Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری "اسپوتنیک"، در نشست فوق العاده اتحادیه عرب که به ریاست عراق و درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین در قاهره برگزار شد، تصمیم اخیر آمریکا در قبال شهرک‌سازی باطل و در تعارض آشکار با کنوانسیون‌ها، قطعنامه‌های شورای امنیت بویژه قطعنامه ۲۳۳۴، کنوانسیون چهارم ژنو، اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی و دیگر اصول مرتبط با حقوق بین‌الملل اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای امنیت ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ (سوم دی ماه ۹۵) قطعنامه ۲۳۳۴ را تصویب کرد که در آن خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم تل آویو در فلسطین شد. این قطعنامه خواستار توقف تمامی فعالیت های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی شد.
وزیران امورخارجه اتحادیه عرب در ادامه این بیانیه اعلام کردند: اقدام یکجانبه آمریکا همچنین تهدیدی واقعی برای امنیت، صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و جهان ونیزتوهین بی‌سابقه به مجامع بین المللی است که بر پایه حقوق بین‌الملل و تعهد به آن استوار است.

اتحادیه عرب، حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌ها را اقدامی در جهت تضعیف طرح صلح کشورهای عربی برای برقرای صلح در سرزمین‌های اشغالی اعلام شده است، طرحی که برپایه خروج اسرائیل به عنوان نیروی اشغالگر به مرزهای ۱۹۶۷، تشکیل دولت مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شریف، یافتن راه‌حلی عادلانه برای بازگشتن فلسطینی‌ها درچارچوب قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل متحد استوار است.

در این بیانیه همچنین گسترش شهرکسازی‌های رژیم صهیونیستی مغایر با قطعنامه‌های ۲۳۳۴، ۴۵۶ و ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام شده است، اقدامی که  موجب تقسیم سرزمین فلسطین، تضعیف طرح تشکیل دو کشور مستقل است.

اتحادیه عرب این اقدام یکجانبه آمریکا را حمایت غیر قانونی دانسته است که دولت تل‌آویو را برای الحاق غور اردن و بخش‌هایی از کرانه باختری، افزایش شهرک‌سازی، یهودی سازی بیت المقدس، نقض مقدسات اسلامی  و در مقدمه آن مسجد الاقصی و لطمه زدن به هویت عربی و اسلامی این شهر را ترغیب می‌کند.

این سخنان درحالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تصمیم تاریخی آمریکا درباره شهرک سازی برای نخستین بار به تل آویو فرصت می‌دهد تا مرز شرقی فلسطین اشغالی را مشخص و منطقه غور اردن را به خود ملحق کند.

"ریاض المالکی" وزیر امورخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین ساعاتی پیش گفت: آمریکا با تصمیمات اخیرش درحال جنگ با مردم فلسطین است.

"سامح الشکری" وزیر امور خارجه مصر نیز نسبت به ادامه گسترش شهرک‌سازی هشدار داد و افزود: این اقدام موجب تشدید نفرت وخشونت خواهد شد.

الشکری با بیان این که مسأله فلسطین، مسأله محوری کشورهای عربی است، خاطر نشان کرد: باید تلاش کرد، با تمامی اقداماتی که بدنبال حذف مسأله فلسطین و به حاشیه بردن آن است، مقابله کرد.

پمپئو ۲۷ آبان ماه اعلام کرد،  دولت ترامپ "پس از مطالعه دقیق مباحث حقوقی همه طرف‌ها" اعلام می‌کند که شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری مغایر با حقوق بین‌الملل نیست.

با آغاز دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» چرخش کاملی در سیاست‌های کاخ سفید در منازعه اعراب و اسرائیل با حمایت کامل از اشغالگران صورت گرفت. تغییر محل سفارت آمریکا و شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت در کنار موضع‌گیری‌ها در مورد به رسمیت شناختن اشغالگری صهیونیست‌ها در جولان نمونه‌هایی از سیاست‌های حمایتی واشنگتن از این رژیم بوده است. 

این درحالی است که به مدت نزدیک به چهار دهه تمامی دولت‌های آمریکا، فعالیت‌های ساخت و ساز منازل مسکونی در کرانه باختری را غیرقانونی عنوان می‌کردند. اوج این سیاست‌های معارض با خواست اسرائیل در پایان دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» با تصویب قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی دیده شد.

در آن زمان، ۱۴ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چهار عضو دائم آن شامل چین، فرانسه، روسیه و انگلیس به این قطعنامه رأی مثبت دادند و تنها نماینده اوباما برای نخستین بار به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

برچسب‌ها شهرک سازی احمد ابوالغیط اتحادیه عرب پروندهٔ خبری شهرک سازی در کرانه باختری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرک سازی احمد ابوالغیط اتحادیه عرب شهرک سازی احمد ابوالغیط اتحادیه عرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۹۵۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)

پس از آنکه در نیمه دوم سال 1366 تا تیر 1367 که ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، متاثر از افزایش تسلیح عراق توسط شوروی، استفاده گسترده از سلاح شیمیایی، کمک‌های اطلاعاتی غرب به ویژه آمریکا به صدام حسین و توسعه جنگ به خلیج فارس در چارچوب جنگ نفتکش‌ها، موقعیت ایران در صحنه نبرد متزلزل شد و ایران در تصمیمی عاقلانه قطعنامه 598 را پذیرفت.

کاهش حضور مردم در جبهه‌ها نسبت به سال‌های نخست جنگ نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده بود و تصور می‌شد مردم از جنگ خسته شده‌اند.

پس از پذیرش قطعنامه از سوی ایران، صدام تصور کرد ایران در آستانه از دست دادن همه جبهه‌هاست و بر حملاتش شدت بخشید. اینجا بود که ملک فهد به صدام حسین با اشاره به روحیه ایرانی‌ها یک توصیه کلیدی کرد که باعث شد صدام حسین نیز چند هفته بعد قطعنامه را بپذیرد.

پس از آن نیز حملاتی انجام شد که این بار مردم در جبهه حضور گسترده یافتند و مشخص شد پادشاه عربستان درک درستی از روحیه ایرانی دارد. روایت ظریف را از آن روزها و توصیه‌ای که پادشاه عربستان به صدام کرد، می‌بینید و می‌شنوید.

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشاجره لفظی صدام حسین در دادگاه با قاضی ؛ صدام به قاضی چه جمله‌ای گفت؟ (فیلم) ببینید | کشتی لاکچری صدام حسین با سرویس بهداشتی طلاکاری شده

دیگر خبرها

  • بلژیک ورود صهیونیست‌های افراطی را ممنوع می‌کند
  • تشدید خشونت‌ها علیه سیاستمداران، چالشی برای آلمان
  • چرا دولتمردان آمریکا از خشونت‌ علیه دانشگاهیان این کشور در برابر دوربین‌ها ابایی ندارند؟
  • مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی
  • حمایت مجلس یمن از تشدید مبارزات علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس
  • اسد:جنگ غزه چهره واقعی و فریبکار غرب و آمریکا را نشان داد
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشدید سرکوب معترضان حامی فلسطین شد
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اسرائیل خاورمیانه را دچار بدترین چرخه خشونت کرده است/ تلاش‌ها برای راه حل دو دولتی باید افزایش یابد
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)