Web Analytics Made Easy - Statcounter

« بازآفرینی شهری »، فرآیندی برای خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی کالبدی و فعالیتی است که بر این اساس نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی می انجامد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، در راستای عملیاتی کردن دستور مقام معظم رهبری در نشست رصد آسیب های اجتماعی به وزارت کشور مبنی بر راه اندازی دفاتر تسهیل گری در سطح محلات کمتر برخوردار کشور، در اواخر سال 96 کار راه اندازی بیش از 120 دفتر در 22 استان کشور کلید خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

توسعه کالبدی در سطح محلات کمتربرخوردار، کاهش و کنترل و آسیب های اجتماعی و توانمدسازی ساکنان این محلات بویژه زنان سرپرست خانوار از مهمترین اهداف راه اندازی دفاتر تسهیل گری است.

 

شش دفتر تسهیل گری با سطح پوشش 10 محله کمتر برخوردار از اردیبهشت ماه سال 97 در استان هرمزگان تاسیس شدند که تاکنون در بخش های مختلف مشغول ارائه خدمات به جامعه هدف می باشند.

 

دفتر تسهیل گری محلات « اسلام آباد » و « گل کنی » در شهر بندرعباس یکی از این دفاتر است که کار خود را از اردیبهشت پارسال با بهره گیری از شش کارشناس مجرب آغاز کرده و از آن تاریخ تاکنون برنامه های متنوعی را اجرا کرده که با استقبال خانواده ها مواجه بوده است.

 

« عماد کمالی »، مدیر دفتر تسهیل گری محلات اسلام آباد و گل کنی با بیان اینکه بیش از 11 هزار و 280 نفر از اهالی این محلات زیر پوشش این دفتر هستند، گفت: این دفتر تاکنون 280 عنوان برنامه با همکاری همکاران محلی و اداری ویژه ساکنان این دو محله در سطح مدارس و مساجد برگزار کرده است.

 

 

وی از طرح ملی خادم با مشارکت جمعیت هلال احمر، ارائه طرح بازآفرینی شهری محدوده « استن ویک » با همکاری شهرداری بندرعباس و برگزاری بیش از 10 دوره آموزش های تخصصی و کاربردی در راستای توانمندسازی ساکنان با همکاری فنی و حرفه ای به عنوان شاخص ترین برنامه ها یاد کرد.

 

مدیر دفتر تسهیل گری محلات اسلام آباد و گل کنی به مهمترین اقدامات اجتماعی صورت گرفته توسط این دفتر اشاره کرد و افزود: برگزاری طرح ملی ختم گروهی قرآن کریم در منازل ساکنان محلات در ایام ماه مبارک رمضان یکی از این برنامه هاست.

 

وی، برپایی مواکب و دسته های عزاداری و ایستگاه های صلواتی در تاسوعا و عاشورای حسینی، برگزاری مسابقات کتابخوانی در هفته کتاب و برگزاری جشن های بزرگداشت هفته وحدت و سالروز میلاد فرخنده پیامبر(ص) و امام صادق(ع) را بخش دیگری از این اقدامات برشمرد.

 

کمالی از برگزاری دوره های مقدماتی و تکمیلی مهارت آموزی فنی و حرفه ای در محله اسلام آباد و گل کنی خبرداد و عنوان کرد: تاکنون 103 نفر از ساکنان شرکت کننده در این دوره ها موفق به کسب مدرک معتبر فنی و حرفه ای شده اند و افراد جویای کار برای جذب بازار کار به دفاتر کاریابی معرفی شده اند.

 

وی از آرایشگری، خیاطی، تهیه غذاهای آماده، صنایع دستی، گلدوزی، صدف آرایی، چرم دوزی و تولید زیورآلات را از جمله رشته های فنی و حرفه ای ویژه بانوان ذکر کرد و افزود: آقایان نیز در رشته های آرایشگری، برق کشی، لوله کشی و ... مهارت کسب کرده اند.

 

« مریم بهارستانی »، مددکار اجتماعی دفتر تسهیل گری و توسعه محله اسلام آباد و گل کنی نیز گفت: تاکنون بیش از 200 مورد مشاوره فردی رایگان در زمینه های اعتیاد، آسیب های اجتماعی و مهارت زندگی به ساکنان این دو محله ارائه شده است.

 

 

وی افزود: افراد علاقه مند ساکن در محلات اسلام آباد و گل کنی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 می توانند برای دریافت مشاوره در حوزه های حقوقی، شهرسازی، اقتصادی، مددکاری، مهارت های زندگی و تحصیلی به دفتر تسهیل گری و توسعه محله اسلام آباد و گل کنی مراجعه کنند.

