Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-03@16:46:57 GMT

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تعیین دستمزد

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۹۱۲۲۸

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  علی خدایی، نماینده کارگری شورای عالی کار، در رابطه با دو جلسه شورای عالی کار در رابطه با مزد ۹۹ که تاکنون برگزار شده است، گفت: جلسه اول بیشتر به هماهنگی ها و چگونگی اداره جلسات آینده گذشت. این میان ویژگی جلسات امسال این است که نمایندگان دولتی حضور پررنگ‌تری در جلسات کمیته مزد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در سال‌های گذشته تنها نماینده وزارت کار در جلسات این کمیته شرکت می‌جست و نمایندگان وزارت اقتصاد و صمت حضور پیدا نمی‌کردند که این سبب می‌شد در جلسات شورای عالی کار نکاتی راجع به سبد معیشت مطرح کنند. بنا شد هر کسی در این رابطه بحثی دارد در جلسات کمیته مزبور شرکت کند و نظرات خود را بگوید تا در جلسات شورای عالی کار مباحث متمرکز بماند.

 

این فعال کارگری با ابراز تاسف از وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: امسال شرایط اقتصادی آن قدر بغرنج است که همه آمارها حق را به طبقه کارگر می‌دهد. در این شرایط تیم کارگری شورای عالی کار از نهادهای رسمی مانند وزارت اقتصادی و صمت می‌خواهد خود هزینه سبد معیشتی یک ماه خانوار کارگری را براساس اقلامی که به آن‌ها می‌دهیم تعیین کنیم.


خدایی افزود: در جلسه دوم اما اتفاق خاصی نیافتاد زیرا در دوشنبه هفته گذشته از یکسو برف و باران و از طرف دیگر اعتراضات به افزایش قیمت بنزین سبب شد تیم کارفرمایی نتواند در جلسه حضور یابد و تنها آقای آهنی‌ها چند دقیقه در جلسه شرکت کردند. در این جلسه هم بیشتر بحث‌ها حول و حوش بحث ماده ۱۴۹ و مباحث مربوط به تعاونی مسکن و مصرف را در دستور داشتیم.

 

او در رابطه با تعیین سبد معیشت خانوار برای سال ۹۸ تصریح کرد: اکنون زمان مناسبی برای تعیین سبد معیشت نیست زیرا هنوز تاثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاها مشخص نشده است. فعلا به شکل دستوری اجازه افزایش قیمت برخی کالاها را نداده‌اند ولی به نظر من بعد از یک ماه این تاثیر بیشتر خود را نمایان می‌کند.

 

خدایی خاطرنشان ساخت: در سال‌های قبل همواره کارفرمایان و دولت از تعیین سبد معیشت دلخوشی نداشتند ولی امسال آن‌ها تمایل دارند که هر چه زودتر این سبد به تصویب برسد. ولی کارگران به دنبال تعویق این سبد هستند تا بعد از گذشت مدتی و تاثیر افزایش قیمت بنزین بر برخی اقلام سبد کالا به تعیین هزینه های خانوار بپردازیم.


این فعال کارگری در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم کلی گفت: آرزو دارم این تاثیر به اندازه ۴ درصدی باشد که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد. البته انتظارات تورمی به مراتب بیش از این رقم است ولی هر چه نرخ تورم پایین‌تر باشد به سود کارگران است و امروزه ثابت شد نرخ تورم بیشترین آسیب را بر زندگی مزد بگیران خواهد گذاشت. این میان برخی از کارشناسان تاثیر نرخ بنزین را بر نرخ تورم کلی ۹ درصد می‌دانند که امیدوارم اینگونه نباشد.

 

خدایی در رابطه با رقم ۱۵ درصدی اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه گفت: در مصاحبه پیشین خود با خبرآنلاین هم تاکید کردم که این رقم مبنا ندارد و در بهترین حالت رقم پیشنهادی دولت برای بحث مزد خواهد بود. در هر حال نه نرخ تورم کشور و نه افزایش هزینه معیشتی‌ معادل با ۱۵ درصد نیست و دو تا سه برابر این رقم است. به همین دلیل نباید آن را مبنا قرار دهیم. آنقدر این رقم ۱۵ درصد نادرست است که حتی دولتی‌ها هم ان را جدی نمی‌گیرند. این اتفاق بارها در صحبت‌های غیررسمی من با دولتی‌ها رخ داده است.

 

او با انتقاد از افزایش قیمت بنزین و استدلال آن گفت: چند سال قبل زمانی که آقای هجده تن معاون وزیر کار بودند محاسباتی انجام شد که نشان می‌داد اگر دستمزد ۱۰۰ درصد افزایش یابد نرخ تورم ‍پنج درصد بالا می‌رود. اکنون این رقم به مراتب کمتر شده چون قیمت نیروی کار کاهش یافته است.

 

این اتفاق می‌توان ۱۳.۵ میلیون خانوار کارگری را در شرایط بهتر زیستی قرار دهد. این سبب می‌شود حتی نیازی به یارانه نقدی هم نباشد. با این حال سه برابر کردن بنزین اگر حتی ۴ درصد تورم داشته باشد هم نهایتا دولت مجبور خواهد شد که به ۱۸ میلیون خانوار نیز پول بدهد. راه حل اول به مراتب تاثیرات بهتری می‌داشت.

 

آخرین خبر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: کارگر اقتصاد جام نیوز دستمزد بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت

قیمت نفت در پی افزایش امید به آتش‌بس در جنگ غزه، برای سومین روز کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بحبوحه افزایش امیدها به توافق آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش ذخیره‌سازی‌ها و تولید نفت خام در ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) برای سومین روز پیاپی کاهش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه امروز ساعت ۴ و ۵۶ به وقت گرینویچ با ۷۰ سنت یا ۰.۸درصد افت به ۸۵ دلار و ۶۳ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در ماه ژوئن با ۷۵ سنت یا ۰.۹درصد افت، ۸۱ دلار و ۱۸ سنت برای هر بشکه معامله شد.

پس از تلاش دوباره مصر برای احیای مذاکرات بین حماس و رژیم صهیونیستی، که انتظار می‌رود توافق برای آتش‌بس بین دو طرف به سرانجام برسد، قیمت‌های جهانی نفت خام با کاهش روبه‌رو شد.

تحلیلگران بانک ای‌ان‌زد امروز طی یادداشتی گفتند: احتمال توافق آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، نگرانی‌ها از تشدید درگیری‌ها و هرگونه اختلال احتمالی در عرضه را کاهش داده است.

در همین حال، فشار بر قیمت‌ها سبب افزایش ذخیره‌سازی‌های نفت خام ایالات‌متحده و افزایش عرضه آن شد.

اداره اطلاعات انرژی روز سه‌شنبه اعلام کرد تولید نفت آمریکا از روزی ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه در ژانویه به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در ماه فوریه رسید که بیشترین افزایش ماهانه آن طی سه سال گذشته است.

به‌گفته تحلیلگران ای‌ان‌زد، علائم تداوم تورم همچنین نگرانی‌ها را درباره تقاضا برای نفت خام افزایش داد و این در حالی است که در آستانه فصل افزایش سفرها با خودروهای شخصی در ایالات‌متحده، که سبب افزایش شدید تقاضای بنزین می‌شود، این نگرانی‌ها اوج خواهد گرفت.

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز در روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) نشان داد تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه آوریل با ۱۰۰ هزار بشکه افت به ۲۶ میلیون و ۴۹۰ هزار بشکه در روز رسید.

دیگر خبرها

  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • سرعت رسیدگی به پرونده‌های اموال تملیکی در تعزیرات افزایش یابد
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • قیمت نفت برای سومین روز کاهش یافت
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد