Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:05:12 GMT

آیا اصلاح قیمت بنزین اجتناب پذیر بود؟

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۱۱۷۵

آیا اصلاح قیمت بنزین اجتناب پذیر بود؟

 شامگاه ۲۳ آبان ماه ۹۸ شورای سران قوا دستور افزایش قیمت بنزین را صادر و اجرایی کردند که برخی اعتراضات مردمی در فضای عمومی و مجازی را در پی داشت.

سوالات مهمی پیرامون افزایش قیمت بنزین در میان مردم دست به دست شد که مهم ترین آن که هنوز نیز بی پاسخ مانده است این بود که آیا واقعا افزایش قیمت بنزین اجتناب‌ناپذیر بود یا اینکه دولت می توانست توزیع قیمت با نرخ سابق را ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه گفت و گویی کردیم با استاد اقتصاد دانشگاه و یکی از فعالان اقتصادی استان مازندران تا بتوانیم پاسخی آکادمیک به این مسئله داده باشیم.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزایش قیمت بنزین را اجتناب ناپذیر دانست و تاکید کرد: برخورد احساسی با اصلاح قیمت‌ سوخت با واقعیت اقتصادی و محاسباتی آن همخوانی ندارد.

دکتر علی جعفری اظهار داشت: در مقایسه روزمره خواهیم دید قیمت بنزین از یک لیتر آب نیز کمتر است که برای ساختار اقتصادی چه در دولت و چه در جامعه مضر است.

وی با اشاره به اینکه بنزین از کالاهای بدون ارزش افزوده است، گفت: دولت های توسعه یافته بر محصولات و کالاهایی یارانه پرداخت می کنند که دارای ارزش افزوده بالا بوده و نه تنها برای کل جامعه تولید سرمایه کند، بلکه به نوعی سرمایه گذاری برای خود دولت نیز محسوب شود.

این استاد دانشگاه افزایش قیمت بنزین را ناچیز عنوان کرد و گفت: افزایش ناچیز 500 تومانی بهای بنزین، کشور را از برنامه توسعه‌ای خود عقب می‌راند.

به گفته جعفری سرازیر کردن این حجم از یارانه به یک کالای بدون ارزش افزوده آن هم برای مصرف و نه تولید ، تمام توان دولت و نظام را به هدر می دهد.

وی ادامه داد: چندین دهه است که حجم عظیمی از سرمایه ملی به یارانه بنزین سرازیر می شود که نه تنها انعطاف پذیری را از دولت گرفته ، بلکه ضربات شدیدی به روند توسعه ای کشور وارد کرده است .

این استاد اقتصاد حتی قیمت 3 هزار تومانی را نیز غیر معقول دانست و افزود: با فرض فروش سه هزار تومانی بنزین نیز دولت باید روزانه بیش از 400 میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت کند.

جعفری اظهار داشت: دولت باید بسیار زودتر اقدام به افزایش قیمت می‌کرد و اکنون بهای بنزین باید به قیمت های جهانی آن می رسید.

افزایش نرخ در زمان بحران اشتباه است

این استاد اقتصاد دانشگاه به شرایط زمانی افزایش قیمت در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه تمامی دولت ها از حدود 70 سال پیش افزایش قیمت بنزین و سوخت را فقط موکول به زمان های بحرانی می کنند.

جعفری با بیان اینکه نرخ سوخت باید بر اساس معادلات جهانی شناور باشد، افزود: حاکمیت باید چه در زمان صلح و  چه در زمان جنگ ( اقتصادی و سیاسی و نظامی ) نرخ سوخت را افزایش می داد .

وی ایجاد شوک های قیمتی برای سوخت را غیر کارشناسانه دانست و افزود: اما باید همه باور کنیم دولت چاره ای نداشت.

این استاد دانشگاه دست زدن به اقدامات این چنینی در زمان ناچاری را از دیگر عیوب دولت‌ها در تاریخ ایران دانست و تاکید کرد: این مسئله متاسفانه به یک دولت ختم نمی شود و تجربه تاریخی ما نشان داده که دولت های ایران در زمان بحران در نخستین اقدام به نرخ سوخت دست می زنند.

به گفته جعفری اگر پیش از این دولتها به صورت تدریجی و مستمر اقدام به اصلاح قیمت سوخت و نزدیک کردن آن به واقعیت اقتصادی آن می کردند، واکنش احساسی مردم نیز در درازای زمان حل شده و شوک های این‌چنینی را شاهد نبودیم.

افزایش قیمت ها ناشی از شوک است

وی همچنین به افزایش برخی اقلام مصرفی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این افزایش بخشی مربوط به فصل سرما و بخشی نیز به شوک افزایش قیمت بنزین است.

استاد دانشگاه مازندران با بیان اینکه افزایش قیمت تولیدات گیاهی و میوه و سبزیجات مربوط به فصل زمستان و کاهش تولید است ، افزود: نباید تغییرات قیمت فصلی را به بنزین گره بزنیم.

جعفری به دیگر اقلام مصرفی نیز اشاره کرد و ادامه داد: نمی توان شوک افزایش قیمت بنزین را صفر دانست و اصلا ان را نادیده گرفت.

او گفت که بنزین نیز مانند دیگر اقلام مصرفی جامعه تابع طیف وسیعی از کالاها است که به صورت زنجیروار در سبد مصرفی قرار می گیرند و تغییر در یکی از انها تغییر در موارد دیگر را به دنبال خواهد داشت.

اما جعفری تاکید کرد: نمی‌توان گفت که افزایش قیمت بنزین ریشه افزایش قیمت دیگر کالاها است و یا افزایش فاحشی در بهای کالاهای مصرفی ایجاد می کند.

او اظهار داشت که قیمت ها معمولا تابع عرضه و تقاضا بوده و کمتر از یکدیگر تاثیر می پذیرند.

برچسب‌ها دانشگاه بنزین مازندران اقتصاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه بنزین مازندران اقتصاد دانشگاه بنزین مازندران اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۱۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش گفت: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسیده که به جای صادرات، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

به گزارش ایسنا، ناصر عاشوری در نشستی خبری با بیان اینکه متوسط ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر است، اظهار کرد: این میزان از ابتدای دولت تغییر محسوسی نداشته و تا پایان دولت هم تغییر محسوسی نخواهد داشت، چراکه از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های فعلی نمی‌توان انتظار رشد ظرفیت تولید داشت، هرچند پروژه‌هایی در راستای افزایش کیفی محصولات در پالایشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است، ناوگان حمل‌و نقل کشور هر سال روبه‌ نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند و خودروسازها نیز بر اصول بهینه طراحی نمی‌شود و مصارف بالا، کار را به‌جایی رسیده که به جای صادرات، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.

وی با بیان اینکه دولت به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های بزرگ است اما این روند زمان‌بر است، گفت: بهتر است روی پالایشگاه‌های کوچک برنامه ریزی شود که هم با سرمایه کمتر و هم در زمان کمتر قابل بهره‌برداری است و اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به‌دنبال دارد.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش اگر دولت پالایشگاه‌های کوچک را حمایت کند، می‌توان پالایشگاه‌های ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای احداث کرد که هر ۱۰‌ تای آن به اندازه یک پالایشگاه بزرگ آورده به دنبال دارد و به‌دلیل پراکندگی، هم سرمایه‌پذیری کمتری دارد و هم از نظر پدافند غیرعامل بسیار موثر خواهد بود.

عاشوری با بیان اینکه دولت و مجلس باید به دنبال بهینه سازی سوخت و کنترل مصرف باشند، اظهار کرد: با اطمینان می‌توان گفت ما تا دو سال آینده در همه حوزه های انرژی اعم از آب، برق، گاز و بنزین بحران خواهیم داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده در طول نمایشگاه نفت، گفت: در این مدت با شرکتهای داخلی و خارجی از جمله سازندگان و شرکتهای دانش بنیان مذاکره خواهیم داشت و تعدادی از تفاهمنامه هایی را که سال‌های گذشته به امضا رسانده بودیم به قرارداد تبدیل خواهیم کرد که بخشی از این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها مربوط به استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش با بیان اینکه با محوریت شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است در نمایشگاه نفت امسال حضور خواهیم یافت، گفت: در ۳ پنل تخصصی حضور داریم که محور آنها، برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید، تأثیر کاهش منابع مالی در استمرار تولید و تهدید ناشی از کاهش نیروهای متخصص در صنعت پالایش است.

عاشوری در خصوص مهاجرت نیروهای متخصص از پالایشگاه بتوان و مشکلات حاصل از این مساله، گفت: تا پیش از این، مهندسین ما درخواست رفتن به خارج از کشور داشتند، الان افراد فنی و آچار به‌ دست پالایشگاه‌ها نیز درخواست کار در کشورهای خارجی را دارند به‌طوری که از کشورهای همسایه دعوت‌نامه برای کارگران ماهر پالایشگاه‌ها با حقوق ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در ماه ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: در تمامی ابعاد انرژی شامل برق، گاز، بنزین و گازوئیل دچار ناترازی هستیم و اگر امروز به اصلاح روند مصرف انرژی در کشور ورود جدی نکنیم، دو سال دیگر به‌طور حتم بحران تأمین انرژی خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش با اشاره به میزان بدهی دولت به پالایشگاه‌ها گفت: میزان بدهی دولت به این بخش حدود ۲۰۰ همت است، یکی از راهکار این است که دوات اجازه تهاتر بدهی مالیاتی ۵۰ همتی پالایشگاه‌ها را با بخشی از مطالبات آنها بدهد و راهکار دیگر که پیشنهاد شده این است که در ۶ فرآورده اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها، در بخش مازاد به ما اجازه فروش بدهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین / ۱۰ لیتر ۶۹ هزار تومان
  • بازار رمزارز‌ها / زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد | قیمت جدید انواع ارزهای دیجیتال
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است