 

مددکار اجتماعی دفتر تسهیل گری و توسعه محله اسلام آباد و گل کنی با بیان اینکه روزانه بین 10 تا 15 نفر از ساکنان محلات به این دفتر مراجعه می کنند، عنوان کرد: عمده این افراد به منظور پیگیری مسائل مرتبط به ادارات و نهادها به دفتر مراجعه می کنند و بین چهار تا پنج نفر از آنان نیز خواهان دریافت مشاوره می باشند.

 

وی از تیم و گروه سازی به عنوان یکی از سیاست های دفتر تسهیل گری و توسعه محلات نام برد و اضافه کرد: افراد علاقه مندی که از قبل در رابطه با موضوعات مختلف پیشگیری از اعتیاد، مهارت های زندگی و ... آگاهی نسبی داشته باشند در سطح محلات شناسایی و پس از آموزش به عنوان تسهیل گر در زمینه برگزاری دوره های آموزشی و ارائه مشاوره به کار گرفته می شوند.

 

بهارستانی از شناسایی زنان سرپرست خانوار و آموزش و توانمندسازی آنها از طریق آموزش مهارت و ایجاد اشتغال به عنوان یکی دیگر از سیاست های این دفاتر یاد کرد و گفت: طی دو هفته اخیر 10 کارگاه با موضوع مهارت های زندگی، فرزندپروری، امداد و نجات و پیشگیری از اعتیاد با شرکت 750 نفر در محلات اسلام آباد و گل کنی برگزار شده است.

 

 

وی، شناسایی و ساماندهی گروه های موسیقی محلی، هلال احمر، همیاران سلامت را از دیگر اقدامات در حوزه مددکاری دفتر تسهیل گری و توسعه محله اسلام آباد و گل کنی ذکر کرد و افزود: افراد نخبه و دارای مهارت در رشته های مختلف شناسایی و در قالب گروه ها ساماندهی و از ظرفیت آنها در اجرای برنامه ها استفاده می شود.

 

مددکار اجتماعی دفتر تسهیل گری و توسعه محله اسلام آباد و گل کنی به تشریح برنامه های جشن هفته وحدت در مسجد امام محمد باقر(ع) محله گل کنی اشاره کرد و گفت: این آیین که با مولودی خوانی، اجرای سرود، مسابقه آشپزی بانوان، مسابقه فوتسال نوجوان و کارگاه آموزشی امداد و نجات همراه بود با هدف رونق بخشی به فعالیت های مسجد و جذب نوجوانان و جوانان به خانه امن الهی برگزار شد.

 

دفاتر تسهیلگری به منظور آسان سازی و شتاب در فرایند بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده تاسیس شده اند که وظیفه اصلی آنها برقراری ارتباط با ساکنان بافت فرسوده، معرفی مشوق ها، تسهیلات و معافیت های موجود و حل مشکلات احتمالی ساکنان محله در زمینه نوسازی بناها و تجمیع ساختمان ها است.

 

این دفاتر با حذف بروکراسی اداری، بسترسازی، اعتمادسازی، توانمندسازی و نیز پر کردن شکاف بین مدیریت کلان و مردم می توانند زمینه را برای مشارکت عمومی در نوسازی بافت فرسوده فراهم کنند.

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد بسیج کانون های فرهنگی هنری مساجد هفته بسیج اردبیل مساجد نماز جمعه مسجد اغتشاشات اخیر در کشور راهپیمایی دفتر تسهیل گری و توسعه محلی محله اسلام آباد بندرعباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۸۹۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید وزیر کشور از پروژه‌های سازمان نوسازی شهر تهران

وزیر کشور از چند پروژه‌های سازمان نوسازی شهرداری تهران در منطقه ۱۸ بازدید کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد وحیدی، وزیر کشور به همراه استاندار و معاون عمرانی استانداری تهران از آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) و شن چاله ها در منطقه 18 بازدید کرد.

️وی در این بازدید ضمن تقدیر از مجریان پروژه، در جریان آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی، رفع معارضین و عملیات عمرانی این پروژه ها قرار گرفت.

️گفتنی است پروژه های عمرانی سازمان نوسازی علاوه بر تولید مسکن، بازآفرینی و تبدیل تهدیدات شهری به فرصت هاست و در همین راستا باغ راه راه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بازآفرینی طبقه فوقانی تونل قطار راه آهن تهران تبریز است که از سالیان متمادی موجب انفصال شمال و جنوب این خط آهن شده بود و اینک با احداث پروژه های مورد نیاز اهالی ضمن ایجاد پیوستگی شهری موجب توزیع عادلانه امکانات شهری در مناطق ١٧ و ١٨ تهران خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • اجرای برنامه ملی بازآفرینی/ مردم مشارکت کنند
  • بازدید وزیر کشور از پروژه‌های سازمان نوسازی شهر تهران
  • برنامه ملی بازآفرینی در کشور اجرا می‌شود
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم