Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از حوزه‌هایی که در گزارش‌های یو پی آر ایران بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته، انعکاس وضعیت و پیشرفت زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... بوده است، گزارش دستاوردهای ایران نشان می‌دهد که جایگاه زنان در سال‌های اخیر ارتقا یافته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، امروز ۲۵نوامبر برابر با چهارم آذرماه، روزی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۹ این روز را به عنوان روز جهانی «مبارزه با خشونت علیه زنان» تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که زنان در سراسر جهان همواره با خشونت و نقض حقوق خود مواجه بوده و هستند . جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که تلاش داشته زنان بتوانند در عرصه های مختلف اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی و .. فعالیت کنند و در این خصوص دستاوردهای بسیار مثبتی را هم طی این سالها در پی داشته است.

اخیرأ سی‌ و چهارمین نشست ساز و کار گزارش‌دهی دوره‌ای حقوق بشر سازمان ملل موسوم به (یو پی آر) در ژنو سوئیس برگزار شد و هیأتی عالیرتبه دستاوردها و پیشرفت های کشورمان را در عرصه ها و حوزه های مختلف در نشست شورای حقوق بشر در گزارشی مفصل ارائه دادند. یکی از گزارش های مثبت ارائه شده در این نشست در حوزه زنان ، کودکان و خانواده بود که فریده اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان آن را قرائت کرد که نتایج بسیار خوبی را در بر داشت.

عطیه قشونی، رئیس مؤسسه صیانت از حقوق زنان برای پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر در یادداشتی در این خصوص نوشت: گزارش دستاوردهای ایران در خصوص زنان نشان از ارتقا جایگاه زنان در طی سالهای اخیر دارد.

مشروح کامل این یادداشت را در ادامه می خوانید.

شورای حقوق بشر توسط مجمع عمومی در سوم آوریل  ۲۰۰۶ تشکیل شد. این نهاد حقوق بشری با تجدیدنظر در اختیارات، فعالیت‌ها و سازوکارهای کمیسیون حقوق بشر سابق، فرآیند جدیدی را در ساختار شورای حقوق بشر طراحی و سازماندهی کرد. در ساختار پیشنهادی شورای حقوق بشر که در پنجمین نشست شورا به تصویب رسید، رویه‌ای دائمی به نام سازوکار بررسی دوره‌ای و جهانی موسوم به یو.پی.آر بنیان گذاشته شد که در چهارچوب آن وضعیت حقوق بشر کلیه کشورها در دوره‌های مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بررسی هر چهار سال و نیم یک‌بار انجام می‌شود و طی آن تمام کشورهای عضو سازمان ملل به کشور تحت بررسی، توصیه‌هایی در زمینه حمایت و ارتقای حقوق بشر صادر می‌نمایند.

این سازو کار نظارتی با هدف ارتقا و حمایت از حقوق بشر می‌باشد که مبتنی بر بررسی وضعیت حقوق بشری تمام کشورها، بدون هیچ‌گونه تبعیض و بر پایه گفت‌وگو و همکاری می‌باشد. در این میان، جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از کشورهای فعال در فرایند یو.پی.آر می‌باشد که با اتکا به موازین اسلامی و قانون اساسی خود، پیشرفت‌های عظیمی در حوزه حقوق بشر داشته است. پیشرفت وضعیت حقوق بشر ایران در مقایسه با وضعیت قبل از سال  ۱۳۵۷ و کشورهای دیگر، توسط هر ناظر بی‌طرف و منصفی مورد تأیید قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران در سی‌وچهارمین اجلاس کارگروه شورای حقوق بشر مربوط به گزارش دوره‌ای این سازمان، سومین گزارش ملی خود از وضعیت حقوق بشر را ارائه کرد. در این دوره نیز، ارائه متفاوت گزارش ایران در شورای حقوق بشر در قالب‌های مختلفی از جمله ارائه گزارش کتبی، برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی در قالب  ۳۰ استند، پوستر و کتاب نسبت به دوره‌های پیشین موجب جذب حداکثری کشورهای گوناگون حتی کشورهای مخالف جمهوری اسلامی شده است.

یکی از حوزه‌هایی که در گزارش‌های این دوره بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته، انعکاس وضعیت و پیشرفت زنان در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... بوده است. گزارش دستاوردهای ایران در طول این چهار سال نشان می‌دهد که جایگاه زنان در سال‌های اخیر ارتقا یافته است. قوانین و لوایح زیادی از جمله کاهش ساعات کار زنان شاغل در شرایط خاص و اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی و... تصویب و اجرا شده است.

همچنین حضور بانوان ایران در عرصه‌های جهانی و المپیک در رشته‌های مختلف ورزشی بسیار چشمگیر بوده است. دسترسی زنان به سطوح مختلف تحصیلات عالی در تمامی نقاط کشور، موجب حضور زنان در مناصب حساس و کلیدی همچون قضاوت در دستگاه‌های قضایی شده است. بر اساس این گزارش نیز، دولت اقدامات حمایتی ویژه‌ای از زنان به ویژه زنان آسیب‌پذیر انجام داده است. توانمندسازی زنان، افزایش خودکفایی زنان سرپرست خانوار و ایجاد گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار، حمایت از زنان کارگر، بهبود وضعیت تغذیه در گروه‌های هدف شامل کودکان، دانش‌آموزان، دختران، مادران باردار و سالمندان از طریق ارائه خدمات مشاوره و مراقبت از رژیم غذایی از این دسته اقدامات می‌باشد.

کشورمان در این سال‌ها با تحریم‌های ظالمانه‌ای روبه‌رو بوده است و فشار این تحریم‌ها بر روی دوش مادرانی که به تنهایی معیشت فرزندان خود را تأمین می‌کنند، محسوس‌تر بوده است. نکته قابل توجه اینکه، تحریم کنندگانی که از دفاع از حقوق زنان صحبت می‌کنند، اینک زندگی و سلامت دختران و مادران ایرانی را با چالش مواجه کرده‌اند.

در پایان باید گفت، جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ به ظرفیت‌های ملی و تکیه بر پشتوانه مردمی بر این موانع فائق آمده است و بر خود لازم می‌داند از همه ابزارها و امکانات برای تأمین حقوق و نیازهای مردم خود به ویژه زنان استفاده نماید و همچنین با اتخاذ رویکردی سازنده و مشارکت جدی در فرآیند گزارش دوره‌‌ای و گزارش‌دهی به موقع با شیوه‌های گوناگون و اجرای توصیه‌ها، موجب پیشرفت و ارتقای حقوق بشری در سطح بین‌المللی شده که به نحو ملموسی جمهوری اسلامی ایران را از بسیاری از کشورها‌، پیشرو ساخته است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد بسیج هفته بسیج نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل مسجد راهپیمایی مساجد مجلس وضعیت زنان سازمان ملل متحد سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۸۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر تصریح کرد واشنگتن درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیمی نگرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود اعلام کرد واشنگتن تاکنون تصمیم نگرفته که طالبان یا هر نهاد دیگری را به عنوان دولت افغانستان یا به عنوان بخشی از چنین حکومتی به‌رسمیت بشناسد.

در این گزارش آمده است، طالبان فرمان‌های تحدیدی علیه زنان و دختران صادر کرده‌اند که با تعهدات این کشور در کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

بر اساس این گزارش، وضعیت زنان و دختران در جریان سال 2023 وخیم‌تر شده است و آنها از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت خشونت و تهدید علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی نیز در افغانستان وجود دارد.

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این تاکید کرده بود واشنگتن حکومت طالبان را به‌خاطر آنچه نقض حقوق بشر خواند، پاسخگو قرار خواهد داد.

«امیرخان مقتی» وزیر خارجه حکومت طالبان نیز بارها اعلام کرده است کشورهای غربی با موضوعات حقوق بشری برخورد دوگانه دارند.

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به کشتار هزاران فلسطینی تاکید کرده بود چرا غربی‌ها درباره اقدامات رژیم اسرائیل چیزی نمی‌گویند.

چین: نظامیان آمریکایی برای نقض حقوق بشر در افغانستان باید مواخذه شوندماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در افغانستان تمدید شدنروژ: همکاری با طالبان برای بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارزشمند است

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • عضو ایرانی هیات رئیسه جهانی در کمیته نظارت بر مسابقات ووشو
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • اهتمام دهیاران و شوراها در انعکاس مشکلات مردم ضروری است
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
  • برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم