Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@00:56:13 GMT

خواص ۱۰۰ گیاه دارویی در یک کتاب

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۸۸۳۹۶

خواص ۱۰۰ گیاه دارویی در یک کتاب

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  در کتب تاریخی؛ فریدن را منطقه‌ای 'علف خیز با آب فراوان و مراتعی بی‌پایان' نامیده‌اند، خاک حاصلخیز، اقلیم سرد و کوهستانی و آب و هوای معتدل این شهرستان مراتع سرسبز و پوشش گیاهی منحصر به فرد را در این منطقه به دنبال داشته است.

فریدن رویشگاه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین مزیت خدادادی موجب شده این منطقه با عرضه بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی در نمایشگاه “روستا کانون تولید و ارزش آفرینی” در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در سال ۱۳۹۵، جزو پنج شهرستان برگزیده استان اصفهان جهت تخصیص غرفه قرار گیرد و به “سرزمین گیاهان دارویی “شهرت یابد.

کرفس کوهی، گون، گز و درختان پراکنده بلوط در این منطقه به وفور یافت می‌شود. انواع قنقال‌ها، قیاقها، گون‌های تیغ دار، کرک، کما و گیاهان یک ساله، از گونه‌های غالب تیپ پوشش گیاهی فریدن است. گیاهان دیگری نظیر شیرین بیان، آویشن، بومادران، موسیر، کده، بروموس، زول، لاله سرنگون، ماشک، اسپرس وحشی، جاشیر، یال اسبی، جاز، حلر، حر، قدومه، ارژن، دافنه، درمنه دشتی، چلغک، جووحشی، خوشک، نسترن، شن، گلابی، بید، گز، پونه، تره، شوید، باریجه، کلاه میرحسن، ریواس، چای کوهی، دم گاوی، چوبک نیز در فریدن می‌روید.

رستنی‌های متنوع فریدن علاوه بر این که مناظر بکر و بی‌نظیری را در این دیار خلق کرده است، امروزه به عنوان تجارتی سودآور نیز شناخته می‌شود. وجود ۷۰هزار هکتار مراتع پوشیده شده گون کتیرایی و زرد مفتولی، ۲۰ هزار هکتار مرتع گون خیز گز انگبین و یک هزار هکتار مرتع موسیر خیز، زمینه مساعدی برای رونق اقتصادی و اشتغال پایدار فراهم کرده است.

فریدن؛ این عطارخانه خوش رایحه اصفهان که از دیرباز تاکنون عطر خوش دمنوش‌های شفابخشش زبانزد عام و خاص بوده؛ از موهبتی الهی برخوردار است که می تواند در صورت برنامه‌ریزی هدفمند، حمایت مسئولان و ورود جدی مردم به صنعتی نوپا و پر بازده تبدیل شود. طبق تحقیقات انجام شده از حدود ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی شناخته شده در ایران بیش از ۴۰۰ نوع  آن در منطقه فریدن می‌روید.

نگارنده در مقدمه کتاب  ضرورت حفظ این موهبت خدادادی سرشار از فرصت را  گوشزد می‌کند و می‌نویسد: با توجه به برداشت بی‌رویه و غیر اصولی گیاهان دارویی در صورتی که تمهیدات لازم جهت حفظ، احیاء و اصلاح آنها اندیشیده نشود دیری نخواهد پایید که نسل این گونه‌های با ارزش منقرض خواهد شد.

در فصل نخست کتاب، گیاهان دارویی بر اساس خواص آنها به ۱۸ گروه طبقه بندی می‌شود. در فصل دوم خواص این گیاهان به ترتیب حروف الفبا آورده شده است. گیاهان دارویی خاص منطقه فریدن نیز با علامت * مشخص شده است.

با مروری بر صفحات همانطور که از عنوان کتاب پیداست، داروخانه‌ای وسیع و گسترده از طبیعت پیش چشمان مخاطب گشوده می‌شود که آدمی را در برابر حکمت و خلقت خالق هستی به شگفتی وا می‌دارد.

عجیب آنکه درمان بسیاری از بیماری‌های امروز که سلامت افراد جامعه را تهدید می‌کند در این داروخانه کاغذی به وفور یافت می‌شود.

خواص بی‌شمار گیاهان دارویی در بحث پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها بر کسی پوشیده نیست و این گیاهان در قدیم نیز مورد استفاده اطبا قرار می‌گرفت. چربی و کلسترول خون، فشار خون، تب و لرز، قند خون، سرفه و سرماخوردگی، سردرد، خشکی پوست، نارسایی کلیوی، تپش قلب، فقر آهن، روماتیسم، عفونت، افسردگی، استرس، اضافه وزن، کم اشتهایی و اختلال حافظه تنها گوشه‌ای از بیماری‌هایی است که برای درمان یا بهبود علائم آن گیاه دارویی ویژه معرفی شده است.

این کتاب به کوشش «زینب زمانی دارانی»، از اهالی فریدن اصفهان، در سال ۱۳۹۴ از سوی انتشارات نهال این شهرستان با شمارگان هزار جلد در ۱۸۰ صفحه به چاپ رسید.

فریدن، سرزمین دمنوش های خوش عطر، با جمعیت بیش از ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان اصفهان واقع است.

کد خبر 465329 برچسب‌ها استان اصفهان کتاب - معرفی و نقد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان کتاب معرفی و نقد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

لشکری  مدیرعامل نمایشگاه بین المللی بیرجند گفت: پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.

او افزود: در این نمایشگاه شرکت کنندگانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران و محلات گل و گیاهان، گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای و ارگانیک را به نمایش گذاشتند.

لشکری بیان کرد: این نمایشگاه از ۳ تا ۷ اردیبهشت از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در نمایشگاه بین المللی بیرجند برای علاقه‌مندان دایر است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • یک سفر خبری خوشمزه!
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • خواص درمانی گیاه عطسه
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند
  • گلچینی از گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • خواص درمانی رازیانه
  • تعریف کمپوست
  • پشمینه رستنی شفابخش دشت‌های اصفهان