Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@07:27:55 GMT

نمایش برترین دستبافته‌های ایرانی در نیاوران

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۸۸۳۶۹

نمایش برترین دستبافته‌های ایرانی در نیاوران

تاریخی برای فرش ایرانی در دست نیست اما براساس کاوش های به عمل آمده این هنر بی بدیل را به دوران مادها نسبت می دهند اما مساله مهم آن است که دنیا، ایران و ایرانیان را قرن های متوالی است به قالی و فرش آن می شناسد و بسیاری داشتن آن را نیز برای خود مایه مباهات می دانند.
براساس اسناد موجود، اوج رشد و شکوفایی تاریخ فرش دستباف کشور به دوران شاه طهماسب صفوی باز می گردد و آثار برجای مانده از این دوران در موزه های جهان نیز اثباتی است بر این مدعا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
فرش دستباف کالایی است که در شرایط مختلف توانسته به کمک کشور بیاید و نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد. هم اکنون فرش ۲۹ منطقه از کشور ثبت جهانی شده و ۵۴ اثر نیز به ثبت ملی رسیده است.

صنعت فرش ایران با دو میلیون و ۵۰۰ هزار بافنده و جمعیتی حدود ۶ میلیون نفر، بزرگترین صنعت و البته صنف کشور را به خود اختصاص داده تا جایی که هنر فرش ایرانی از دورترین نقاط روستایی کشور تا شهرهای بزرگ و کوچک تاثیر قابل توجهی را در صنعت کشور از خود برجای گذاشته است.

اما باید دانست که این هنر اصیل ایرانی طی نیم دهه گذشته با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده تا جایی که امروزه این صنعت علاوه بر ایجاد حاشیه های فراوان، دستخوش تحولات گوناگونی نیز شده است.

آمار گمرک نشان می‌دهد ۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف با رقمی معادل ۲۰۰ میلیون دلار صادر و ۲۰ درصد تولیدات، صرف بازار داخلی می شود که این آمار لزوم تبلغ برای استفاده از کالای داخلی را نشان می دهد و برگزاری نمایشگاه های فرش می تواند در این جهت تا حدودی یاری دهنده باشد.

نمایشگاه برندهای برتر دستبافته های ایرانی با هدف ترویج فرهنگ ایرانی، حمایت از کالای ایرانی در راستای شعار سال و معرفی صنعت فرش و تابلوفرش دستباف در این مجموعه برگزار می شود.

در این نمایشگاه که با حضور ۲۸ تولیدکننده از بهترین صنعتگران و تولیدکنندگان دستبافته های فرش و تابلوفرش ایرانی برگزار می شود، دستبافت هایی از استان ها و شهرهای مختلف کشور از جمله تبریز، اصفهان، قم، کاشان، اردکان، سیرجان، چهارمحال و بختیاری، ترکمن، نائین و ... در طرح ها و رنگ های مختلف به علاقه مندان عرضه می شود.

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند از تاریخ ۶ تا ۱۵ آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و جمعه ها از ۱۱ صبح تا ۲۱ به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه نمایند.

برچسب‌ها فرش فرهنگسرای نیاوران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرش فرهنگسرای نیاوران فرش فرهنگسرای نیاوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۸۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این مراسم گفت: یک نوجوان و جوان ایرانی منفعل نیست و به آنچه در پیرامون خود می‌گذرد اشراف و آگاهی و نگاه عمیق دارد.

ابراهیمی‌هژیر گفت: نمایش‌های شما امروز نشان داد که کودک و نوجوان ایرانی انزجاز عمومی مردم جهان از صهیونیست را از طریق رسانه‌های خود درک می‌کند و می‌بیند و می‌شنود.

او گفت: حقانیت جمهوری اسلامی در دفاع از مظلومان، کودکان، پیران و زنان را درک می‌کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس نیز گفت: هنر یعنی انسان خود را در اقیانوس بیکران الهی ببیند و دیگران را نیز همراه خود کند و هنرمند واقعی باید این ویژگی را داشته باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: از میان هنرها، تئاتر هنری است که انسان حرارات، هیجان و پیام بازیگر و متن داستان را به خوبی حس و با آن ارتباط برقرار می‌کند.
در این مراسم بیانیه هیئت داوران از سوی احمد بیگلریان، پیشکسوت تئاتر و داور این دوره از جشنواره قرائت شد و با رای و نظر داوران نمایش‌های برگزیده در بخش تئاتر کانون، قیچی که دنبال کار می‌گشت به مربیگری محمدجواد بختیاری از مرکز ۳ همدان، آه سرزمین من به مربیگری نوشین بیگلریان از مرکز ۳ همدان و نمایش برگزیده بخش آزاد، نمایش قصه پر غصه از کبودرآهنگ معرفی شدند که به مرحله کشوری هنر‌های نمایشی کانون راه پیدا کردند.

۱۰ گروه نمایشی در این جشنواره شرکت کرده بودند که ۶ گروه کانونی و ۴ گروه در بخش آزاد بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • برترین نقاشی دیواری سال 2023 ؛ بانوی نوازنده و خلاقیتی که نمایش می دهد(+عکس)
  • علی ژکان یک نمایش کمدی به صحنه می‌برد
  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نساجی یزد
  • حضور بیش از ۱۲۰ شرکت معتبر در نمایشگاه نساجی یزد
  • برپایی نمایشگاه نساجی و پوشاک در یزد
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس