Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

یک کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی، مشکلات مربوط به بالا بودن قیمت زمین در مناطق شمالی و تملک اراضی در اطراف راه آهن رشت-آستارا را علت کندی پیشرفت احداث این پروژه مهم دانست و استفاده از   راه حلی برای این مشکل عنوان کرد.

راه آهن رشت-آستارا به طول 167 کیلومتر یک پروژه‌ای ملی و البته بین‌المللی است‌ که با تکمیل آن‌ بخش مهمی از کریدور‌های بین‌المللی ترانزیتی به یکدیگر متصل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیک به 13 سال از طرح اجرا این پروژه می گذرد و تا کنون اقدام هایی زیادی برای تکمیل صورت گرفته است اما این پروژه پیشرفت فیزیکی آنچنانی نداشته است. به گفته مسئولان راه آهن و وزارت راه و شهرسازی طرح مطالعه این پروژه سال 93 به پایان رسیده است و قرار بوده که این طرح توسط شرکت های روسی و داخلی اجرا شود.  در آخرین تصمیمی که گرفته شده، اجرای این طرح به قرار گاه خاتم الانبیا رسیده است.

عباس قربانعلی‌بیک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: پروژه راه آهن رشت-آستارا از سال های پیش مطرح بوده و یکی از گلوگاه هایی است که اتصال ریلی با شبکه راه آهن روسیه و آسیا میانه و به ویژه جمهوری آذربایجان را برقرار می‌کند و اگر این مانع برطرف شود، میتوانیم از غرب دریای خزر مستقیما به روسیه وصل شویم.

وی افزود: در گذشته خط ریلی تبریز -جلفا  به روسیه متصل بود اما با اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان این خط به سمت شمال دریای خزر و شبکه ریلی روسیه و آسیا میانه قطع شده است. اگر خط ریلی رشت - آستارا احداث شود، می توان مستقیم بار را از روسیه به بنادر جنوبی کشور و از جنوب کشور به روسیه و کشور های شمال غرب اروپا ارسال کنیم. 

قربانعلی بیک گفت: این مسیر حجم بار بسیار زیادی دارد و در واقع شاید یکی از چالش‌های اتصال چابهار به زاهدان همین مسیر است. زیرا مهم ترین معبر آن از طریق راه آهن رشت-آستارا خواهد بود که حتی برای کشور هند نیز بسیار مهم است. 

رئیس  سابق کمیته بهره وری راه آهن در خصوص کندی پیشرفت این پروژه گفت: پروژه رشت آستارا نزدیک به یک دهه  متوقف بوده است. عمده دلایلی که باعث کندی پیشرفت احداث این پروژه شده این است که، در مناطق شمالی شمال کشور بزرگترین مانع توسعه راه آهن بالا بودن قیمت زمین عنوان می‌شود.  زیرا  ویلاسازی‌ها و احداث راه‌های روستایی در آن منطقه باعث شده که قیمت زمین افزایش پیدا کند.

وی افزود: در حالت عادی تکمیل پروژه ها در کشور ایران 3 یا 4 برابر زمان عادی طول می کشد، گرانی زمین در این منطقه به طولانی شدن این پروژه نیز دامن زده است.  

وی با بیان اینکه در جلسه‌ای که با مسئولان راه آهن و وزارت راه داشتیم پیشنهادی برای حل این مشکل ارائه دادیم، گفت: ما به راه آهن پیشنهاد دادیم که برای احداث راه آهن از حریم جاده استفاده کنیم. 

وی افزود:  هر جاده ای حریمی دارد  که هیچ کس اجازه ساخت و ساز در آن محدوده را نخواهد داشت؛ اگر هم انجام دهد که واگذاری تملک این محدوده های ممنوعه تحت نظارت و تصمیم گیری وزارت راه و شهرسازی و زیر مجموعه حمل و نقل کشوری است.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که به دلیل قیمت بالای زمین و مشکل بودن تحت تملک در آوردن آن زمین ها در قسمت شمالی کشور، از حریم جاده استفاده کنیم و با ایجاد پل هوایی تا غرب رشت که تقریبا 30 الی 40 کیلومتر می شود راه اهن را در این منطقه احداث کنیم . این پل به ما کمک می کند که تملک زمین با هزینه کمتری و مشکل کمتری انجام شود. زیرا در غرب رشت قیمت زمین نسبتاً کمتر است. 

وی افزود: استفاده از حریم جاده تجربه‌ای است که چندین بار در کشور انجام شده و این مسئله امکان پذیر است اما اگر جدیتی در این باره باشد می شود از این ظرفیت استفاده کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: تملک اراضی رشت ـ آستارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۰۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات

سخنگوی جبهه پایداری می‌گوید که ائتلاف این جبهه با شانا برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز پایدار خواهد بود. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب(شانا) در دور اول انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی موفق به ارائه یک لیست مشترک 30 نفره برای تهران شدند که از بین 30 گزینه پیشنهادی، 13 گزینه به دور دوم انتخابات که قرار است جمعه 21 اردیبهشت ماه برگزار شود، راه یافتند.

اختصاصی| لیست 16نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود

 

یک عضو شورای ائتلاف در همین زمینه به خبرنگار تسنیم گفته است که برای دور دوم انتخابات لیست 16 نفره ارائه خواهد شد و به گفته وی، قرار شده است 3 نامزد از لیست‌های دیگر به لیست شانا اضافه شود؛ او گف که سه نامزد از بین نامزدهای راه‌ یافته به دور دوم انتخابات توسط شواری انتخاب شانا به لیست 13 نفره فعلی اضافه و در نهایت لیست 16 نفره به مردم معرفی خواهد شد.

بر همین اساس و با توجه به اینکه لیست آتی قرار است به زودی منتشر شود، این سوال مطرح است که آیا ائتلاف شانا و جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات همچنان برقرار است یا ممکن است جبهه پایداری لیست مستقل ارائه کند. مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سؤال به خبرنگار تسنیم گفت: ائتلاف جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات نیز پایدار است و ما همانند دور  اول انتخابات، در دور دوم نیز لیست واحدی با شانا ارائه خواهیم کرد.

وی درباره سه گزینه دیگری که قرار است به لیست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف اضافه شوند، گفت: درباره 3 گزینه باقی‌مانده، جبهه پایداری پیشنهادهای دارد و پیشنهادهای خود را به شورای ائتلاف اعلام کرده است ما سعی می‌کنیم که لیست پیشنهادی خود به مردم را انقلابی‌تر کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴
  • رسانه صهیونیستی: توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • توقف جنگ و خروج اشغالگران، شرط السنوار برای توافق است
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد
  • هدیه به بارسا: دروازه‌بان والنسیا بدل تراشتگن شد
  • حرکت به سمت قله و پیشرفت/ کشور وقت آزمون و خطا ندارد
  • حرکت به سمت قله و پیشرفت/ کشور وقت آزمون خطا ندارد
  • فاز اول پروژه جاده مرزی آستارا با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال تکمیل است