Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@23:07:20 GMT

نقش انرژی های نو در حفاظت از منابع طبیعی

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۸۶۶۳۷

نقش انرژی های نو در حفاظت از منابع طبیعی

انرژی های نو آن دسته انرژی هایی است که برای تولیدشان از منابع بدون کربن نظیر انرژی خورشیدی و انرژی باد استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، به دلیل اهمیت و تجدید پذیری محدود منابع هیدرو کربنی از قبیل جنگل ها و مراتع ؛ذغال سنگ ،نفت و گاز که به سوخت های فسیلی معروفند امروز بهره گیری از انرژی های نو گسترش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در حال حاضر حدود 16درصد از انرژی مصرفی جهان از راه انرژی های نو به دست می آید.

 

استفاده از نور خورشید به دو صورت سلولهای فتوولتائیک (تبدیل مستقیم به الکتریسیته ) و تبدیل به سیار انرژی ها (کاربردهای نیروگاهی) است.

 

آبگرمکن ،یخچال ،آب شیرین کن ،خشک کن و خوراک پز های خورشیدی از انواع کاربردهای انژی خورشیدی است.در کشور ایران به دلیل دارا بودن حدود 250روز آفتابی پتانسیل بسیار بالایی در بهره گیری از انرژی خورشیدی وجود دارد.

 

استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر مانند نور خورشید علاوه بر کاهش هزینه ها و کمک به اقتصاد و معیشت مردم نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب مراتع و جنگل ها دارد.

 

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: 35 دستگاه  آبگرمکن خورشیدی به منظور افزایش مشارکت مردم در حفاظت و حراست از منابع طبیعی در بین روستاییان ساکن در مناطق جنگلی این استان توزیع می شود.

 

« مهدی امیرزاده » افزود: برای تهیه و نصب هر آبگرمکن خورشیدی حدود 5 میلیون تومان هزینه شده است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است.

 

وی گفت: در راستای اجرای پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت و جلوگیری از قطع درختان، بوته کنی و جایگزینی برای سوخت های فسیلی، آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان در روستاهای شهرستان بندرعباس نصب و مورد بهره برداری دامداران قرار گرفته است.

 

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی هرمزگان عنوان کرد: با استفاده روستاییان و ساکنان مناطق جنگلی از این دستگاه ها نیاز آنها به آب گرم در طول روز تامین می شود.

 

امیرزاده افزود: ساکنان مناطق جنگلی بیشتر اوقات برای تامین آتش مورد نیاز خود اقدام به قطع درختان می کنند که در دراز مدت آسیب زیادی به جنگل وارد می شود و امیدواریم با توزیع آبگرمکن های خورشیدی دیگر شاهد قطع درختی در این مناطق نباشیم.

 

پژوهشگران عقیده دارند با توجه به اتمام انرژی هایی مانند نفت و گاز در سالهای های آینده باید به فکر جایگزین کردن انرژی خورشیدی به جای انرژی هائی مثل نفت و گاز بود و به همین خاطر در ده های اخیر  برای تهیه آب گرم بهداشتی، پخت غذا، گرم کردن منازل، روشنایی و حتی سوخت ماشین ها از انرژی خورشید کمک گرفته شد.

 

استفاده از انرژی خورشید محاسن بسیار خوبی دارد، که از جمله می توان به فراوانی، بدون هزینه بودن آن، دسترسی در تمام مکان ها و عمر طولانی سیستم های تبدیلی انرژی اشاره کرد.

 

اجرای طرح جایگزین کردن سوخت های فسیلی به جای چوب و درختان در سالهای اخیر در استان با استقبال خوب روستاییان روبرو شده است.

 

گزارش از « صدیقه دشتی »

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد بسیج هفته بسیج نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد راهپیمایی اغتشاشات اخیر در کشور مساجد مسجد اردبیل انرژی های نو هرمزگان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۶۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،حمیدرضا کریمی فرد افزود: از ابتدای راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی از سال ۹۵ در استان فارس تاکنون، بیش از۳۸ هزار مگاوات ساعت انرژی برق در استان تولید شده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته یک مزرعه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۵۰۰کیلو وات در استان با سرمایه‌گذاری ۱۲۵هزار میلیون ریال نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
به گفته کریمی فرد، افزون بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)، تعداد پنج نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز به ظرفیت ۳.۲ مگاوات در حوزه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق فارس فعال هستند.
وی متوسط میزان تابش این استان را بین ۲ هزار تا ۲هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال عنوان کرد و گفت: این میزان تابش برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق فارس درباره شرایط راه اندازی سامانه‌های خورشیدی در استان گفت: داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا برای نصب نیروگاه خورشیدی، مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برای ثبت نام و ارسال درخواست، امکان صدور مجوز برای تمام تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی و امکان اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق از جمله شرایط برای نصب سامانه خورشیدی در استان فارس است و متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی www.satba.gov.ir مراجعه کنند.
انرژی خورشیدی یک منبع اساسی از انرژی تجدیدپذیر است و بسته به نحوه جذب و توزیع انرژی خورشیدی یا تبدیل آن به برق خورشیدی، فناوری‌های آن به دو دسته خورشیدی غیرفعال و خورشیدی فعال تقسیم می‌شوند. تکنیک‌های خورشیدی فعال شامل استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک، انرژی خورشیدی متمرکز و گرمایش آب خورشیدی برای مهار انرژی است.


دیگر خبرها

  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در مارس ۲۰۲۴
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • طرح «هر مدرسه یک نهالستان» در دماوند اجرا شد
  • توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • پرده‌های حفاظت خورشیدی؛ راهکار پایداری ساختمان‌ها