Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوض دانشکده حقوق را می‌توان قطب مصرف دخانیات در دانشگاه شهید بهشتی دانست. دختر و پسر در فراغ بال سیگار‌های خود را کنار هم و پیوسته دود می‌کنند و از حراست هم خبری نیست!.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- زینب تقوایی؛ بوفه‌ی حقوق، محل ممنوعه‌ی سلامت است. مصرف موادغذایی و چند قدم راه رفتن میان اتمسفر سمی سیگارها حکم برباد‌ دادن ریه‌ها را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوای ولنجک خوب است به جز ارتفاعات دانشگاه شهید بهشتی. در این ریل سیگارکشی نباید فقط دانشکده حقوق و ارتفاعات را صدرنشین دانست. همان ابتدای شیب تند دانشگاه در پس دانشکده‌های معماری و علوم سیاسی و حتی بوفه‌ی مرکزی هم میزبان غبار نیکوتین‌های سوخته هستیم.

 

بند هشتم آیین نامه انضباطی دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی، استعمال دخانیات درکلیه‌ اماکن مربوط به دانشگاه را ممنوع اعلام می‌کند. گزاره‌ی ایجابی و درعین حال سلبی این آیین‌نامه به هیچ طریقی اجرا نمی‌شود. ردپای حراست را می‌توان هرچند ماه یکبار در تالار ابوریحان با مراسم‌های سالنی تشکل‌ها یافت، البته از حضور حراست میان بیشمار درب‌های ورودی هم نباید چشم‌پوشی کرد. جایگاه بروز و ظهور نهادهای مسئول دانشگاه شهیدبهشتی در مسئله‌ی مصرف دخانیات توسط دانشجویان کجاست؟

 

تذکر شفاهی و ارشاد اخلاقی

« گزارش های مختلفی درمورد مصرف دخانیات به نهاد رسیده‌است و جلسات متعددی هم با مسئولین فرهنگی و  دانشجویی دانشگاه پیرامون رسیدگی به آسیب‌ها و هنجارشکنی‌های موجود در مقیاس وسیع‌تر برگزارشده و رسیدگی و تدوین تدابیر حول مصرف سیگار و سایر دخانیالت در دستورکار این جلسات قرارداشته‌است. لیکن اولویت واکنش دانشگاه با این مسئله تحت شیوه‌های تذکر شفاهی و ارشاد اخلاقی است.» این را پورذهبی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه شهید بهشتی به خبرنگار ما گفته است.

 

 

پورزهبی معتقد است نباید از دانشگاه تصویر تیره و بدی را به فضای خارج ارائه و مصرف دخانیات توسط گروه‌های محدود را به جمعیت بیست هزار نفری دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تعمیم داد. او همچنین پس از حراست که نهاد اصلی برخورد با مصرف دخانیات می‌داند به ورود اساتید دانشگاه به این مقوله نیز معتقد است.

 

خلا اقدام موثر

دانشمندان مصرف دخانیات را به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر و گسترش سرطان در جهان می‌شناسند. پرداختن به شیوه‌های جلوگیری از این امر در مجامع نخبگانی اهمیتی دوچندان دارد. استعمال سیگار در اماکن عمومی موجب افزایش خطر استنشاق دود توسط افراد غیرسیگاری می‌شود. اعمال قوانین برای جلوگیری از این عمل، با اهداف آیین نامه انضباطی دانشجویان در داشتن محیط دانشگاهی سالم سازگار است. اتخاذ رویکردهای فرهنگی برای رفع این آسیب اجتماعی در جایگاه اول مورد توجه است لیکن پرداختن به لزوم ایفای نقش حراست دانشگاه بمنظور جلوگیری از گسترش این روند، اجتناب ناپذیر است. اگر از برخورد سلبی بگذریم عموما با خلا برنامه‌های فرهنگی نیز در دانشگاه شهید بهشتی مواجهیم.

 

فرهنگی پاسخگو نبود، حراست وقت نداشت، دانشجویی پاسخ داد

برای اطلاع از کم و کیف اقدامات انجام شده در مورد استعمال دخانیات توسط دانشجویان سعی کردیم گفتگویی با مسئول حراست و همچنین معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه داشته باشیم. متاسفانه مسئول حراست حاضر به گفتگو نشد. معاونت فرهنگی نیز پاسخگوی سوالات ما نبودند. به سراغ معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی رفتیم.

 

 

حاجی جباری معاونت دانشجویی دانشگاه به خبرنگار ما گفته که « داشتن دانشگاه عاری از دخانیات جزو اصول اصلی و دستورکار جلسات مسئولین است». البته آقای جباری ممنوعیت مصرف سیگار و سایر دخانیات را به لحاظ انضباطی تایید کرده است. او همچنین گفته در دانشگاه نیز فروش دخانیات در تمام مراکز رفاهی و بوفه‌های دانشگاه ممنوع است.

 

فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به دانشجویان بوسیله برگزاری کارگاه‌های اخلاقی با همکاری مرکز مشاوره و به نوعی رویکردهای ایجابی از نظر حاجی‌جباری اولویت دارد. معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفته در مورد برخوردهای انضباطی هم عموما مسیر برخورد در چارچوب شورای حل اختلاف و مشاوره‌های اخلاقی با دانشجویان باید طی شود تا بر اثرگذاری اقدامات افزوده گردد.

 

دانشگاه عاری از دخانیات افسانه یا واقعیت!

طرح دانشگاه عاری از دخانیات از اوایل مهر ماه سال 97 در تمامی فضاهای دانشگاه تهران از جمله خوابگاه‌ها در صف اجرا قرار‌گرفت، در واقع این طرح به نوعی مکمل آیین نامه وزارت علوم در دانشگاه‌ها بود که با محوریت حضور و همکاری دانشجویان و اساتید انجام شد. با توجه به جایگاه دانشگاه‌شهیدبهشتی در میان دانشگاه‌های برتر ایران و تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در این مرکز علمی انتظار است پیرامون برچیدن مصرف دخانیات در قسمت‌های مختلف این مجموعه تدابیر و اقداماتی چند در برنامه‌ی عملی دانشگاه قرارگیرد و پیوستن به طرح دانشگاه عاری از دخانیات در وجه انجام کامل ظاهر شود لیکن نقش کلیدی معاونت فرهنگی‌اجتماعی دانشگاه و همچنین حراست در جلوگیری از اشائه ی مصرف دخانیات در دانشگاه‌شهید بهشتی نباید دستخوش بی‌توجهی قرار گیرد. امیداست فضای سالم و سلامت این دانشگاه وزین به مدد توجه و حساسیت مسئولین و دانشجویان بطور کامل تامین شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صنفی دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی سیگار کشیدن سیگار دانشجو دانشگاه دانشگاه عاری از دخانیات طرح دانشگاه پاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۰۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدجواد فرهنگ رئیس مرکز حراست و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه جمعی از مسئولان ضمن بازدید از امکانات و بخش‌های مختلف اداری واحد رامسر در جلسه هیئت رئیسه این واحد دانشگاهی شرکت کرد.

رئیس مرکز حراست و مشاور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت حضور مجموعه حراست در واحد‌های دانشگاهی اظهار کرد: یکی از وظایف جدی مجموعه حراست صیانت و حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی واحد‌هاست تا مدیر آن مجموعه بتواند با خیال راحت فعالیت‌های توسعه‌ای و پیشرفتی انجام دهد.

فرهنگ، هدف اصلی دانشگاه را تربیت نیروی متخصص و متعهد برای کشور دانست و عنوان کرد: در دانشگاه دو هدف عمده و چند هدف فرعی تعریف شده و در زمینه‌های تخصصی موضوع تولید علم و پژوهش و در حوزه تعهد هم مسئله رفتار و کردار انسانی است که در یک شخصیت باید متبلور شود.

وی افزود: نباید به دانشگاه به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی و به دانشجو به‌عنوان‌ یک مشتری نگاه کرد و نگاه مشتری‌مداری و درآمدزایی نگاه خوبی نیست.

رئیس مرکز حراست و مشاور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه یک استاد و یک هیئت علمی می‌تواند نظام دانشی را در یک دانشگاه متحول کند، ادامه داد: هدف برای یک‌ مجموعه بسیار مهم است و اگر این هدف برای هرکدام از ارکان مجموعه به درستی تعریف شود ساختار درستی هم متناسب با همان هدف طراحی خواهد شد.

فرهنگ متذکر شد: تولید دانش، تحقیق، پژوهش، انجام طرح پژوهشی و چاپ مقاله توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه به‌عنوان اهداف فرعی در دانشگاه تعریف می‌شوند که در نهایت منجر به دانش‌افزایی در جامعه خواهد شد و هرچه به سمت تولید دانش کاربردی حرکت کنیم آن دانش را تبدیل به سرمایه خواهیم کرد.

همت محمدنژاد سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر هم با ارائه گزارشی از این واحد دانشگاهی در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و تربیتی به تشریح استراتژی‌ها و اهداف تدوین شده در آینده از قبیل افزایش تعداد دانشجو، توسعه و گسترش مدارس سما در مقاطع مختلف تحصیلی، تکمیل پروژه سوله ورزشی و احداث کمپ ورزشی و احداث مهمانسرا پرداخت.

دکتر فرهنگ با حضور بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر ضمن قرائت فاتحه با آرمان‌های امام و شهدا تجدیدپیمان کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعزام زائران خانه خدا پس از ۹ سال انتظار از فرودگاه اصفهان
  • ناآگاهی مهمترین علت مصرف الکل و دخانیات
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • حمایت دانشجویان دانشگاه شهید مقصودی همدان از دانشجویان آمریکایی
  • افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • ۷ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول