اسلامی هفته وحدت علوم انسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۶۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باشگاه آلومینیوم: مذاکره با بازیکنان خلاف اصول حرفه ای است

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از باشگاه آلومینیوم، متأسفانه رفتار غیرحرفه‌ای و غیرقانونی عده‌ای از فعالین در بازار نقل و انتقالات که به جرأت می‌توانیم دلال خطاب‌شان کنیم، سعی در برهم زدن آرامش بازیکنان تیم فوتبال آلومینیوم و ایجاد حاشیه در باشگاه دارند.

به اطلاع مردم شریف ایران و هواداران تیم فوتبال آلومینیوم می‌رسانیم، بازیکنان تیم فوتبال آلومینیوم اراک با شرایط متفاوت تحت قرارداد این باشگاه هستند و با توجه به اینکه رقابت‌های فصل بیست و سوم لیگ برتر و جام حذفی همچنان ادامه دارد، هرگونه گفت‌وگو، مذاکره و نقل قول رسمی و غیر رسمی در خصوص آینده‌ی این بازیکنان، خلاف اصول حرفه‌ای و مقررات جاری فوتبال است.

باشگاه فرهنگی، ورزشی آلومینیوم اراک حقوق قانونی خود را با حمایت و دلگرمی هواداران پرشور و متعصب خود که در همه شرایط در کنار تیم هستند، از طریق مراجع قضائی و ارکان انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال پیگیری می‌نماید.

کد خبر 6094513

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا
  • جشنواره «اتاق نمونه دانشجویی» دانشگاه علامه‌ طباطبائی برگزار می‌شود
  • جشنواره اتاق نمونه دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار می‌شود
  • (تصاویر) رولکس؛ نسخه «چه کسی اهمیت می‌دهد»
  • محبت‌های ما محدود به چیزهایی است که نوعی شناخت از آن‌ها داریم
  • باشگاه آلومینیوم: مذاکره با بازیکنان خلاف اصول حرفه ای است
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • واکنش ال‌کاپیتانو به درخشش تونی کروس: همیشه در تیم من هستی، دون آنتونیو
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • اجرای ۶۰ عنوان‌برنامه به‌مناسبت هفته معلم در استان سمنان/ معلم، ماندگارترین واژه در هستی