Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان نمایش «لباس جدید پادشاه» درباره ویژگی‌های این نمایش و روایت یک اتفاق واقعی در زمان قاجار و به زبانی طنز توضیح داد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، لادن نازی که این روز‌ها نمایش «لباس جدید پادشاه» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد درباره مضمون این اثر نمایشی گفت: «لباس جدید پادشاه» برعکس نامش که یادآور داستان کوتاه هانس کریستین اندرسن است ارتباطی به این داستان ندارد و تاریخ معاصر ایران را در بستری رئالیستی و فانتزی به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این نمایشنامه واقعه تاریخی سفر احمدشاه قاجار به انگلستان در سال ۱۹۳۰ را به تصویر می‌کشد که در آن با استفاده از تکنیک‌های تئاتر عروسکی و عناصر صحنه مثل نورپردازی و دکور و طراحی لباس به سمت خلق فضایی فانتزی و جادویی رفته‌ایم از همین رو مخاطبان علاوه بر اینکه می‌توانند به دیدن یک اثر نمایشی تاریخی بنشینند و به اطلاعات تاریخی‌شان نیز اضافه شود از شنیدن موسیقی و دیدن تصاویر نمایش نیز حظ بصری ببرند.

این کارگردان درباره داستان نمایش توضیح داد: در سال ۱۹۳۰ در ایران قانون منع استعمال البسه خارجی توسط مجلس ملی تصویب شده است و همزمان با تصویب این قانون احمدشاه قاجار به انگلستان سفر کرده است، اما در خارج از کشور لباس شاه پاره می‌شود و او مجبور است از یک خیاط انگلیسی برای دوخت لباسش کمک بگیرد.

نازی عنوان کرد: اتفاقات نمایش در انگلستان و در کاخ جرج ششم رخ می‌دهد که در طراحی صحنه تلاش شده است با وجود مینیمالیستی بودن، فضای کاخ انگلیسی به درستی برای مخاطب بازنمایی شود. متن نمایشنامه به‌صورت تراژدی نوشته شده بود، اما در اجرا سعی کردم اثری طنازانه خلق شود و مخاطبان با وجودی که شاهد یک طنز تلخ هستند به وجد نیز بیایند و از دیدن این اثر تاریخی، لذت ببرند. این نمایش یک کار کاملا ایرانی است، اما با اجرا‌های آیینی و سنتی که مبتنی بر تکنیک‌های نمایش ایرانی مثل روحوضی هستند، تفاوت دارد و در فضایی واقعی از صحنه‌های خیال انگیز و جادویی بهره می‌برد.

نمایش «لباس جدید پادشاه» به کارگردانی و طراحی لادن نازی و نویسندگی فرزاد فخری هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

ایمان سلگی، حسین دیوان، بهرام عباسی‌فرد، میرنادر مظلومی، علی قربانخانی، مهبد قناعت پیشه، سمیه قهرمانی، یکتا طبیبی، سپیده زینالی، حسین قاسمی هنر، آندیا حمیدی، مبینا افشار، شکیبا رمضانعلی، عسل عبدالرزاق، ناعمه علمی‌نژاد بازیگران «لباس جدید پادشاه» هستند که از ۳۰ آبان ماه اجرای عمومی خود را آغاز کرده است. منبع: خبرگزاری مهر

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نمایش تماشاخانه سنگلج احمدشاه قاجار تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا بلوکات بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران پس از سال‌ها دوری از بازی در تئاتر، با نمایش «خارشتر» روی صحنه می‌رود.

این اثر نمایشی به نویسندگی هدی آهنگر و کارگردانی سیدعلی موسویان و تهیه‌کنندگی وحید کریمی به‌زودی میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

از فعالیت‌های تئاتری لیلا بلوکات می‌توان به بازی در نمایش‌های «شکار مرغابی»، «رام کردن مرد سرکش»، «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «هفت عصر، هفتم پاییز»، «شیروانی داغ»، «ماسک»، «اولئانا»، «هوس و هفت دقیقه»، «روز سیاوش» و… اشاره کرد.

در نمایش «خارشتر» علاوه بر لیلا بلوکات دیگر بازیگران مطرح تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران نیز حضور دارند که اسامی آن‌ها و دیگر اطلاعات اجرا به‌زودی اعلام می‌شود.

تمرین‌های این نمایش آغاز شده و در حال گذراندن مراحل آماده‌سازی است.

کد خبر 6091061 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اسراری که گورهای تاریخی افشا کردند
  • از فردریک تا بازگشت به خان نخست
  • «اسب قاتلین» ۲ اجرایی شد
  • نمایش «اسب قاتلین» دو اجرایی شد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  • رونمایی فراری از کلاه ایمنی ویژه گرندپری میامی + عکس
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید