Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه "اکونومیک تایمز" روز دوشنبه نوشت، سفارت هند در کابل پس از رسیدن به این توافق اعلام کرد وی کومار سفیر هند در افغانستان و "ادریس زمان" سرپرست وزارت  امور خارجه افغانستان، دهلی نو و کابل با توافق بر عملیاتی شدن توافقنامه  استرداد هند و افغانستان یک گام دیگر در  جهت دو کشور  برداشتند.

توافقنامه استرداد برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ در سفر اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان به هند میان دو کشور امضا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این توافقنامه به هند اجازه می دهد تا شبه نظامیان و تروریست های پاکستانی دستگیر شده در افغانستان را برای بازجویی و محاکمه به هند منتقل کند.

به گفته سازمان های اطلاعاتی هند، گروه های غیر قانونی پاکستانی موسوم به "لشکر طیبه" و "جیش محمد" در خاک افغانستان مخفی شده اند.

هند  گروه غیر قانونی جیش محمد را طراح اصلی حمله تروریستی سال  2016 به پایگاه هوایی پتانکت که در آن هفت نظامی هندی کشته و ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند می داند.

این گروه در کشورهای هند، پاکستان، ایالات متحده، بریتانیا، اتحادیه اروپا، روسیه و استرالیا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده‌است. در حالی که سازمان ملل حافظ سعید را به عنوان یک شخصیت تروریستی معرفی کرده است.  

لشکر طیبه یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین گروه های شبه نظامی در جنوب آسیا است که عمدتاً در پاکستان فعالیت می‌کند. این گروه در سال ۱۹۹۰ توسط حافظ محمد سعید، عبدالله عزام و ظفر اقبال در افغانستان بنیان نهاده شد و هم‌اکنون مقر آن در موریدک در نزدیکی لاهور در استان پنجاب پاکستان است و چندین اردوگاه شبه نظامی در کشمیر را مدیریت می‌کند.

لشکر طیبه از سوی هندوستان متهم به انجام تعدادی حمله به شهروندان و نیروهای نظامی این کشور شده‌است که از جمله مشهورترین آنها می‌توان به حمله به پارلمان هند در سال ۲۰۰۱ و حملات نوامبر ۲۰۰۸ در مومبای و کشته شدن ۱۹۵ نفر اشاره کرد.

یکی از بزرگ ترین حملات این گروه علیه نیروهای امنیتی هند در ماه فوریه سال جاری میلادی رقم خورد.

در حمله روز پنجشنبه 25 بهمن(14 فوریه) به نیروهای نظامی هند در منطقه پلواما در  کشمیر، یک عامل وابسته به گروه تروریستی جیش محمد  خودرو خود را در کنار یک اتوبوس حامل نیروهای نظامی هند منفجر کرد.

در این حمله بیش از ۴۰ نیروی نظامی هند کشته شدند.

پس از این حمله نیروی هوایی هند مواضع این گروه در منطقه بالاکوت واقع در خاک پاکستان را بمباران کرد. این حمله به یک تنش بزرگ میان هند و پاکستان تبدیل شد.

برچسب‌ها هند تروریسم افغانستان حافظ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند تروریسم افغانستان حافظ هند تروریسم افغانستان حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۸۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

در ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، حوریه مصدق، زن افغان فعال حقوق بشر در فرودگاه هیترو لندن به زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح با طالبان می‌گوید: افغانستان را تباه کردی.

به گزارش فرارو، زلمی خلیلزاد در پاسخ می‌گوید که او هم از وضعیتی که در افغانستان پیش آمده است راضی نیست و از وضعیت زنان پس از تسلط طالبان بسیار متاثر است.

وی تاکید می‌کند تا زمانیکه افغان‌ها به یک توافق کلی برای یک افغانستان آباد و آزاد و پیشرفته نرسند کار ناتمام است.

خلیلزاد در پاسخ این سوال که آیا در اعتماد به طالبان اشتباه کرده است، می‌گوید: اعتماد هیچوقت نبوده، فیصله‌هایی [تصمیم‌ها]که گرفته شده بود، [این بود که] چه شده می‌توانست شود و چه شده نمی‌توانست. هیچ وقت مسئله اعتماد نبود.

خلیلزاد درباره اینکه آیا از زنان افغانستان عذرخواهی می‌کند، می‌گوید: نه، عذرخواهی نمی‌کنم. آن‌هایی که این وضع را بوجود آورند باید عذرخواهی کنند.

در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ زلمی خلیلزاد به نمایندگی از آمریکا با عبدالغنی برادر، نماینده طالبان توافقنامه موسوم به آوردن صلح به افغانستان را امضا کردند که پس از آن طالبان به‌سرعت پیشروی کرده و در ۱۵ آگوست/اوت نظام جمهوری را ساقط کردند.

دیگر خبرها

  • طالبان: داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان می‌شود
  • پنج فیلم هندی که دیدنشان را نباید از دست بدهید
  • پاکستان: شایعات واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا کذب است
  • پاکستان: نه پایگاه نظامی به آمریکا داده و نه خواهیم داد
  • پاکستان: حمله به مهندسان چینی در افغانستان طراحی شده بود
  • تمدید اقامت دوماهه پناهجویان افغانستانی در پاکستان
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی نظامی، اینبار در جولان اشغالی
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • کشته‌شدن ۱۰ تروریست در درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان